صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

سقف حقوق در مراکز درمانی برداشته شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به دستور وزیر بهداشت، پلکان و سقف حقوق پزشکان شاغل در مراکز درمانی برداشته شد تا انگیزه کار بیشتر شود.
کد خبر : 828749

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، ابوالفضل باقری فرد روز شنبه در یک نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در این جهت آن است که تعداد بیشتری از افرادی که نخبه محسوب می‌شوند از جمله دارندگان مدال طلا، نقره و برنز در المپیاد، بدون آزمون در رشته پزشکی پذیرفته شوند و مشکلات قانونی در آزمون دستیاری پزشکی نیز برطرف شود، با تغییر آیین نامه‌های این آزمون، منابع آزمون نیز به روز شده و اکنون ثبت نام شروع و اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اصرار ما آن است که این آزمون به موقع برگزار شود تا دستیاران پذیرفته شده در مراکز درمانی مشغول فعالیت شوند، زیرا آن‌ها مراکز درمانی دولتی را می‌چرخانند.

باقری فرد ادامه داد: با توجه به اینکه امسال ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی افزایش یافته، زیر ساخت مناسب نیز باید داشته باشیم، زیرا بحث کیفیت آموزش پزشکی به خطر می‌افتد، در کنار افزایش کمی به کیفیت آموزش هم توجه شده، اما هنوز بودجه‌ای در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نشده است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: آموزش علوم پزشکی را کنار هم قرار دادیم در این راستا همایش مرجعیت علمی با موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت ۱۱ بهمن ماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، ادغام آموزش در حوزه سلامت باعث می‌شود مهارت آموزی نیرو‌ها نیز در مراکز درمانی افزایش یابد.

به گفته وی قبل و بعد از انقلاب در زمینه تعداد کادر درمان دچار مشکل بودیم از پاکستان و هندوستان پزشک به کشور می‌آمد در حالیکه برخی از آن‌ها دکترای پزشکی نداشتند و لیسانس داشته و برای ما کار طبابت انجام می‌دادند، در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی تحصیل می‌کند، ۲۱ هزار هیات علمی داریم که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها بانوان هستند و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور وابسته به رشته‌های پزشکی داریم و این موارد دستاورد‌های بزرگ است که ما را نسبت به کشور‌های منطقه سرآمد کرده است.

باقری فرد اظهار داشت: اکنون ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ داریم و دیگر نیازی نیست کسی برای تحصیل رشته‌های بالینی به خارج برود، بستر‌های آموزش، پژوهش، درمان و بهداشت در کشور وجود دارد، علاوه بر ارتقای کمی، کیفیت آموزش پزشکی نیز بالا بوده و وزارت بهداشت می‌تواند رشته‌های پزشکی منطقه را نیازسنجی کند.

وی تاکید کرد: در حوزه درمان نیز کیفیت درمان وابسته به آموزش است، از کشور‌های منطقه علی رغم تمام محدودیت‌هایی که داریم به ایران می‌آیند. اما توزیع نیروی انسانی در کشور متناسب نیست به همین خاطر بحث بومی سازی برای ماندگاری پزشکان مطرح شده و در حال اجرایی شدن است.

وی توضیح داد: تمرکز روی بومی سازی رشته‌های تخصصی، فوق تخصصی پزشکی نیز در مناطق محروم است و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۸۰۰ نفر را برای پذیرش دانشجوی بومی در رشته تخصصی درخواست داده اند.

وی افزود: از طریق سازمان سنجش اقدام شده که دانشجویان پزشک عمومی در محل سکونتشان پذیرفته شوند و در افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت، بومی هستند.

باقری فرد با بیان اینکه بودجه‌ای برای افزایش ظرفیت آمورزش پزشکی دریافت نکرده‌ایم، گفت: بیش از ۶ هزار نفر دانشجوی خارجی در کشور داریم، در حال حاضر شعب دانشگاهی در کشور‌های مختلف از جمله کربلا ایجاد شده و در ماه‌های آتی درغنا، تاجیکستان و ... در دست اقدام است و اساتید و نیروی انسانی را ما تامین می‌کنیم.

باقری فرد تصریح کرد: هر یک از دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی باشند و به دنبال توسعه آموزش پزشکی در در حوزه بین‌الملل هستیم. کمیته تطبیق و متناسب سازی برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده و تغییرات لازم برای این دانشجویان ایجاد شد تا پس از بازگشت مشکل مدرک تحصیلی نداشته باشد.

به گفته وی دانشجویان خارجی که در کشور ما آموزش می‌بینند بر اساس قانون اجازه کار در ایران را ندارند و ما متناسب با نیاز کشور مبدا آموزش ارایه می‌دهیم.

باقری فرد افزود: استفاده از تکنولوژی‌ها در آموزش مورد تاکید ما است، تعامل خوبی با انجمن‌ها نداشتیم که با دستور وزیر مقرر شد انجمن‌ها نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

وی ارتقاء کیفیت در آموزش را از دستاورد‌های ادغام آموزش پزشکی است، گفت: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، مدرک پزشکی ایران را تایید می‌کند. با این اعتبار می‌توانیم رشته‌های پزشکی کشور‌های منطقه را اعتبار سنجی کند و در صورت صدور تاییدیه ازسوی ایران، فدراسیون جهانی نیز رشته‌های پزشکی این کشور‌ها را می‌پذیرد. این اعتبار ۱۰ ساله است.

غلامرضا حسن زاده رییس انجمن آموزش علوم پزشکی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت از دستاورد‌های بزرگ و قابل تقدیر است، افزود: همایش مرجعیت علمی در چهار پنل ۱۱ بهمن برگزار می‌شود و در این همایش وزرای سابق وزارت بهداشت حضور و سخنرانی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: وقتی یک فارغ التحصیل در عرصه واقعی خدمت وارد می‌شود باید نیاز‌ها را شناسایی و پاسخگو باشد، امسال آزمون صلاحیت بالینی و حرفه‌ای علاوه بر رشته پزشکی برای دندانپزشکی نیز ایجاد کردیم تا آموزش و دانشجویان ارتقا یابد و در ارایه خدمات درمانی به مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۳۰۰ دانشجوی بین الملل داریم که شمار آن‌ها رو به افزایش بوده و آن‌ها می‌توانند سفیران فرهنگی کشورمان باشند، از طریق تاسیس شعب بین المللی علوم پزشکی و تبادل استاد و دانشجو می‌تواند آموزش و درمان را در سطح وسیعی ارایه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر