از بازی ناخواسته در زمین دشمن تا بزرگنمایی نسبت به آمار دانشجویان معترض
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، لاله قلی پور: دانشگاه و فضای کالبدی آن، دارای هویت و فضایی متفاوت از بیرون است و اصولاً سنخیتی با فضای هیجانزده و بهدوراز عقلانیت ندارد. ضمن اینکه خانه گفتگوی دانشجویان و محلی برای شکلگیری هویت اجتماعی سیاسی و تغییرات در هویت فردی و نیز تبادل نظرات علمی، سیاسی، اعتقادی و نیز ایده پردازیهای اجتماعی، است و هرگونه اقدامی خارج از دایره شاخصهای مطرحشده شأنیت دانشجو را با چالش روبهرو کرده و توهین به جایگاه مقدس اندیشه و تفکر محسوب میشود.
دانشجو نیز بهعنوان قشر فرهیخته و مؤذن جامعه باید بتواند در چارچوب قانون، اخلاق و آداب نقد و نیز اعتراض در شکل سالم، انتظارات خود را بدون نگرانی از داشتن تبعات حقوقی، مطرح کند. همچنان که فضای نقد و اظهارنظر دانشجویان از تفکرات و دیدگاههای سیاسی مختلف در چارچوبهای قانونی فراهم شود.
البته بر کسی پوشیده نیست که در عین اینکه شعارها، نوع و روش اعتراضی از سوی دانشجویان باید حاوی ملاکهای حقوقی و اخلاقی باشد، صبوری و گشودن باب گفتگو از سوی مسئولان دانشگاهی و انعکاس انتظارات آنان به مراجع ذیربط از ضروریات کار در حوادث حساس جامعه است. علی اسعدی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با حضور در تحریریه آنا بر ضرورت ترسیم مسیری از سوی مسئولان برای تحقق مطالبات دانشجویی تأکید کرد.
**چگونگی مطرح سازی مطالبات دانشجویی و نیز رعایت سازوکارها از سوی تشکلهای دانشجویی اهمیت دارد
آنا: در فضای مطالبه گری و مسئله محوری دانشجویان چه مصادیق و مسائلی باید مدنظر قرار گیرد؟ مطالبه شما بهعنوان نماینده دانشجویان تشکل خود برای مسئولان دانشگاهی و کشوری چیست؟
اسعدی: در رابطه با مزیتهای مسئله محوری دانشجویان باید متذکر شوم که به این مقوله باید بهصورت مبناییتر نگاه شود و همچنین در رابطه بااینکه تشکلهای دانشجویی چه سازوکاری را باید رعایت کنند.
وقتی با یک سیستم طرف هستیم که باید رشد و بهبود پیدا کند، یکسری کارکردهای منفی و نیز مثبت در این حالت قابلتعریف است. بحث حل مسائل این است که کارکردهای منفی بهبود پیدا کند و کارکردهای مثبت اثر خود را بگذارد تا سیستم بتواند رشد کند و به چشمانداز و هدفی که دارد برسد.
اعتراضات دانشجویی باعث موجسواری دشمن شد
با پیروزی انقلاب اسلامی، مدل جدیدی از حکومت اسلامی روی کارآمد و بحث صدور انقلاب مطرح شد، مدلی که حضرت امام خمینی (ره) ارائه کردند مردمسالاری دینی بود که برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی یا ایران پیشرفته اسلامی مورد نیاز است و در این راستا، حرکت و نقش اساسی در این میدان، با مردم است. بدون توجه به نقش اساسی مردم نمیتوان دستیابی به آن نقطه را قابلتصور دانست.
البته حرکت مردم نیازمند وجود مؤلفههایی است، طبیعتاً این حرکت یک انرژی و همچنین یک اراده نیاز دارد. نقش جنبش دانشجویی و نخبگانی در اینجا مطرح میشود. برای اینکه به تشخیص مسائل بپردازند و سمتوسو را برای آگاهسازی مردم در تشکیل یک اراده مشخص کنند و پیشنیاز آن امید است.
اینکه چه موضوعاتی را دانشجویان باید در راستای پیشرفت کشور در نظر بگیرند، بحث بسیار مهمی است. چگونگی مطرح سازی مطالبات دانشجویی مهم است. دو نوع مطالبه و انتقاد داریم. یک نگاه تحول گرایانه است در راستای بهبود سیستم است. دومی نگاه براندازانه که هدف آن سرنگونی سیستم است.
بیشتر بخوانید:
- از نقد نسبت به نبود خلاقیت در تشکلهای دانشجویی تا لزوم تولید نظام معنایی خاص در دانشگاهها
- بعضی دانشجویان معترض با اقدامات ناخواسته پازل براندازان را تکمیل میکنند
- از ضرورت به رسمیت شناختن تنوع اندیشههای دانشجویان تا ترسیم مسیری برای تحقق مطالبات
مدل براندازانه، روشی که در این مدل نیاز است و پیشگرفته میشود، آگاهسازی نیست بلکه ناامید کردن مردم است. اراده و اتحاد ملی در این مدل را هدف قرار میدهند و مسائل بدون اولویت را در جامعه برجسته میکنند و هر مسئله را به کلیت ساختار مرتبط میکنند. هر مطالبهای میتواند تأثیرات بزرگی داشته باشد؛ لذا ضرورت دارد یک نگاه کل گرا نسبت به مسائل داشته باشیم و تکمیلکننده پازل براندازانه نباشیم.
در اتفاقات اخیر شاهد بودیم برخی دانشجویان برخلاف رسالت آگاهسازی مردم، ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنند و پازل دشمنان نظام را تکمیل میکنند. هرچند که همه به مشکلات ساختاری گشت ارشاد اذعان دارند، اما فوت مهسا امینی بهانهای شد تا فضا برای سو استفاده باز شود و اعتراضات دانشجویان باعث موجسواری دشمن شود.
**دانشجویان تر و خشک در جریان اعتراض و اعتصاب برای برگزار نشدن کلاس باهم سوختند
آنا: تبلیغات نادرستی از سوی دشمنان برای مصادره کردن اعتراضات و مطالبه گری دانشجویان وجود دارد، چگونه و با چه ظرفیتهایی برخلاف نیت دشمنان، میتوانیم آن را مصادره به مطلوب کنیم؟ مختصات اعتراض سالم دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید؟
اسعدی: در جریان تجمع اعتراضات دانشجویی در دانشگاهها نهایتاً با جمعیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: از این تعداد تا ۲۰۰ نفر از بچههای تشکلهای دانشجویی بهویژه بسیج دانشجویی بودند که به دنبال تعامل بودند. اما رسانههای معاند با بزرگنمایی آن را جمعیت چند هزارنفری عنوان میکردند.
در رابطه با جو شهرها نیز به همین منوال عمل میکردند. درحالیکه با توجه به مرکزیت دانشگاه امیرکبیر و مسیری که تا منزل طی میکردیم در رابطه با میزان جمعیت مردم در کوچه و خیابانها نیز جوسازی رسانهای انجام میشود. جمعیت قابلتوجهی دست به اعتراض نزده بودند. در حد ۳۰ تا ۴۰ نفر در هر تجمع بودند که بیشتر برای خودنمایی و بیننده طور دست به اعتراض میزدند.
امید نقطه کانونی جنبش دانشجویی و نخبگانی برای تشخیص و درمان به موقع مسائل کشور است
هدف دشمن رادیکالیزه کردن فضا است، به این دلیل که در این فضا حرف حق خوب شنیده نمیشود. شاید بستر گفتوگو نیز نباشد؛ و نتوان اقداماتی انجام شود که اعتراضات به نتیجه برسد. با هدف شنیده شدن صدای اعتراضات نابهنجار با حربه جلوگیری از برگزاری کلاسها به دنبال تعطیلی سیستم آموزش یا آزادی دانشجویان اغتشاشگر بازداشتی بودند. در این میان فضایی به وجود آمد که دشمنان آن را تعبیر به فضای رادیکالیسم کردند تا اساساً اعتراض را خارج از ساختار عنوان کنند. در این فضا شاهد هستیم که علاوه بر نشنیدن صدا، تر و خشک باهم میسوزند؛ و عملاً برچسب بر آنها زده میشد که همه همراه و همگام با این جریان اعتراضی هستند.
درنهایت هدف این اعتصابات فشار واردکردن به مسئولان برای شنیده شدن حرف و احصا نتیجه بود، ولی تعطیلی کلاسها ضرر اصلی را متوجه قشر دانشجو کرد. به این دلیل که بسیاری از دانشجویان ترم آخر تحصیل خود را در مقطع ارشد میگذراندند. همانطور که سالهای کرونایی آسیب زیادی به سیستم آموزشی وارد کرد بار دیگر این اعتصابات ضرر بزرگی به قشر دانشجو وارد کرد.
انتهای پیام/