ارتباط با پلتفرمهای بینالمللی مستلزم محدودسازی همه زیرساختهای ارتباطی به این سکوها نیست
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، امیر خوراکیان، معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اکثر سرویسهای فعال در کشورهای دیگر بهصورت قانونی و در قالب تفاهم فعال هستند، گفت در ایران هیچ سرویس بینالمللی به موجب تحریمها حاضر به تدوین تفاهمنامه نیست.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در یک گفتوگو رسانهای با اشاره به اینکه در کشور ما تقریباً هیچ سرویسی به بهانه تحریم، حاضر به تدوین قراردادهای همکاری و حتی مذاکره نیست، گفت: «لازم است با پلتفرمهای جهانی ارتباط داشته باشیم اما این موضوع با اینکه بهدلیل این الزام و اجبار، همه زیرساختها و عرصههایمان را محدود و منحصر به این پلتفرمهای خارجی کنیم متفاوت است.»
وی با بیان اینکه تفاوتهایی بین ما و سایر کشورها درباره تجربیاتی که تابهحال کسب شده است، وجود دارد، گفت: «یکی از این تفاوتها این است که اکثر سرویسهایی که در کشورهای دیگر فعالند، قانونی و در قالب تفاهم و یکسری قراردادها هستند.»
خوراکیان در ادامه توضیحات خود با تأکید بر این نظر گفت: «ما معتقد به قطع ارتباط با سرویسهای جهانی نیستیم، اما قطعاً باید این سرویسها در داخل کشور پاسخگوی شئون مختلف حاکمیتی باشند. بحث شبکه ملی اطلاعات صرفاً محدود به پیامرسانها نیست.»
**هدف از بین بردن انحصار خارجی بر فضای مجازی کشور است
او با تأکید بر اهداف سهگانه مرکز ملی فضای مجازی درباره پلتفرمهای جهانی، گفت: «هدف ما این است که سه نکته را بهطور شفاف دنبال کنیم؛ اول اینکه حتماً انحصار خارجی را از بین میبریم و بر آن تأکید داریم که همه سرویسهایمان تحت انحصار پیامرسانهای خارجی نباشد.»
خوراکیان با تأکید بر اهمیت توسعه شبکههای داخلی، گفت: «دومین نکته این است که ما باید حتماً مابهازایِ داخلی خوب و باکیفیت داخلی را ایجاد کنیم. این کار یا از طرف بخش دولتی یا در همکاری با بخش خصوصی قابلاجراست و دست دولت دراینباره باز گذاشته شده.»
**اهمیت ارتباط با سرویسهای کاربردی بینالمللی
نکته سوم و مورد اهمیت خوراکیان برقراری ارتباط با سرویسهای خارجی است. او دراینباره گفت: «حتماً باید با سرویسهای خوب خارجی در ارتباط باشیم. منتها در این ارتباط داشتن حداقل مفاهیم و شئونی را که خودشان هم به آن معتقدند، در کشور ما هم اجرایی کنند.»
چندی پیش بود که مرکز ملی فضای مجازی نامهای را به شرکت متا ارسال کرد و خبر از رسیدن این نامه به مالک پلتفرمهای واتساپ و اینستاگرام داد. با این حال، نامه مرکز ملی فضای مجازی که در آن فرصت ده روزهای به متا داده شده بود تا یک نماینده معرفی کند؛ بیپاسخ ماند. با وجود تمدید غیررسمی این مهلت ده روزه (رئیس مرکز ملی فضای مجازی مجازی طی یک گفتوگو رسانهای این مهلت را تمدید کرد و نه در نامه و ابلاغیهای مجدد) بازهم نامه مرکز ملی فضای مجازی بیپاسخ ماند.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/