صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۲۷ دی ۱۴۰۱
استادتمام حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

۳ مؤلفه دستیابی به دانشگاه پژوهش‌مدار کدامند؟

سهیل سبحان گفت: از طریق توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی می‌توانیم به دانشگاه پژوهش‌مدار دست یابیم.
کد خبر : 826368

سهیل سبحان استادتمام محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در همدان در ارزیابی خود از حوزه پژوهش و فناوری کشور اظهار کرد: از طریق توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری (امکانات فیزیکی و زیرساخت‌های بنیادی)، نرم‌افزاری (جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران از طریق نشریه‌ها و سایر منابع علمی) و نیروی انسانی یعنی پژوهشگرانی که با دانش و تلاش خود می‌توانند امکانات سخت‌ا‌فزاری و نرم‌افزاری را به خدمت گرفته و طرح‌های پژوهشی گوناگون را تدوین و اجرا کنند، می‌توانیم به سمت دانشگاهی پژوهش‌مدار گام برداریم.

وی افزود: پژوهش یکی از محور‌های مهم و ضامن پیشرفت و توسعه پایدار هر کشور محسوب می‌شود و فرآیند برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند دستیابی به راه‌حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، پردازش و تفسیر داده‌ها و اطلاعات با رویکرد خلاقانه، نوآورانه و اصیل است.

دارنده بیش از ۱۰۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی گفت: سهم اندک تولید ناخالص ملی برای توسعه مقوله پژوهش، مهاجرت نخبگان، تمرکزگرایی و توزیع ناعادلانه امکانات و اعتبارات، حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه، فقدان مدیریت اصولی، همه‌جانبه نگر و خلاق در حوزه پژوهش، سردرگمی مراکز پژوهشی و فقدان برنامه راهبردی میان و طولانی‌مدت از مهم‌ترین موانع حوزه پژوهش است.

پژوهشگر برتر رشته تخصصی محیط‌زیست پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور اضافه کرد: بی توجهی به پژوهش‌های توسعه‌ا‌ی و رکود علمی در جامعه دانشگاهی، نبود الزام اعضای هیئت علمی مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی به تدوین و اجرای برنامه مصوب تحقیقاتی طولانی‌مدت با اهداف مشخص، ضعف در برقراری تعامل با هدف انجام همکاری‌های علمی بین‌المللی، نبود حمایت از پژوهشگران مستقل و عدم گسترش رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش رسمی از دیگر چالش‌های بزرگ پژوهش در کشور است.

گفتگو: مهدی صفرزاده

انتهای پیام/

ارسال نظر