صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۱ - ۲۵ دی ۱۴۰۱
مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی اصفهان پاسخ داد؛

علت عدم ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی تأمین اجتماعی

مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی اصفهان گفت: در سازمان تأمین اجتماعی، مبنا آن است که تعرفه‌ها عمومی غیردولتی محاسبه شود، اما پرداختی به پزشکان و کادر درمان برمبنای تعرفه عادی صورت می‌گیرد.
کد خبر : 826193

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، علی اعتصام پور متخصص قلب و عروق و مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی اصفهان، به همراه محمدحسین اباذری جراح عمومی و مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی سیستان و بلوچستان، در برنامه تلویزیونی کشیک سلامت، به بررسی چالش‌های حوزه درمان در سازمان تأمین اجتماعی پرداختند.

در ابتدا، اعتصام پور، در پاسخ به این سوال که چرا کادر درمان تمایلی به همکاری با مراکز درمانی تأمین اجتماعی ندارند، گفت: در سازمان تأمین اجتماعی که مخاطب آن‌ها بخش کارگری و مستضعف جامعه هستند مبنا آن است که تعرفه‌ها عمومی غیردولتی محاسبه می‌شود، اما پرداختی به پزشکان و کادر درمان برمبنای تعرفه عادی صورت می‌گیرد.

وی افزود: من به عنوان پزشک قلب اگر اکو یا آنژیوگرافی انجام می‌دهم دریافتی ام حدود یک چهارم تا یک پنجم دریافتی بخش خصوصی است و با این تورم که اکنون با آن مواجهیم پاسخ سوال شما روشن است؛ به خصوص آنکه در حال حاضر مهاجرت به کشور‌های همسایه از سوی پزشکان را شاهد هستیم.

مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در بزرگ‌ترین بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در استان‌ها، بعضاً رادیولوژیست نداریم و تقاضای همکاری از دیگر مراکز می‌شود، گفت: دندانپزشکان یک پنجم تا یک ششم دریافتی نسبت به بخش خصوصی دارند و این‌ها باعث می‌شود پزشک رضایت نداشته باشد. البته معتقدم در کل نظام سلامت کشور همین معادله‌ها برقرار است و به رغم تلاش‌ها، رضایت کافی وجود ندارد.

اعتصام پور با اشاره به اینکه گفت و شنود در سازمان تأمین اجتماعی به مثابه حلقه‌ای گمشده است، گفت: این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین خریدار خدمت قریب به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه می‌کند و دومین تولید کننده درمان در کشور است، اما باید به جرأت بگویم برنامه استراتژیکی در حوزه درمان ندارد.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی توسط برخی معاونینی اداره می‌شود که از بیرون آمده‌اند و اشرافی بر ظرایف و حساسیت‌های سازمان ندارند. معتقدم حوزه سلامت نباید با سیاست خلط شود؛ زیرا مقوله تخصصی است که با جان مردم سروکار دارد. اصلاح تعرفه‌ها یک سال است که پشت دفتر مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان معطل مانده و تا وقتی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار ارتقای رضایتمندی داشت.

مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: باید با نگاه تحولی به سازمان تأمین اجتماعی نگریسته شود. تغییر ساختاری در نظام بروکراتیک اداری در این سازمان ضروری به نظر می‌رسد.

در ادامه، اباذری مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه درمان دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری است، گفت: بخش نرم افزاری اساس کار را تشکیل می‌دهد که توسط نیروی انسانی مجرب و متعهد محقق می‌شود. ۲۰ سال قبل، آرزوی یک پزشک، استخدام در تأمین اجتماعی بود، اما امروز متأسفانه روند جذب برعکس شده و مشکل حتی در حوزه پزشکان نیست و سال گذشته پرستار نیز نتوانستیم جذب کنیم.

وی افزود: نظام پرداختی که امروز در جامعه پزشکی حاکم است مربوط به دهه ۷۰ است و پاسخگوی نیاز امروز نخواهد بود و مستلزم یک بازنگری کلی است.

اباذری با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان کسی که استخدام شد به ندرت امکان انتقال به استان‌های برخوردار دارد، اظهار کرد: از آن سو مباحثی وجود دارد که شاید به تأمین اجتماعی مربوط نشود؛ مثلاً در شهرستان سراوان امکانات رفاهی وجود ندارد و به عبارت دیگر هجرت پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان از سازمان به خارجِ آن دلایل چندگانه دارد.

وی، مهم‌ترین چالش را در این حوزه تجویز یک نسخه واحد از سوی تأمین اجتماعی برای کل کشور دانست و گفت: این در حالی است که شرایط اقلیمی، جغرافیایی، محرومیت، پراکندگی و ... در جذب و نگه داشت نیروی انسانی اثرگذار است. در استان سیستان و بلوچستان از این شهر به آن شهر ۲۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و شمال به جنوبش ۱۱۰۰ کیلومتر است و وقتی دستورالعمل واحد است، مدیریت و ایجاد رضایتمندی سخت می‌شود.

اباذری افزود: مشکلات نظام پرداخت فقط مختص پزشک نیست و کادر درمان را هم در برمی گیرد و لازمه‌اش این است که باتوجه به جامعه هدف ۴۵ میلیونی بیمه شدگان تأمین اجتماعی، نیروی انسانی بیش از این‌ها مورد توجه قرار بگیرد. دریافتی یک پرستار در وزارت بهداشت با تأمین اجتماعی چهار تا پنج میلیون تومان تفاوت دارد و مراکز نیرو‌های مسلح شاید چهار برابر برای نیرو هزینه می‌کند تا بتوانند او را در استان نگه دارند.

مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که در سال ۹۸ حدود ۸۰۰ نفر و در سال ۹۹ حدود ۶۰۰ پزشک از تأمین اجتماعی رفته‌اند، علت چه بوده است و برای جذب و نگه داشت پزشکان باید چه کرد، گفت: پرسنلی که اکنون در تأمین اجتماعی مشغول به خدمت هستند نهایت تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمت به کار بسته‌اند، اما مسئله مهم، نبود امنیت شغلی پزشکان است.

اباذری افزود: برخلاف رشته‌های پیراپزشکی که با آزمون استخدام می‌شوند و حکم کارگزینی دارند، در جامعه پزشکی این اتفاق نمی‌افتد و پزشک در تأمین اجتماعی با قرارداد پرکیس جذب می‌شود و بسته به نوع عملکردش حق الزحمه دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هر سال پزشکان ما تغییر وضعیت پیدا می‌کردند و قرارداد ثابت داشتند، اما چند سال است که این اتفاق رخ نداده است، اظهار کرد: متأسفانه چارت‌های تشکیلاتی مراکز درمانی مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال قبل است، آن زمان جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی کمتر بود و امروز به بالای ۴۰ میلیون نفر رسیده است و باید برای آن برنامه ریزی شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر