صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

نماینده منتخب تربت حیدریه: ایجاد دانش فنی در دانشگاه باید دارای ساختاری مستحکم برای فناوری باشد

منتخب مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات گفت :«ایجاد دانش فنی در دانشگاه باید دارای یک ساختار مستحکم برای فناوری باشد و همه به سمت اینکه نهایتاً خروجی یک کار پژوهشی به فناوری قابل ارائه به بازار فروش مهیا شود و نهایتاً علم را به ثروت تبدیل کنیم حرکت کنیم.»
کد خبر : 82579

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سعید باستانی در آئین تجلیل مقام معلم و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه عنوان کرد: «بر اساس آموزه‌های دینی از ۱۴۰۰ سال قبل مبنی بر «العلم سلطان» و در عصر حاضر و در شرایط فعلی جهان که کشور‌ها توسعه مبتنی بر دانش را آغاز کرده و کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران با یک تأخیر زمانی به همین مساله ورود پیدا کرده است و با مطرح شدن نهضت علمی از سوی مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها به سمت و سویی حرکت کردند که تبدیل علم به ثروت و علم نافع داشته باشیم و تعریف جدید و یک بازآرایی را در حوزه‌های دانشگاهی ببینیم.»


وی با توجه به سابقه بسیار خوب آموزشی ۸۰ ساله دانشگاه‌ها و تبدیل از دانشگاه به نسل سوم و دانشگاه‌های کارآفرین، عنوان کرد: «بالغ بر ۲۰ سال در حوزه‌های پژوهشی ورود پیدا کرده‌ایم و در حوزه‌های فناوری در حد مبتدی هستیم و برای رسیدن به اهداف، ساختار وزارت علوم به‌عنوان بانی اصلی حوزهٔ علم و فناوری به وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییر نام پیدا کرد تا یادآوری کند که به دنبال چه هستیم.»


نمونه سازی و مدل‌های بیرونی ما را به اشتباه می‌اندازد. بعضی وقت‌ها به اشتباه می‌اندازد و باعث یاس و ناامیدی شده که چرا به نتیجه و خروجی مدل استفاده شده نرسیده‌ایم، مأموریت گرا بودن دانشگاه‌ها براساس داشته‌های منطقه‌ای باید شکل بگیرد یعنی ما به سراغ این بروم که چه داریم، به‌عنوان نمونه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه در استفاده از ابریشم با ارزش افزوده بالا را به فناوری تبدیل کنیم و با فروش خارجی یا مصرف داخلی در راستای مأموریت دانشگاه حرکت کنیم

باستانی ادامه داد: «در دانشگاه‌ها تجربه و ساختار ایجاد و رسیدن به دانش فنی را به صورت کامل نداریم و منابع مالی هزینه‌های پژوهشی در حوزه‌های دیگر از قبیل معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، صندوق‌ها و یا در حوزه‌های پژوهش و فناوری دستگاه‌های اجرایی قرار دارد و آن پولی را که باید در حوزه‌های اصلی پژوهشی پرداخت و صرف شود، وجود ندارد.»


نماینده منتخب مردم تربت حیدریه با بیان اینکه در حوزه‌های فناوری در دوران طفولیت به سر می‌بریم، گفت: «فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه در رسیدن به دانش فنی و ثبت patent به‌عنوان عملکرد در شرایط طفولیت فناوری در کشور باعث افتخار و ارزشمند است که واحد تربت حیدریه به یک همچنین چیزهایی دست یافته است و این یعنی که آغاز کرده‌ایم و این مایهٔ افتخار ماست و چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم.»


وی تاکید کرد: «ایجاد دانش فنی در دانشگاه باید دارای یک ساختار مستحکم برای فناوری باشد و همه به سمت اینکه نهایتاً خروجی یک کار پژوهشی به فناوری قابل ارائه به بازار فروش مهیا شود و نهایتاً علم را به ثروت تبدیل کنیم حرکت کنیم. لازمه ساختاری این مسیر مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که نهایتاً استادان و دانشجویان با یافته‌های پژوهشی خود در این قالب به‌عنوان ایده ورود پیدا کنند.»


باستانی ادامه داد: «نمونه سازی و مدل‌های بیرونی ما را به اشتباه می‌اندازد. بعضی وقت‌ها به اشتباه می‌اندازد و باعث یاس و ناامیدی شده که چرا به نتیجه و خروجی مدل استفاده شده نرسیده‌ایم، مأموریت گرا بودن دانشگاه‌ها براساس داشته‌های منطقه‌ای باید شکل بگیرد یعنی ما به سراغ این بروم که چه داریم، به‌عنوان نمونه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه در استفاده از ابریشم با ارزش افزوده بالا را به فناوری تبدیل کنیم و با فروش خارجی یا مصرف داخلی در راستای مأموریت دانشگاه حرکت کنیم.»


وی گفت: «مأموریت و اهداف دانشگاه‌های دولتی بر اساس بودجه‌های دولتی ترسیم می‌شود. ولی در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک مجموعه خودکفا و براساس بخشنامه‌های داخلی اجرا شده و تراز مالی را مثبت می‌کند.»


باستانی ادامه داد: «با‌ شناختی که از مسئولان حال حاضر دانشگاه دارم، آنان به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی به مجموعه نگاه می‌کنند و مسائلی که در دوره قبل ریاست جمهوری اتفاق افتاد به خاطر یک سری مسائل سیاسی و تقویت بی‌حدوحصر دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی که واقعاً سطح کیفیت را در دانشگاه‌ها پایین آورد و این عدم توجه به کیفیت لطمه بسیار بزرگی به حوزه‌های دانشگاهی زد. الان دکتر میرزاده با یک مجموعه جدیدی روبرو است و مجتمع‌ها را شکل می‌دهد و مکان‌های پراکنده را جمع می‌کند تا اینها سودمند شود و با‌ شناختی که از تیم اصلی حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارم، به عملکرد وی خیلی امیدوار هستم و معتقدم تصمیمات خوبی خواهند گرفت.»


وی گفت: «مراکز رشد و طرح شفا تنها راه برون رفت از مشکلات است و اتفاق بزرگ در شهرک‌های فناوری باید صورت بگیرد، اتفاقی که منجر به تحول شود، طبیعا با همکاری می‌توان شهرک‌های فناور را گسترش داد و ۵ شرکت زایشی از مراکز پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در دل شهرک فناور آغاز کنند به فعالیت، کمترین اثر آن شرکت‌های زایشی از همین شرکت‌ها به استادان و دانشجویان امید می‌دهد، هرگاه در فناوری ناامید باشیم بد‌ترین کاراست.»


باستانی ادامه داد: «حوزه‌های دانشگاهی به‌عنوان فرماندهان حوزه‌های اجتماعی پیشران هستند و هرچه در این قسمت سعی و تلاش کنیم کم گذاشته‌ایم؛ و این نیروهای پیشران باید با هر شرایطی پیشران بمانند.»


وی گفت: «امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه شهرستان در همه زمینه‌ها گسترش و توسعه پیدا کندو اعضای هیات علمی می‌توانند در تمامی کارگروه‌های تخصصی شهرستان فعالیت کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر