صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۴ - ۲۱ دی ۱۴۰۱
رئیسی: برنامه هفتم به زودی تقدیم مجلس می‌شود

تلاش کردیم لایحه بودجه با سیاست‌های کلی تطابق داشته باشد

رئیس‌جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش ما این بود که با سیاست های اعلامی رهبر انقلاب در حوزه برنامه هفتم تطابق داشته باشد.
کد خبر : 825489

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز (چهارشنبه) که برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در صحن مجلس حضور یافت با بیان اینکه دولت در سال مالی ۱۴۰۱ توانست گام هایی را بردارد، گفت: موفقیت آن متوجه همه کسانی است که با دغدغه مندی و همت خود در این زمینه تلاش کردند.

وی اعلام کرد: بخش بودجه شرکت های دولتی اول آبان ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود،: تقدیم زودتر بودجه شرکت ها برای این بود که قانونگذار اطلاع بیشتری در این زمینه داشته باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: لایحه بودجه نیز پنجم دی ماه به مجلس شورای اسلامی ارسال  شد،دو بخش شدن بودجه شامل جداول و تبصره و احکام به دلیل اصلاح آیین نامه داخلی مجلس بود که تدوین و تصویب بودجه دو مرحله شود که بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود تا در نهایت نظر مجلس نهایی شد.

رئیسی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش ما این بود که با سیاست های اعلامی رهبر انقلاب در حوزه برنامه هفتم تطابق داشته باشد،افزود: آنچه مربوط به سیاست‌ها بود، به شهریور ماه باز می‌گردد.

وی یادآور شد: تدوین لایحه بودجه از تیر ماه آغاز می‌شود و در میانه تدوین لایحه بود برنامه هفتم ابلاغ شد و هر جای کار باشد، بودجه باید با الهام گرفتن از این سیاست‌ها انجام گیرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سیاست‌های ابلاغی در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال و نیم مطرح بود و به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم شد و در مدتی کوتاه امضا، تصویب و ابلاغ رسید. طبیعتاً دولت برای اینکه بتواند بودجه کامل را تقدیم مجلس کند، در تدوین و تصویب برنامه نیازمند وقت مناسب است.

رئیسی تاکید کرد: بعد از لایحه بودجه دوستان ما دارند با تمام همت خود کار را دنبال می‌کنند و به زودی برنامه هفتم نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی افزود: ما بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه این‌که مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم،اظهار کرد: هرچند ممکن است گله‌مند باشند، اما پیگیری شد که تا جایی که ممکن است ما درگیر کسری بودجه نشویم.

رئیسی تاکید کرد: در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

وی گفت: ۸.۹ درصد نرخ بیکاری ما است و این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. ما در وعده به مردم در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به گواهی آمار‌ها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال جاری ما امر یازده‌ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردیم و مسئله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و اوراق مالی دولت متوسط ماهیانه ۱۵ همت هم پرداخت می‌شود،افزود: این فاکتور‌ها را ما خرج نکردیم بلکه قبلاً خرج شده و ما داریم پرداخت می‌کنیم تا اعتماد به دولت حفظ شود و در هر شرایطی آن را پرداخت کردیم.

رئیسی تاکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شد و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمد‌ها و هزینه‌ها را به درستی صورت‌بندی کند به سه رویکرد بودجه سال آینده پرداخت و «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی» را سه رویکرد بودجه عنوان کرد و گفت: در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

رئیسی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم.

وی با بیان اینکه همه امور قرار است به صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کار‌ها کمک کند،گفت: در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده‌است.

رئیس جمهور افزود: همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیسی با اشاره به اینکه مجلس برای بررسی بودجه وقت زیادی خواهد گذاشت،از این رو از دقت و دلسوزی و دغدغه نمایندگان تقدیر می‌کنم،اظهار کرد: آن‌چه از این بررسی حاصل می‌شود باید به عدالت، آرامش مردم، حل مشکلات و بهبود وضعیت جامعه منجر شود.

وی تصریح کرد: با همه فتنه‌گری‌ها و توطئه‌چینی‌ها و جنگ ترکیبی دشمن که هم در جنگ روانی، رسانه‌ای و هم در جنگ سیاسی و هم در جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفت، اما امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشته و با رهنمود‌های رهبری، دشمن را مثل دفعات گذشته مفتضح کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر