آفت خامفروشی بر جان تولید گیاهان دارویی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از آمل، سیدعباس حسینی فرماندار شهرستان آمل در همایش بینالمللی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، نبود صرفه اقتصادی را اصلیترین عامل افزایش نیافتن تولید گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد: نبود کشت صنعتی و صنایع تبدیلی، خامفروشی و بیتوجهی به آمایش منطقهای درباره انتخاب گونه گیاهی پربازده فاکتورهای مهم کاهش صرفه اقتصادی تولید گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به رویش ۸۰۰ نوع گیاه دارویی در استان مازندران افزود: فقط ۲۴ گونه از این گیاهان در استان مازندران در سطح یک هزار و ۳۰۰ هکتار با تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن کشت میشود که بر اساس پیشبینی ۵۰۰ هزار تنی تولید گیاهان دارویی در کشور حداقل باید۲۰ هزار هکتار از مزارع استان مازندران تا سال ۱۴۰۵ به زیر کشت گیاهان دارویی برود.
**ادبیات دانشگاه خلاق پرکردن خلأهای میان صنعت و تولید است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی نیز دانشگاه نسل چهارم را دانشگاه خلاق و کارآفرین خواند و گفت: ادبیات دانشگاه خلاق پرکردن خلأهای میان صنعت، تولید و دانشگاه است.
حامد برجسته با اشاره به اخذ مجوز مرکز رشد دارو و فرآوردههای طبیعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی از آمادگی این واحد دانشگاهی برای حمایت از طرحها و ایدههای نوآورانه در حوزه گیاهان دارویی و تولید محصولات تبدیلی در این حوزه خبر داد و مطرح کرد: افزایش میزان گرایش و توجه مردم و حتی مراکز علمی و درمانی دنیا به تأثیر گیاهان دارویی بهویژه بعد از همهگیر بیماری کرونا را فرصت طلایی است. محققان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی با حمایت مرکز رشد این دانشگاه میتوانند ایدهها و تحقیقات خود را بهصورت محصولات دانشبنیان وارد بازار کنند.
** نبود دانش کافی در بازاریابی اصلیترین مشکل تولیدکنندگان کشاورزی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز نبود دانش کافی در عرصه بازاریابی را یکی از اصلیترین معضلات و مشکلات تولیدکنندگان محصولات کشاورزی دانست و بیان کرد: بخش اعظم تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در ایران از علم کافی در بازاریابی برای محصولات خود بهرهمند نیستند؛ بنابراین میبینم که تولیدکننده با مشکل عرضه با قیمت مناسب و در نتیجه کاهش صرفه اقتصادی مواجه میشود.
علی رزاقی ادامه داد: اگرچه نقش علم در تولید گیاهان دارویی از برخی دیگر از محصولات کشاورزی پررنگ تراست؛ اما نبود صنایع تبدیلی در این عرصه فروش سنتی گیاهان دارویی را غالب بر فروش بهصورت محصولات تبدیلی کرده که میزان رضایتمندی تولید این محصولات را کاهش داده است. آموزش بازاریابی و فروش به کشاورزان یکی از آموزشهای مکمل بر تولید بوده همکاران باید در جهاد کشاورزی شهرستانها شرایط لازم برای آموزش بازاریابی تولیدکنندگان را در کنار آموزشهای تخصصی تولید فراهم سازند.
به گزارش آنا، در این همایش میروسلاوپاولیتا از لهستان، احمد محمدی، یوسف نیک نژاد، علیرضا براری و پیمان آریایی به ارائه مقالات و تحقیقات خود در حوزه گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی پرداختند.
نمایشگاه گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی که در حاشیه همایش گیاهان دارویی، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین برگزار شد، جدیدترین دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی، برخی از محصولات تبدیلی و صنایع مدرن کشت گیاهان دارویی را به نمایش درآورد.
انتهای پیام/