انقلاب اسلامی پيامدهای عظيمی در ساحت نظريه و عمل برجای گذاشت
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از مراغه، کرسی علمی ترویجی «انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت در خاورمیانه» با حضو مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه و ارائهدهنده کرسی درباره اهمیت و ضرورت تحقیق در زمینه انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت گفت: از آنجایی که بين انقلاب اسلامي و فرهنگ مقاومت در منطقه خاورميانه پيوندهاي عمیق و ناگسستنی وجود دارد؛ بنابراین مرکز ثقل آن، نظام مقدس جمهوری اسلامی است، ازاينرو، تقويت فرهنگ مقاومت اسلامی در خاورميانه در واقع، تقويت نظام جمهوری اسلامي و مرزهای تأثيرگذار فرهنگی انقلاب اسلامی است.
محمدرضا الفی اضافه کرد: به تعبیر دیگر همانگونه كه محور مقاومت در خاورميانه يعنی لبنان، سوريه و فلسطين، عمق راهبردی جمهوری اسلامی نامیده شده است، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف مهم، رخدادی عظیم و تأثیرگذار در نیمه دوم قرن بیستم به شمار میآید که موجب بسیاری از تحولات و دگرگونیهای سياسی در جهان شده است.
وی تشریح کرد: انقلاب اسلامی پيامدهای عظيمی در داخل و خارج و در ساحت نظريه و عمل برجای گذاشت. انقلابی که شگفتی همه ناظران تا متفکران را برانگيخت و بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد، رخدادی فرهنگی-اسلامی است که محدود به مرزهای جغرافیايی کشور نماند و پژواکی عظیم در سراسر کشورهای اسلامی به همراه داشت.
این استاد دانشگاه، فرهنگ مقاومت را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: فرهنگ مقاومت یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده و موجب تقویت و گسترش خودباوری، بیداری اسلامی، اسلامخواهی، استقلالطلبی، اتحاد، استعمارزدایی، استکبارستیزی و ... شد و از آنجایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در عرصه روابط بینالملل این فرهنگ؛ تهدیدی بر بقاء و منافع کشورهای استعماری و استکباری در جهان و خاورمیانه شد؛ بنابراین آنان را وادار به اتخاذ استراتژیها و تاکتیکهای مختلفی برای مقابله و نابودی انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن کرد.ا
با هر چيزی كه برابری را در جامعه بر هم میزند و امتيازات پوچ و بیمحتوايی را در جامعه حاكم میسازد بايد مبارزه كرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، اصول نهگانه منظومه فکری امام خمینی(ره) را چنین برشمرد: امام در منظومه فکری و اندیشههای سیاسی خود راه رسیدن، تداوم و استمرار فرهنگ مقاومت را در اصول نهگانه خود خلاصه میکند که عبارتند از: انسان تنها در برابر ذات اقدس حق بايد تسليم باشد و از هيچ انسانی نبايد اطاعت كند، مگر اينكه، اطاعت او، اطاعت خدا باشد - هيچ انسانی حق ندارد انسانهای ديگر را به تسليم در برابر خود مجبور كند - هيچ فردی حق ندارد انسان، جامعه و ملتی را از آزادي محروم كند و برای او قانون وضع، رفتار و روابط او را بنا به درک و شناخت خود و براساس، خواستهها و اميال خود تنظيم کند- قانونگذاري براي پيشرفت، در اختيار خدای تعالی است، چنانكه قوانين هستی و خلقت را خداوند مقرر فرموده است، سعادت و كمال انسان و جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانين الهی است كه توسط انبياء به بشر ابلاغ شده است- انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادي او و تسليم در برابر ساير انسانهاست-
**تأثیر انقلاب اسلامی در بسط و توسعه فرهنگ مقاومت
الفی توضیح داد: انسان بايد عليه اين بندها و زنجيرهای اسارت و در برابر ديگرانی كه به اسارت دعوت میكنند، قيام كند و خود و جامعه خود را آزاد سازد، تا همگی تسليم و بنده خدا باشند - براي آزادی است كه مقررات اجتماعی ما عليه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز میشود؛ - همه انسانها در پيشگاه خداوند يكسانند، او خالق همه و همه مخلوق و بنده او هستند. اصل برابر انسانها و اينكه تنها امتياز انسان بر معيار تقوا و پاكی از انحراف و خطاست
وی تبیین کرد: با هر چيزی كه برابری را در جامعه بر هم میزند و امتيازات پوچ و بیمحتوايی را در جامعه حاكم میسازد بايد مبارزه كرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه درباره تأثیر انقلاب اسلامی در بسط و توسعه فرهنگ مقاومت گفت: بيداری منتج از انرژی آزاد شده از انقلاب اسلامی که برای نخستینبار در شکل يک نظام سياسی با عنوان «جمهوری اسلامی» ظاهر شد، خیلی زود به حوزه مديريت سياسی و ديپلماتيک وارد شد و ساير نظامهای سياسی جهان اسلام را متأثر کرد.
الفی تشریح کرد: در شرايط کنونی حضور قدرتمند حرکت بيداري اسلامي با محور نظام جمهوری اسلامي ايران و کارکرد آن در شکل مردمسالاری دينی و تحت مديريت جنبشها و جريانهای سياسي، مقاومت و فرهنگ مقاومت معادلات قدرت در روابط بينالملل را دچار تحول کرده و در حال سامان دادن معادله جديدی معارض با معادلات تعريف شده از سوی ليبرال دموکراسی با محور غرب است.
وی، مطالب «کرسی علمی و ترویجی انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت در خاورمیانه» را چنین جمعبندی کرد: با توجه به بررسی صورت گرفته در حوزه تاثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ مقاومت از منظر توحیدی امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی برای خدا، معنویت و ارزشها نهتنها ریشه در اعتقادات اسلامی داشته و دارد؛ بلکه محرک و هدف خود را در دین جستجو میکند، از این رو فرهنگ مقاومت و مقاومت اسلامی در برابر ظلم، تجاوز و اشغالگری، دینستیزی، سلطه استکبار و متحدان آنها شکل گرفته و هدفش حفظ حقوق، دفع ستم، رفع اشغال، حفظ استقلال، جلوگیری از سلطه و حفظ داراییها مطابق آموزهها و احکام دین است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه افزود: عدالتمحوری، ظلمستیزی، دفاع از مظلوم و نفی سلطه کفار، ازجمله مهمترین مؤلفههای آن است. مقاومت درونی مبارزه با امیال نفسانی و مقاومت بیرونی مبارزه با تجاوز، تهاجم و اشغالگری، حفظ دین، حفظ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری است. همچنین امام(ره) تأثیر انقلاب اسلامی را بر جریان فرهنگ مقاومت در عناصری چون اميد به آينده، جهاد، تلاش و سازندگی، پرهیز از يأس و نااميدی، مقابله با استبداد و استکبار میداند.
انتهای پیام/