صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کرج آلودگی هوای تهران را چند برابر می‌کند

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به تردد خودروها و گرمایش منازل به عنوان منابع عمده آلودگی هوا گفت: آلودگی‌ شهرهای اطراف مثل کرج، وارد پایتخت می‌شود و آلودگی هوای تهران را چند برابر می‌کند.
کد خبر : 824036

یوسف رشیدی مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در خصوص منابع آلوده کننده هوای پایتخت عنوان کرد: بخشی از آلودگی‌ها به تردد خودروها و بخشی دیگر به سیستم گرمایش منازل مربوط می‌شود. صنایع و کارخانجات اعم از نیروگاه و پالایشگاه‌های اطراف تهران هم نقش به سزایی در ایجاد آلودگی هوا دارند.

وی افزود: تردد خودروها در کلان‌شهرها بیشترین سهم تولید آلودگی هوا را دارند. این آلودگی‌ها از شهرهای اطراف مثل کرج هم وارد پایتخت می‌شوند و آلودگی تهران را چند برابر می‌کنند.

استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با وظایف دستگاه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا بیان کرد: هر شخص یا سازمانی به سهم خودش می‌تواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد. مجموعه‌ای از اقدامات و همکاری‌ها شامل بهبود و توسعه حمل ونقل عمومی، بررسی معاینه فنی خودروها، ارائه سوخت مناسب در جایگاه‌ها، تولید خودروهای استاندارد، کاهش ترافیک و .... برای حل مسئله آلودگی هوا باید صورت بگیرد.

رشیدی با اشاره به اجرایی و مهم بودن وظایف سازمان محیط زیست در قبال مسئله آلودگی هوا ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست استان، شهرداری و وزارت نفت همگی در مسئله کاهش آلودگی هوا موثرند. اما هدایت و نظارت کلی این مجموعه‌ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و از نظر قانونی هم توان اجرایی دارد. بقیه بخش‌ها و دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خودشان در این راستا عمل کنند.

مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به راهکارهای موثر در بهبود و کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به سهم عمده‌ای که خودروها در تولید آلودگی هوا دارند، راه حل اساسی کاهش آلودگی هوای پایتخت بهبود و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است و کاهش مصرف سوخت با توسعه متروها قابل انجام است.

وی با اشاره به آمار بالای مصرف سوخت در کشور، بیان کرد: بهترین وسیله برای حمل و نقل عمومی مترو است. تاکسی‌های اینترنتی در دسته وسایل حمل و نقل عمومی قرار نمی‌گیرند. با توسعه مترو، نیاز و استفاده از تاکسی‌های اینترنتی نیز کاهش می‌یابد. همچنین در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود و در نتیجه آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اهمیت همکاری همه جانبه دستگاه‌ها در توسعه و بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: وظیفه ضروری و سنگینی بر عهده نهادهای مسئول است که برای تحقق آن باید بودجه کافی در نظر گرفته شود. تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی مناسب نداشته باشیم، بقیه اقدامات شامل تولید موتور و خودروهای برقی تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با اشاره به فواید توسعه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: در راستای این اقدام، نیاز به اعمال طرح‌های ترافیکی و زوج و فرد کاهش می‌یابد. همچنین آمار تصادفات و مصرف سوخت هم به اندازه قابل توجهی کم خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر