صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۱۳ دی ۱۴۰۱
آنا گزارش می‌دهد؛

فاو و ام القصر در رؤیای جبل‌علی شدن؛ بنادر عراق توان رقابت با بندر امام را ندارند

در حالی که عراقی‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی در بنادر خود برای رقابت با بنادر بزرگ حاشیه خلیج فارس را آغاز کرده‌اند، اما میزان تردد کشتی‌ها به بندر امام خمینی (ره) نشان می‌دهد تا سال‌ها عراقی‌ها توان رقابت با ایران را ندارند.
کد خبر : 823837

گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، شنیده‌ها حاکی است عراقی‌ها با سرمایه گذاری ژاپنی‌ها تامین مالی ۱۲۵ میلیون دلاری توسعه، ساخت، تجهیز و بهره برداری از تاسیسات جدید و موجود در بندر ام القصر را آغاز کرده اند.

آنگونه که پایگاه خبری سی ترید (sea trade) اعلام کرده، امکانات جدید در نظر گرفته شده برای این بندر شامل یک ترمینال کانتینری جدید و ترمینال رو-رو (row-row) است که توسط Aloreen for Investment، زیرمجموعه گروه Terminal Investment Limited سوئیس توسعه پیدا خواهد کرد.

گسترش بندر ام القصر که اصلی‌ترین بندر آب عمیق عراق برای تردد کانتینرهاست می‌تواند حضور عراق در بازار‌های جهانی را تسهیل کرده و دسترسی به کالا‌های اساسی را تضمین کند.

عراق مرجع دریایی منطقه می‌شود؟

اگرچه مهم‌ترین بندر عراق تنها ۲ اسکله دارد، اما با ۱۳ لنگرگاه قابلیت پهلوگیری کشتی‌های کانتینری و کالاهایی، چون حبوبات، سولفور (گوگرد) و مسافر را دارد. حداکثر ظرفیت تخلیه این بندر ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال است.

همچنین عراقی‌ها در کنار توسعه بندر ام القصر، به فکر گسترش بندر فاو در استان بصره نیز هستند قرار است تا ۲۰۳۸ و طی ۳ فاز بندر فاو به ۱۱۰ اسکله برسد.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که عراقی‌ها سودای رقابت با جبل علی یا دوحه و دیگر بنادر مهم حاشیه خلیج فارس را در سر می‌پرورانند.

از سوی دیگر اصلی‌ترین بندر واردات کالا‌های اساسی در ایران، بندر امام خمینی (ره) در نزدیکی بنادر عراق است که با توجه به اینکه عراقی‌ها مستقیما دسترسی به خلیج فارس ندارند و باید کشتی‌ها از طریق آبراهه‌های موجود در بنادر عراق پهلوگیری کنند، امکان رقابت آن‌ها با بنادر ایران - حداقل تا زمان تکمیل پروژه‌های زیرساختی فاو و ام القصر-، کم است.

مدیرکل بنادر خوزستان: عراقی‌ها توان رقابت با بندر امام در حوزه کالای فله را ندارند ولی کانتینری ...

در همین ارتباط بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به خبرنگار آنا اظهار کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد تجارت دریایی کشور از بندر امام خمینی (ره) انجام می‌شود و ۷ کیلومتر طول اسکله‌های این بندر است. بنادر خوزستان ظرفیت ۸۰ میلیون تنی تخلیه و بارگیری دارند که فقط ۶۰ میلیون تن آن به بندر امام اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه تنها در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۸ هزار پهلوگیری کشتی انجام شد افزود: بیشترین آبخور بندر امام با ۱۴.۵ متر بوده و ۴.۶ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری درجای این بندر است.

آغاز ساخت بزرگترین بندر خلیج فارس در خوزستان با آبخور ۴۰ متری برای کشتی‌ها

این مقام مسئول با اشاره به تلاش عراقی‌ها برای توسعه بنادر خود ادامه داد: ما هم در ایران برنامه ریزی کرده ایم که بندر بزرگ خلیج فارس را در کنار بندر امام خمینی (ره) با آبخور ۳۰ تا ۴۰ متری برای کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما و کانتینری ایجاد کنیم که به زودی فاز مطالعاتی آن به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به ورود ۲۱۰ کشتی حامل کالا‌های اساسی از ابتدای سال تا کنون در بندر امام خمینی (ره) تصریح کرد: ۲۲۰ شناور حامل ۱۰۰ هزار کانتینر در سال جاری و ۱.۷ میلیون تن مواد نفتی در قالب ۱۴۰ کانتینر تخلیه و بارگیری شده است.

به گفته آقایی ۱۰ میلیون تن کالای اساسی امسال از بندر امام ترخیص شده و حدود ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی رسوبی داریم که با مجموع کالا‌های اساسی واقع در پای اسکله و لنگرگاه‌ها به بیش از ۵.۷ میلیون تن می‌رسد.

لایروبی اروند برای عراقی‌ها اهمیتی ندارد

وی درباره مشکل تردد کشتی‌ها به برخی آبراهه‌های ایران و عراق به دلیل کندی لایروبی‌ها یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۲۰۰ کشتی در بندر امام پهلودهی شده است، اما با توجه به اینکه خط کالوِگ در اروند ۵۰ متر عقب نشینی کرده، مشکل لایروبی نشدن اروند برای تردد برخی شناور‌ها به بنادر خرمشهر و آبادان را داریم، ولی عراقی‌ها در این خصوص همکاری نمی‌کنند.

ام القصر و فاو در سودای جبل علی شدن

آقایی ادامه داد: بنادر فاو و ام القصر عراق نیازی به لایروبی اروند ندارند به همین دلیل است که عراقی‌ها برنامه ریزی کرده اند که تا سال ۲۰۳۸ تعداد اسکله‌های این بندر را به ۱۱۰ اسکله برسانند. عراقی‌ها مدعی اند که می‌توانند در صورت تکمیل زیرساخت‌ها رقیب بندر جل علی امارات شوند.

عملیات کانتینری بنادر عراق بیشتر از کل بنادر جنوبی ایران

وی با بیان اینکه بنادر ایران در خوزستان خصوصا بندر امام خمینی (ره) بالاتر از بنادر فاو و ام القصر در حوزه تخلیه و بارگیری کالای فله هستند گفت:، اما در بخش کانتینری از بنادر عراقی عقب تری هستیم؛ طی ۹ ماهه امسال تنها ۱۸۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر داشتیم، اما دو بندر اصلی عراق در این بازه زمانی از کل بنادر جنوبی ایران عملیات کانتینری بیشتری داشته اند.

مدیر بندر آبادان: عراقی‌ها می‌خواهند تجارت دریایی شمال خلیج فارس را در اختیار بگیرند

کامبیز مالکی زاده مدیر بنادر و دریانوردی آبادان هم در این باره به خبرنگار آنا گفت: عراقی‌ها در بندر فاو در حال ساخت ۹۰ پست اسکله هستند که گفته می‌شود تا ۲۰۲۸ به بهره برداری می‌رسند.

وی افزود: عراقی‌ها قصد دارند با توسعه زیرساخت‌های بندری خود تجارت دریایی شمال خلیج فارس را در اختیار خود بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر