صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۱ - ۱۰ دی ۱۴۰۱
آنا گزارش می‌دهد؛

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای تولید داخل با عرضه در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو و کاهش دلالی با عرضه پرتیراژ خودروهای تولید داخل در بورس کالا خبر داد.
کد خبر : 823177

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، هفته گذشته ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا عرضه شد که سبب شد تا خریداران با حدود ۵۰ میلیون تومان کمتر از قیمت آن در بازار آزاد، مالک این خودرو شوند.

پیشتر نیز در هفته‌های گذشته خودروهایی، چون هایما، دیگنیتی، دیفینیتی و پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا عرضه شده بود؛، اما همواره با این انتقاد روبه رو بود که خودرو‌های پرتیراژتر توان رقابت در بورس کالا را ندارند که با عرضه پژو ۲۰۷‌های دنده‌ای در بورس کالا، بازار خودرو از این اتهام تبرئه شد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت نیز از عرضه خودرو‌های وارداتی که در ۲ هفته اخیر وارد کشور شده اند در بورس کالا خبر داده است.

به نظر می‌رسد شفافیت در کشف قیمت خودرو‌های عرضه شده در بورس کالا می‌تواند تا حدودی از نگرانی‌ها نسبت به ورود دلالان در بازار خودرو بکاهد؛ هر چند که برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس کالا نمی‌تواند دلالی را از بازار خودرو حذف کند.

کارشناس بازار سرمایه: عرضه خودرو در بورس از دلالی در بازار می‌کاهد

در همین ارتباط سینا رهبر شهلان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار آنا درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای سنجش موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا اول باید دید چه خودرو‌هایی و با چه تیراژی در این پلتفرم عرضه می‌شوند.

وی افزود: اینکه جمع ببندیم که چه تعداد خودرویی در بورس کالا فروخته شده و نوع و مدل آن‌ها را لحاظ نکنیم و سپس نتیجه بگیریم که موفقیت آمیز بوده است، ما را به اشتباه می‌برد.

کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بهنظر من باید به این سمت برویم که برخی خودرو‌های تولید داخل به خصوص خودرو‌هایی که با استقبال بیشتری نسبت به خودرو‌های لوکس تولید داخل مواجه هستند، عرضه بیشتری در بورس کالا داشته باشند.

وی تصریح کرد: این موضوع می‌تواند بازار خودرو را به ثبات برساند. مشکل بازار خودرو، عرضه یا عدم عرضه آن‌ها در بورس کالا یا به صورت قرعه کشی نیست بلکه مشکل اصلی تورم ۴۰ تا ۶۰ درصدی سال‌های اخیر است؛ همچنین رشد نقدینگی در کشور که به حدود ۲۸ درصد رسیده از دیگر عوامل افزایش قیمت در بازار خودرو است.

کارشناس اقتصاد خودرو با تأکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا با ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه نمی‌تواند مؤثر باشد گفت: دیدیم که عرضه پژو ۲۰۷ دنده‌ای با تیراژ ۲ هزار دستگاهی توانست ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان از قیمت بازار آزاد آن بکاهد.

وی با بیان اینکه در کل سال تولیدات دیگنیتی به هزار دستگاه هم نمی‌رسد ادامه داد: این در حالی است که سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اعم از دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌شود؛ عرضه خودرو‌های با تیراژ بالا در بورس کالا هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف کننده.

رهبر شهلان با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا از دلالی می‌کاهد بیان کرد: باید بپذیریم که ماهیت بازار خودروی ما دلالی است، اما اگر خودرو در بورس کالا با تیراژ بالا عرضه شود، دلالی خودرو محدودتر خواهد شد؛ چون امکان خرید تعداد بالا از بورس کالا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید منشأ پول‌هایی که به بورس کالا برای خرید خودرو وارد می‌شود، مشخص شود تأکید کرد: اگر منشأ پول‌ها شناسایی شود، امکان پولشویی در پوشش بورس کالا نخواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه خودرو‌های مورد نظر برای آغاز عرضه کلان و پرتیراژ در بورس کالا را پژو ۲۰۷ و تارا عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر قیمت سمند درب کارخانه با بازار آزاد تفاوت ۲۰۰ درصدی دارد، اما اگر به بورس کالا بیاید، حداقل با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد؛ ضمن اینکه با افزایش درآمد خودروسازان، این شرکت‌ها می‌توانند به تدریج با بحران زیان انباشته فاصله بگیرند.

وی درباره ادعای افزایش قیمت خودرو با فروش در بورس کالا توضح داد: این ادعایی است که از سوی دلالان خودرو مطرح می‌شود به خصوص که دلالان با شفافیت قیمت‌ها مخالفند.

انتهای پیام/

ارسال نظر