صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۷ - ۱۱ دی ۱۴۰۱
طرحی که استقلال مالی نوزاد را تأمین می‌کند

از اشتغالزایی ملی تا بازوی رشد جمعیت در مدرسه «پیش از بارداری تا تولد»

طراح نخستین مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» عنوان کرد: این طرح با ارائه راهكارهای مناسب به‌عنوان بازوی قوی تخصصی‌تر وارد موضوعات شده و پیش از تولد نوزاد روی نسل‌ آینده کار می‌کند.
کد خبر : 823129

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ ايده پروژه مؤسسه‌ای برای تشویق مادران در زمینه‌های بارداری و پرورش نوزاد از سال ۱۳۸۶ از دل داستانی كتابی با عنوان «همه‌چیز تقدير نيست» با تلاش طاهر صالحیان مدیر مؤسسه و مبتکر طرح نخستین مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» به دست آمد.

طرح شوق مادری راهکاری برای ایجاد شور و شوق مادر بوده و طرحی کاملاً تیمی است كه مقرر شده خلأ آموزشی که در پایه آموزشی کشور وجود دارد را پرکند؛ چراکه قبل از این طرح، ساختار منسجمی برای آموزش ملی در كشور وجود نداشت.

به گفته صالحیان، بعد از ۱۴ پیگیری مجوز راه‌اندازی این موسسه از بهزیستی اخذ شده است.

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی جزئیات ايده این پروژه گفت‌و‌گویی را با صالحیان ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:

**قابلیت‌های دوران پیش و حین بارداری در قالب مدرسه شوق مادری

آنا: ابتدا درباره مؤسسه بگویید، چه شد ایده شکل‌گیری آن به ذهن‌تان رسید؟

صالحیان: در سیستم آموزشی كشور مهد كودک، پیش‌دبستانی و مرحله دوره ابتدایی و سپس مراحل بالاتر وجود دارد؛ اما قبل از دوره مهدكودک یک مؤسسه یا مرکز آموزش ملی وجود ندارد كه نوزاد برای ورود به جامعه آماده شود؛ بنابراین ارائه این طرح می‌تواند خلأ آموزشی پیش از بارداری تا تولد را پرکند.

آنا: فعالیت مدرسه شوق مادری از چه دورانی آغاز می‌شود؟

صالحیان: این مدرسه فعالیت خود را چهار ماه قبل از اقدام به بارداری آغاز می‌كند و دو تا سه‌سالگی کودک در قالب کلاس‌های روانشناسی، موسیقی، تغذیه، مامایی، فن بیان، تخیل، احساس، خلّاقیت، ورزش بارداری ادامه می‌دهد.

اغلب مادران تربیت فرزندان خود را از دو سالگی آغاز می‌کنند، درصورتی که شخصیت فرزندان ما حین بارداری شکل می‌گیرد.

در علم روانشناسی ثابت شده که اگر مادر هر تمرینی ازجمله خواندن كتاب داستان را به‌صورت مدون انجام دهد یا حتی به صورت صوتی گوش دهد، نوزاد بعد از تولد نسبت به آن عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهد.

این موضوع نشان می‌دهد كه توجه به فصول بارداری، استانداردهای روابط زناشویی و شخصیت روحی، روانی و هوشی کودک از قبل و حین بارداری حائز اهمیت است.

انسان از طبیعت دور نیست و زمانی که شما هسته میوه‌ای را در زمینی می‌کارید، همان میوه را برداشت می‌کنید؛ بنابراین لازم است قبل از تولد نوزاد به کیفیت نسل‌مان بیندیشیم، ازاین رو در این طرح تمام دوره‌های آموزشی از قبل از اقدام به بارداری تا سه سالگی کودک برای مادر، پدر، جنین و نوزاد مهیا خواهد شد.

آیا مراکز دیگری هم وجود دارند كه در زمینه دوره‌های پیش از بارداری كار كنند؟

صالحیان: بله. در دنیا و حتی ایران مراکز آموزشی دوران بارداری وجود دارد.

آنا: تفاوت آموزش دوران بارداری و مدرسه بارداری در چیست؟

صالحیان: آموزش دوران بارداری روی یک سری موضوعات به‌صورت محدودتر و فشرده‌تر کار می‌کند. این طرح چهار تفاوت اساسی با سایر پروژه‌های دنیا دارد: نخست. این طرح قبل، حین و بعد از دوره بارداری به‌صورت مستمر اقداماتی را انجام می‌دهد که در هیچ مجموعه‌ای تاكنون آموزش‌های قبل از بارداری و ادامه آن تا سه‌سالگی را نداشته است.

دوم. دوره‌های آموزشی متنوع و بیشتری را در مقایسه با سایر مراکز آموزشی دارد و ازجمله آن می‌توان روانشناسی، موسیقی، تغذیه، مامایی، فن بیان، تخیل، احساس، خلّاقیت و ورزش بارداری را ذکر كرد، به همین دلیل به خاطر تنوع بالای موارد آموزشی از واژه مدرسه استفاده شده است.

سوم. این مدرسه بین‌رشته‌ای کار می‌کند، به‌عنوان مثال فردی برای درمان استرس ممكن است از موسیقی استفاده كند و فردی دیگر از تغذیه كمک بگیرد و دیگری با علم روانشناسی مشكل خود را رفع كند؛ اما در مدرسه بارداری با كمک تلفیقی علوم مختلف و به عبارتی بین‌رشته‌ای کارکردن می‌توانیم به نتایج مطلوب دست یابیم.

این نشان می‌دهد كه ما برای درمان تک‌وجهی ورود نکرده‌ایم و چند وجه آموزش را برای درمان درنظر می‌گیریم، به‌طوری که برای درمان استرس از رشته روانشناسی، موسیقی، تغذیه، فن بیان و ... بهره می‌بریم كه هریک از موارد ذکرشده سهم خاص خود را در درمان ایفا می‌کنند.

چهارم قرار است این طرح در قالب یک طرح ملی مطرح باشد، امروزه در موضوع فرزندپروری هر استاد و متخصصی از منابع مورد تأیید خود استفاده می‌کند كه این موضوع سبب شد تاكنون نتوانیم نتیجه یکدست و یکنواختی را در جامعه مشاهده كنیم.

اگر یک طرح آموزش ملی وجود داشته باشد، می‌توانیم یک سری رفتارهای اجتماعی تعریف شده و مطلوبی را در موضوع تغذیه، پوشش، گفتار و رفتار در جامعه ببینیم.

**انتقال آواهای ماندگار سرزمین‌ از طریق نوزادان به نسل‌های آینده

آنا: از قابلیت‌های اجرای طرح نخستین مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» برای کشور خودمان بگویید.

صالحیان: پیش‌بینی رشد جمعیت یکی از قابلیت‌های ارزشمند این پروژه است، رشد جمعیتی که دغدغه همه یا اغلب کشورهای دنیاست و به‌عنوان یک بحران در مجامع گوناگون بازگو می‌شود. این طرح می‌تواند با ارائه راهكارهای درست و مناسب به‌عنوان بازوی قوی در این زمینه به‌طور تخصصی‌تر ورود كند.

دومین قابلیت طرح اشتغالزایی ملی است، یعنی به تعداد مهدهای دایرشده در کشور باید مدرسه بارداری راه‌اندازی شود که کارشناسان تخصصی و زبده زیادی در این بخش می‌توانند مشغول به کار شوند.

طرح مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» کیفیت و سلامت نسل یک کشور از نظر IQ ، EQ، سلامت روانی، ضریب هوشی، اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر مواردی که تضمین‌کننده یک جامعه سالم در سطح ملی است را هم ارتقا می‌بخشد.

** با این طرح نوزاد در زمان جنینی، درآمد اقتصادی دارد

آنا: از مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» بیشتر بگویید.

صالحیان: مادر باید تغذیه غذایی مناسبی را در دوران بارداری داشته باشد. مادر ممكن است پول یک نوع میوه را پرداخت كند؛ اما مادر باردار در این مدرسه بسته میوه خود كه شامل هفت نوع میوه متنوع  است را دریافت می‌کند.

یكی دیگر از اقداماتی كه در نظر گرفته شده اینكه برای ماندگاری یک سری آواها و لالایی استان‌های كشورمان آنها را در قالب «سی.دی» یا «فلش» در اختیار مادران قرار می‌دهیم تا گوش نوزاد در زمان جنینی و بعد از تولد با انواع آواهای محلی مانند لری، مازنی، گیلانی، ترکی، بلوچی، عربی و .... آشنا شود تا با این اقدام بتوانیم آواهای ماندگار سرزمین‌مان را به نسل بعدی منتقل كنیم.

به طور اجمالی می‌توان گفت رنگ لباس نوزاد، وسایل بازی و کتاب‌های داستان مخصوص و دیگر بسته‌های آموزشی قبل، حین و بعد از بارداری جزء خدماتی است كه برای مادران در نظر گرفته شده است.

ایده‌آل‌ترین بخش پروژه توجه به حقوق مادران است. با این طرح نوزاد در زمان جنینی، درآمد اقتصادی دارد، دراینصورت پروژه‌های بیزینس هوم‌های مالی مؤسسه با اتاق فکر طراحی شده تا نوزاد وقتی به دنیا می‌آید، استقلال مالی نوزاد را تأمین می‌کند و بدون اینکه مادر سرمایه‌گذاری کند، کودک خود را بیمه عمر و حساب گنجینه و مسکن باز می‌کند، این موضوع سبب می‌شود تا برای نوزاد یک زندگی بسیار ایده‌آل برای چشم‌انداز هدف ۲۰ ساله ترسیم شود تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن، ازدواج و اشتغال در جامعه نداشته باشد و موارد ذکرشده از جذابیت‌های پروژه بوده که جزء خدمات مدرسه بارداری است و برای خانواده لحاظ می‌شود.

از دیگر خدمات مؤسسه شوق مادری می‌توان چاپ کتاب‌های آموزشی را ذکر كرد که قرار است در همه رشته‌ها ازجمله موسیقی، روانشناسی، فن بیان و .... چاپ شود.

این موضوع می‌تواند در دانشگاه برای دانشجویان در قالب کارگاه‌های آموزشی تدریس شود تا بتوانیم با وجود نیروهای جوان دانشجویی خلأ آموزشی در جامعه را پرکنیم.

آنا: مهم‌ترین دغدغه اجرایی شدن پروژه چیست؟

صالحیان: مهم‌ترین دغدغه آن است که بتوانیم این پروژه را به سایر کشورها ارائه دهیم و به عبارتی با گسترش آن جایگاه علمی ایران را به دنیا به اثبات برسانیم.

آنا: آیا سایر كشورها از این طرح استقبال کرده‌اند؟

صالحیان: بله. از کانادا و سایر کشورها پیشنهاد همکاری برای این موضوع داده شده و در گرجستان نیز ثبت شرکت داشته‌ایم.

قرار است این پروژه را به‌صورت تیمی با مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد و برند مدرسه شوق مادری و سازمان رشد به سرانجام برسانیم و کتاب‌هایی تألیف و در سطح کشور توزیع كنیم.

با همین مضامین مدرسه بارداری با مشارکت استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در قالب کارگاه‌های آموزشی و دایرکردن مدارس در استان و کشور را نهایی می‌کنیم.

برای رفع دغدغه نظام در راستای رشد و کیفیت پرورش نیروهای جوان كشور، این پروژه را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجلس شورای اسلامی و حوزه زنان در معاونت ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ایم.

گفتگو: لادن لنگری

انتهای پیام/

ارسال نظر