صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی:

کنترل قیمت خودرو نیاز به کنترل قیمت زنجیره تامین دارد

امیرحسین علیزاده گفت: خودرو ساز برای اینکه قیمت محصول نهایی را تحت کنترل بگیرد باید کل زنجیره تامین را به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل خود داشته باشد.
کد خبر : 822884

امیرحسین علیزاده کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، کالای خودرو را مانند سایر کالا‌ها برشمرد و گفت: خودرو متشکل از انواع نهاده‌های تولیدی اعم از مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی است که افزایش قیمت هر کدام از نهاده‌ها ناگزیر در قیمت محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ملاک قیمت گذاری خودرو قاعده عرضه و تقاضا است؛ اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشند و قیمت محصول نهایی ثابت نگه داشته شود؛ باعث بروز کاهش نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان می‌شود.

این کارشناس اقتصادی کاهش تولید خودرو در بلندمدت را به علت عدم تسویه حساب با قطعه سازان عنوان کرد و اظهار داشت: عدم پرداخت به موقع بدهی قطعه سازان، باعث آسیب دیدن توان مالی قطعه سازان می‌شود و امکان ساخت قطعه نیز به تبعیت از این مشکل کاهش پیدا می‌کند که این مهم، در بلندمدت کاهش تولید خودروسازان را به دنبال دارد.  

علیزاده تاکید کرد: سیاست گذاران باید به دنبال راهکار‌هایی باشند تا بتوانند کل زنجیره تامین خودرو را به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل بگیرند. برای اجرای این سیاست، لازم است از ابزار‌های سهمیه، سوبسید و حمایت‌های سیستم بانکی استفاده کنند. قطعه سازان، خودرو سازان و سیستم بانکی باید در جهت تکمیل یک مثلث واحد گام بردارند.  

وی توجه به نامگذاری سال را که توسط مقام معظم رهبری، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین عنوان شده است را توصیه کرد و یادآور شد: با نگاه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان، ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها، افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار می‌توان به این شعار جامه عمل بپوشاند.  

این کارشناس اقتصادی افزود: خودرو در ایران تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، اما در تمام دنیا خودرو یک کالای مصرفی است؛ بر همین اساس، خودروسازان برای گرفتن سهم بیشتر از بازار رقابتی خودرو، آفر‌های زیادی را برای مشتری تعریف می‌کنند، اما در ایران به سبب تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای از رقابت با سایر خودروسازان جهانی عقب مانده ایم.  

علیزاده گفت: واسطه گران خودرو در ایران، جهت سود بردن، مسائل کیفی را هم تحت الشعاع خود قرار می‌دهند و این موضوع باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی قیمت گذاری خودرو را تابعی از  عرضه و تقاضا عنوان کرد و اظهار داشت: خودرو محصولی نهایی متشکل از قطعات فولادی، پلیمری، پلاستیکی و ... است خودرو ساز برای اینکه قیمت محصول نهایی را تحت کنترل بگیرد باید کل زنجیره تامین را به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل خود داشته باشد. زمانی که هریک از نهاده‌های تولیدی به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شوند قطعا در قیمت محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود.  

علیزاده افزایش تیراژ خودرو را در گرو هماهنگ کردن قطعه ساز و زنجیره تامین به وسیله خودروساز عنوان کرد و افزود: قطعا افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد و به تبع آن هزینه‌های سربار شرکت‌ها پایین خواهد آمد. البته غیر از خودرو ساز و قطعه سازان، سیستم بانکی نیز باید برای تامین نقدینگی موجود پای کار باشد تا بتوانند این مثلث را کامل نمایند.  

وی تولید خودروی برقی را منوط به ایجاد زیر ساخت‌های این نوع از خودرو دانست و خاطرنشان کرد: اخیرا  یک سری کار‌های تحقیقاتی در زمینه تولید خودروی برقی با همکاری برخی دانشگاه‌ها شروع شده است. محل شارژ این خودرو ها، شبکه خدمات پس از فروش و نرم افزار‌های خاص از جمله زیر ساخت‌های مورد نیاز خودروی برقی هستند.  

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 1 نظر
فایقه
15:20 - 1401/10/09
حرفتون متین وکاملا دلنشین