سهم اندک شرکتهای دانش بنیان در تولید ناخالص ملی
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، مجید صاحبی نژاد امروز در وبینار فرصتها و چالشهای شرکت دانش بنیان که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت:بر اساس آمارها، ۲۵ درصد از شرکتهای نوپا در سالهای ابتدایی شکست میخورند و از بین میروند و تا پایان سال دهم ۷۰ درصد از شرکتهای نوپا از بین میروند.
وی با بیان اینکه در فضای نوآوری به دلیل پیچیدگی با دو جهان متفاوت مواجهیم که آن هم «قوانین علمی» و «قوانین تجارت» هستند، گفت: شرکتهای دانش بنیان پلی میان این دو جهان هستند و اقتصاد کشور نیز باید بر پایه پل زدن میان دانشگاه به سمت نوآوری و خلق ارزش افزوده به پیش برود.
دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی فناوری نانو گفت: از کل ۷۸۸۲ شرکت دانش بنیانی که شکل گرفته اند، ۲۴.۷ درصد از شرکت ها، تولیدی نوع ۲ هستند.
صاحبی نژاد با بیان اینکه میزان اثرگذاری این شرکتها در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است، گفت: برای رفع این مشکل میتوان راهکارهایی، چون توانمندسازی شرکت ها، ایجاد بازارهای جدید و حمایت از این شرکتها بر اساس ظرفیتهای قانونی را پیشنهاد داد.
در ادامه، دکتر سیدمهدی رضایت رئیس گروه توسعه سرمایه انسانی ستاد فناوری نانو گفت: بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس ارائه کرده است، «فقدان نگاه استراتژیک»، «ارز» و «صیانت از بازار» از مسایل کلان و زمینهای موثر بر توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان هستند.
به گفته وی، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آنها به محصول و مشاغل پایدار، رفع نیازهای جامعه، تشویق بنگاههای اقتصادی اهداف ارائه حمایت به شرکتهای دانش بنیان از سوی مرکز موسسات و شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی است.
وی افزود: عمده شرکتهای دانش بنیان منشا دانشگاهی دارند از این رو دانشگاهها باید علاوه بر دانایی، در دانشجویان توانی ایجاد کنند تا قادر به تولید دانش فنی و فناوری باشند. از سوی دیگر صنعت زبان دانشگاهها را نمیداند و شرکتهای دانش بنیان میتوانند زبان ترجمه میان صنعت و دانشگاهها باشند.
انتهای پیام/