صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
ناشران برگزیده مشخص شدند

قالیباف: حوزه نشر آن‌طور که باید و شاید بعد از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار نگرفته است

محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به ضرورت حوزه فرهنگ و کتاب، شهرداری تهران خود را مکلف به فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی می‌داند.
کد خبر : 82242

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا شهردار تهران در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران که صبح امروز در شهر آفتاب برگزار شد این اتفاق را اتفاقی افتخارآور خواند و گفت: باعث خوشحالی است که توانستیم یک مجموعه اقتصادی را با یک نمایشگاه فرهنگی افتتاح کنیم. زیرا بحث فرهنگ و کتاب مهم‌ترین عنصر تمدن‌ساز است و همچنین مهم‌ترین خصیصه برای متمایز کردن تمدن اسلامی و دیگر تمدن‌های دنیا به شمار می‌آید.


وی ادامه داد: برخی از کشورها استعمار را وسیله‌ای برای توسعه تمدن خود قرار می‌دهند اما جمهوری اسلامی از فرهنگ، کتاب و کتابت برای توسعه تمدن خود استفاده می‌کند. آن چنان که نقش فرهنگ و کتاب در طول تاریخ ایران تأثیرگذار بوده و به همین خاطر است که یکی از راهبردهای نظام نیز حوزه کتاب است.


وی با اشاره به برخی بحران‌های موجود در عرصه نشر اظهار داشت: البته باید اذعان کرد آن طور که باید و شاید بعد از انقلاب اسلامی حوزه نشر مورد اهمیت و توجه قرار نگرفته است.


شهردار تهران گفت: شهرداری تهران مسئولیت مستقیمی در حوزه فرهنگ ندارد ولی بر اساس اهمیت این حوزه خود را مسئول می‌دانیم و معتقدیم نباید تعداد کتابفروشی‌های یک شهر هزارو 200 باب باشد ولی تعداد مغازه‌های لوازم آرایش فروشی 8 هزار باب.


وی ادامه داد: شاید در تولید کتاب شاهد رشد بوده‌ایم ولی تیراژ کتاب‌ها نزول کرده و حتی به 500 نسخه رسیده است در حالی که در دنیا با وجود توسعه حوزه دیجیتال کتاب کاغذی نیز همچنان رشد دارد و این نشان از خوانده شدن کتاب‌های کاغذی دارد.


شهردار تهران ضمن بیان این مطلب که شهرداری تهران در حوزه فرهنگ خود را مکلف می‌داند، گفت: با وجود بیش از 300 کتابخانه در شهر تهران، برگزاری سالانه نمایشگاه یاد یار مهربان، تجهیز کتابخانه‌های مدارس، حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر از سوی شهرداری تهران بوده است همچنین ساخت مجموعه باغ کتاب با مساحت 65 هزار متر مربع در تپه‌های عباس‌آباد که بیش از هزار میلیارد تومان هزینه صرف آن شده است از جمله این اقدامات است.


وی همچنین درباره نقل مکان نمایشگاه کتاب تهران به شهرآفتاب گفت: برگزاری نمایشگاه در تهران موجب آلودگی و ترافیک می‌شد و به همین دلیل تصمیم به انتقال آن به محلی نزدیک شهر تهران گرفته شد که خوشبختانه شهر آفتاب با توجه به اینکه به فرودگاه امام خمینی(ره) نزدیک است و دسترسی مترو دارد، محیط مناسبی برای این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌های کشور به شمار می‌آید.


افتخار شرکت در نمایشگاه تهران


در ادامه برگزاری مراسم شوید کوی (نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور کشور روسیه که میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب است) حضور در نمایشگاه کتاب تهران را که به تأیید او یکی از نمایشگاه‌های شناخته شده در جهان است، افتخاری بزرگ خواند و گفت: پیرو ملاقات‌هایی که رئیس جمهوری ایران با آقای پوتین داشته‌اند، روابط خوبی بین ما در حوزه‌های اقتصاد، فناوری والبته فرهنگی وجود دارد.


وی اظهار داشت: حوادث سال‌های گذشته ایران نشان داده تحریم‌ها نمی‌تواند ملت ایران را از راهی که انتخاب کرده متوقف کند.


وی گفت: ایران و روسیه شباهت‌های زیادی دارند از جمله اینکه هر دو ملت کلام را مقدس می‌شمارند. ما می‌دانیم زبان عظیم فارسی برای ایرانیان عظمت دارد و در جهان نیز آثار ادبی و اشعار فارسی حقایق فراوانی را آشکار کرد و حتی ابن‌سینا در آثاری که هم جنبه علمی داشتند و هم ادبی جنبه‌های تازه‌ای از دانش را به جهان عرضه کرده است. ما در روسیه از کودکی‌ با شعرهای شاعران مانند مولانا، خیام و فضولی آشنا می‌شویم.


نماینده فرهنگی پوتین ادامه داد: یکی از اتفاق‌های مهم در حوزه روابط ما و ایران حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه سال گذشته مسکو بود که ما را با نویسندگان و شاعران ایرانی آشنا کرد و حالا خیلی متشکریم که میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران هستیم و با این فرصت می‌توانیم نویسندگان و پژوهشگران روس را به ایرانیان معرفی کنیم.


در بخش دیگری از این مراسم ناشران برتر سال 94 مورد تجلیل قرار گرفتند:


نشر مجد به عنوان ناشر خصوصی بزرگسال از تهران، نشر فرهنگ ایلیا به عنوان ناشر خصوصی بزرگسال شهرستان‌ها، نشر سوره مهر به عنوان ناشر غیرخصوصی بزرگسال، نشر قدیانی به عنوان ناشر خصوصی کودک، کانون پرورش فکری به عنوان ناشر غیر خصوصی کودک، نشر افق به عنوان ناشر خصوصی کودک و نشر جمال به عنوان ناشر خصوصی کودک از شهرستان‌ها، نشر مخزن ذخایر اسلامی به عنوان ناشر غیر خصوصی شهرستانی و نشر ترجمان علوم انسانی به عنوان ناشر خصوصی تهران در بخش جنبی.


انتهای پیام/

ارسال نظر