صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

رمزگشایی از اوج‌گیری آلاینده دی‌اکسید گوگرد در اواخر آذر

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش منابع ثابت در تشدید آلاینده دی‌اکسید گوگرد گفت: آلاینده غالب در خودرو‌ها از نوع اکسید‌های نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (HC) و منواکسید کربن (CO) و کنترل‌کننده آن، کاتالیزور است.
کد خبر : 822318

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، درباره نوع آلایندگی خودرو‌های سواری اظهار کرد: آلاینده غالب خودرو‌های سواری از نوع اکسید‌های نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (HC) و منواکسید کربن (CO) است و قطعه‌ای که بیشترین تاثیر در کاهش این آلاینده‌ها را دارد، کاتالیزور است.

وی افزود: وقتی قطعه کاتالیزور برداشته شود و یا از کاتالیزور غیراستاندارد استفاده گردد، آلاینده‌های خروجی خودرو حذف نشده و در نتیجه تاثیر زیادی بر افزایش میزان آلودگی خروجی از خودرو خواهد داشت. بدین ترتیب کنترل آلاینده‌های خودروها، اهمیت بالایی دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تفاوت آلودگی هوای تهران در فصول مختلف سال نیز گفت: آلودگی هوای تهران را به دلیل تفاوت آلاینده‌ها می‌توان به دو قسمت شش ماهه اول و شش ماهه دوم، تبدیل کرد. شش ماهه موضوع آلاینده ازن مطرح بوده که این آلاینده  معمولا آلاینده شاخص در روز‌های گرم سال می‌باشد. این آلاینده از نوع ثانویه بوده و به واسطه فعل و انفعالات شیمیایی در جو شکل می‌گیرد.

وی درباره گرد و غبار ماه‌های ابتدایی سال نیز توضیح داد: اتفاقی که در فصل بهار امسال رخ داد، به واسطه‌ی فعال شدن کانون‌های گرد و غبار خارجی و داخلی و در نتیجه اوج‌گیری میزان غلظت ذرات گرد و غبار کمتر از ۱۰ میکرون در هوا بود. در شش ماهه دوم سال نیز، ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) آلاینده غالب به حساب می‌آید.

**رمزگشایی از اوج‌گیری آلاینده دی‌اکسید گوگرد!

میرزایی قمی در پاسخ به علت افزایش SO۲ در شاخص آلودگی هوای تهران طی روز‌های ۲۲ تا ۲۶ آذرماه نیز گفت: غلظت آلاینده‌های معیار در ایستگاه‌های سنجش دائما رصد و محاسبه می‌شود. میانگین هر کدام که به بالاترین حد برسد، به عنوان شاخص آلودگی هوا مطرح می‌شود و همانطور که ذکر شد، آلاینده شاخص در روز‌های سرد سال ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است. با توجه به داده‌های برداشت شده از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در روز ۲۴ آذرماه، علاوه بر دو  آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون که در شرایط فراتر از حد مجاز قرار گرفتند، آلاینده SO۲ نیز برای نخستین بار در سال‌های اخیر با شاخص ۱۰۱ به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسید.

وی ادامه داد: در مطالعات سیاهه انتشار، حجم هر منبع برای آلاینده‌ها مشخص می‌شود. سهم منابع ثابت در تولید اکسید‌های گوگرد بر اساس خروجی مطالعات سیاهه انتشار، ۹۴ درصد بوده است. این مطالعات مشخص می‌کند، منبع اصلی در تولید و انتشار اکسید‌های گوگرد در شهر تهران، منابع ثابت هستند و سهم منابع متحرک تنها در حدود ۶ درصد است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی هوا
ارسال نظر