صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

سخنگوی شورای نگهبان: از واژه‌ «فتنه» استفاده ابزاری نشود

سخنگوی نهادی است که این روزها «منتقد» کم ندارد. با این همه از آن دسته مسوولانی نیست که همه انتقادها را رد کند. برخی‌شان را قبول دارد و برای برخی‌شان توجیهات قانونی می‌آورد. در میان این توجیهات باز هم از خلاء‌های قانونی می‌گوید.
کد خبر : 8221

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، گزیده‌ منتشره‌ای از گفت‌وگوی نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان با سالنامه اعتماد را در ادامه می‌خوانید:


بعضی وقت‌ها، رفتارهای ما متاسفانه مانند لجبازی‌های کودکانه می‌شود که به خاطر برخی سلایق سیاسی به هر وسیله‌ای متوسل می‌شویم تا کسی را که از گرایش ما نیست منکوب کنیم.


انسان ممکن است در معرض خطا قرار بگیرد. بعید می‌دانم که در شورا اشتباه نکرده باشیم و در آینده هم اشتباه نکنیم. ولی تمام تلاش ما باید این باشد که دامنه این اشتباهات تقلیل پیدا کند. ممکن است بعضی از ماها برای جلوگیری از اشتباهات شورای نگهبان یا هیات‌های نظارتی راه‌حلی داشته باشیم اما بعضی‌ها این راه‌حل را پاک کردن صورت مساله می‌دانند. ما اصل نظارت شورای نگهبان را زیر سوال می‌بریم. این راه‌حل مثل تجویز یک داروی نامتناسب برای مشکلی ساده است. ما باید برای تقلیل اشتباه سراغ راه‌هایی برویم که در قوانین انتخاباتی وجود دارد.


فردی که صلاحیتش رد شده حق دارد علت آن را جویا شود و ما اگر به همه جهات توجه نکنیم و بگوییم در مجموع یک یا چند شرط از این شرایط احراز نشده، این تصمیم خیلی قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. آن وقت اثر نامطلوب این نگاه و رای‌گیری کلی این خواهد بود که هر کسی به زعم خود ممکن است تفسیری از عدم احراز صلاحیت داشته باشد و این خیلی مناسب و شایسته ما نیست و باید بر مبنای اصول روشن‌تری رفتار نظارتی خود را تنظیم کنیم تا رفتار نظارتی ما اثر اقناع‌کنندگی بیشتری داشته باشد.


عملا شورای نگهبان از سال‌های قبل به این سمت رفته که جمع‌آوری اطلاعات خود را منحصر به منابع استعلاماتی که در قانون پیش بینی شده، نکند. شورای نگهبان نمایندگانی در استان‌ها دارد و تعیین این نمایندگان توسط دبیر شورای نگهبان صورت می‌گیرد. رویه‌ای که تاکنون جا افتاده این است که گزارشات این نمایندگان یا اطلاعات مردمی هم به پرونده‌های کاندیداها اضافه خواهد شد.


از وصایای مسلم امام(ره) و همین‌طور تاکیدات رهبری معظم انقلاب این است که نیروهای نظامی حق مداخله در مسائل سیاسی را ندارند. بله هر نیروی نظامی به عنوان یک شهروند حق انتخاب سیاسی دارد اما در دسته‌بندی‌ها و گروکشی‌های سیاسی حق مداخله ندارد. به عنوان عضو شورا، من و همه اعضای دیگر نسبت به وصایای امام و توصیه‌های رهبری حساس هستیم. مسلما در مورد مداخلات غیرمجاز از سوی هر گروهی که وظیفه مداخله در امور سیاسی همچون انتخابات را ندارند، حساسیت خواهیم داشت.


ما نباید در دعوای گروه‌های سیاسی از مفاهیم استفاده ابزاری کنیم. این امید را هم دارم که از واژه‌های فتنه یا انحراف یا غیر آن، کسی نخواهد توانست برای منکوب کردن رقیب خود استفاده ابزاری بکند.


حساسیتی که در دین و آیین ما نسبت به حق‌الناس وجود دارد، مجال بروز و ظهورش در همین صحنه عمومی و سیاسی است. فقط این نیست که اگر چند تومان قرض همسایه را ندهم حق‌الناس را زیر پا گذاشته‌ام. اگر در تمام فرآیند انتخاباتی از سوی آن ناظری که در یک روستا انتخاب می‌کنیم گرفته تا شورای نگهبان، یک رای عامدانه جابه‌جا شود حق‌الناس و حق ملتی زیر پا گذاشته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر