صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۳ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی:

مسئولان برای پاسخگویی و تحقق مطالبات دانشجویی به میدان بیایند

اسکندری در رابطه با اهمیت مطالبه گری دانشجویان گفت: در راستای پاسخ به مطالبات مسئولان باید به میدان بیایند و مسیری را برای تحقق مطالبات دانشجویی مشخص کنند.
کد خبر : 822052

محمد اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه بعضی از مردم و دانشجویان امیدواری‌شان نسبت به اصلاح کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری می‌گویند ما اعتراض خود را به‌طور مسالمت‌آمیز در انتخابات ۱۴۰۰ بیان کردیم. هرچند سال ۱۴۰۰ سال تلخی به لحاظ مشارکت مردم در انتخابات بود، اما می‌توان گفت که جزو مدنی‌ترین اعتراضاتی بود که در کشور اتفاق افتاد.

وی افزود: افراد بسیاری در آن انتخابات شرکت نکردند، رأی باطله زیادی داشت که آن‌هم پیامی دارد، اما خبری از خصومت، فتنه، توهین و حرفه‌ای رکیک نبود. اینکه چرا عده‌ای از مردم خود را در این موقعیت قراردادند به این دلیل است که امیدواری‌شان نسبت به اصلاح کمرنگ شده است.

اسکندری در رابطه با اهمیت مطالبه گری دانشجویان گفت: در راستای پاسخ به مطالبات، مسئولان باید به میدان بیایند و ضمن پاسخ، مسیری را برای تحقق مطالبات دانشجویی مشخص کنند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی متن مترقی دارد و زمانی که این متن را می‌خوانیم در بعضی از اصول بستر‌های حضور مردم دیده‌شده است، اظهار کرد: ملموس‌ترین آن حضور در انتخابات است. اما همین هم با چالش‌هایی مواجه است با قانون انتخابات منطبق نیست. مانند فرمایشات مقام معظم رهبری که اگر به آن‌ها عمل می‌شد وضعیت بهتری در کشور حکم‌فرما بود.

اسکندری اصل ۸ قانون را اصل دیگری از اصول مشارکت مردم در کشور عنوان کرد و گفت: این اصل امربه‌معروف و نهی از منکر را وظیفه‏‌ای می‌داند همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.

وی افزود: همان‌طور که می‌بینید بالاترین حد امربه‌معروف، امربه‌معروف مردم نسبت به حاکمیت است. این یکی از اهداف مهم و اساسی در زمان تشکیل حکومت اسلامی است. هم در شیوه مشخص است که عالی‌ترین شیوه چیست و هم در موضوع که مبارزه با ظلم و فقر و فساد است، مشخص است. در حال حاضر این‌گونه نیست و فراموش‌شده است و نیاز به بازنگری دارد.

اسکندری در رابطه با بحث رفراندوم که این روز‌ها به آن اشاره می‌شود، نیز گفت: منظور به رفراندوم گذاردن کل قانون اساسی نیست و اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. اما در رابطه با یکسری مسائل مشخص در کشور که چالش در آن وجود دارد می‌توان از این ابزار استفاده کرد. مثلاً در رابطه با تبدیل سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای که می‌توان با برگزاری رفراندوم این مسئله را حل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این دست از اعمال می‌توان این احساس را که مردم مالک کشور هستند را به آن‌ها تزریق کنیم؛ و نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است تا این موضوع را تضمین کند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر