صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۸ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

دستور وزیر میراث فرهنگی برای کاخ مروارید

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز درباره کاخ مروارید گفت: وزیر میراث فرهنگی دستور داده تا طی تفاهم سه جانبه‌ای واگذاری کاخ مروارید به بخش خصوصی انجام شده، اما همزمان مشکل مالکیت نیز پیگیری و رفع شود.
کد خبر : 821417

فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار جامعه خبرگزاری آنا گفت: کاخ مروارید یک چارچوب معماری مدرن دارد وقتی برای مرمت آن دست به کار می‌شوید باید کل کاخ را یک جا مرمت کنید نمی‌توان گفت بخشی مرمت می‌شود و به بهره برداری می‌رسد و وقتی پول رسید بخش دیگری را مرمت می‌کنیم. البته در چند سال گذشته دریاچه کاخ توسط شهرداری به صورت مقطعی به بخش خصوصی واگذار شد و تعدادی قایق نیز برای تفریح مردم در آنجا گذاشتند و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قرارداد آنها هم کوتاه مدت است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان فاز به فاز مرمت کاخ را انجام داد گفت: ما بیشتر روی حفاظت و مرمت کاخ تاکید کردیم به نحوی که در سالهای گذشته پایه‌های کاخ مرمت شدند وگرنه کل کاخ دچار آسیب می‌شد ما حدود ۱۲ ستون و پایه اصلی را طی مدت اخیر دو بار مرمت فنی کردیم بتن ریزی شد و با متریال خاصی پوشش داده شد. آب دریاچه به ساختمان کاخ نفوذ می‌کرد در واقع دریاچه آب دزدی داشت تا اینکه شهرداری آن را مرمت و ایزوله کرد تا دیگر آب به ساختمان راه پیدا نکند.

محمدی ادامه داد: در این کاخ یک ساختمان معروف به کلیسا نیز وجود دارد که شهرداری آن را مرمت کرد. ساختمان کایت هم هست که قبل از ساخت کاخ ایجاد شده بود و به عنوان محل زندگی فرزندان شمس مورد استفاده قرار می‌گرفت و دیگری هم کاربری اداری داشت این دو ساختمان هم بازسازی شده و در یکی از آنها الان نیروهای شهرداری و در دیگری کارمندان اداره کل میراث فرهنگی البرز مستقر هستند.

وی درباره مشکلات مالکیت کاخ و واگذاری آن به بخش خصوصی هم توضیح داد: ما برای واگذاری این کاخ تا کنون چندین مورد سرمایه گذار داشته ایم اما چون هنوز تکلیف مالکیت کاخ معلوم نیست؛ نمی‌شود آن را به طور کامل واگذار کرد. اما به تازگی وزیر میراث فرهنگی دستور داده تا در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود. ارگان‌های نظامی که بخشی از مالکیت کاخ را به عهده دارند نیز این آمادگی را اعلام کرده اند تا طی تهاتر با زمین این واگذاری را انجام دهند. وزارت میراث فرهنگی نمی‌تواند تا زمانی که ملکی براساس صورت جلسه داخلی واگذار شده، برای سرمایه گذاری در آن فراخوان بدهد و با فرد دیگری قرارداد امضا کند مگر اینکه صاحب ملک رضایت داشته باشد. با این وجود در حال حاضر کاخ مروارید در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان البرز قرار دارد و محوطه آن برای بازدید مردم باز می‌شود.

وی درباره نتیجه بازدید علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت کاخ مروارید گفت: قائم مقام وزارت دستور داد تا در حداقل زمان ممکن با حضور وزیر و صاحب ملک و اداره کل میراث فرهنگی استان جلسه‌ای برگزار شده و تکلیف مالکیت کاخ مشخص شود و به تفاهم برسیم. حتی بر این نکته نیز تاکید داشت که از طریق مذاکره با مالک امکانی ایجاد شود که با یک تفاهم سه جانبه، سرمایه گذار کارش را شروع کند و منتظر تعیین تکلیف نماند ولی از آن طرف فرایند واگذاری و جایگزینی زمین پیگیری شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر