صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۷ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
مسئول نهاد نمایندگی رهبری استان مرکزی مطرح کرد؛

وحدت حوزه و دانشگاه تنها راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی هدف نهایی دشمن را ضربه به دین اسلام عنوان کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه تنها راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
کد خبر : 821325

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، حجت الاسلام رسول ظرافت مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در مراسم گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه یکی از نظریه‌ها و اندیشه‌های ناب حضرت امام (ره) را وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: این وحدت، در اندیشه‌ی امامین انقلاب، یکی از آرمان‌های بزرگ انقلاب محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه در اندک زمانی بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره)، بزرگترین پیروزی را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمی دانستند که در دوران پهلوی اینگونه نبوده است. در گذشته، علوم تجربی و علوم حوزوی، هم از حیث مکان هم از حیث استاد، یکی بوده اند که در دوران پهلوی، با نقشه‌ی استعماری بین حوزه و دانشگاه جدایی انداختند. امام خمینی (ره) از آشتی بین حوزه و دانشگاه به عنوان بزرگترین پیروزی یاد می‌کند. حال آنکه حوزه علمیه نجف به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار با دانشگاه ارتباطی ندارد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، با اشاره به اینکه جدایی بین حوزه و دانشگاه را جزو نقشه‌ها و حیله‌های استعماری دشمن بوده است خاطرنشان کرد: وحدت، همگرایی و انسجام بین این دو نهاد، یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب بوده است. 

وی ادامه داد: حضرت امام می‌فرمایند: هدف نهایی دشمن، ضربه زدن به اسلام است و برای تحقق این هدف، از ابزار ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد فرهنگی و علمی و مغز متفکر جامعه استفاده می‌کند. 

ظرافت، نگاه پدافندی امام خمینی (ره) برای مقابله با این هدف و خنثی سازی آن، وحدت حوزه و دانشگاه است. 

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، وحدت حوزه و دانشگاه را در اهداف مطرح کرد و اهداف این دو نهاد را به اهداف ابتدایی، میانی و غایی تقسیم کرد.

وی بیان کرد: هدف ابتدایی این است که بینش و نگرش دانشگاه و حوزه نسبت به یکدیگر تغییر کند و اگر فضایی وجود دارد که یکدیگر را قبول نداریم باید این فضا شکسته شود تا بتوانیم در کنار یکدیگر تعامل داشته باشیم. 

 ظرافت ادامه داد: وحدت این دو نهاد علمی و فرهنگی در راستای استمرار و حفظ انقلاب اسلامی نیز از اهداف ابتدایی است. چنانکه حضرت امام فرمودند: همه مردم نسبت به حفظ نظام مسئولند و دو نهاد حوزه و دانشگاه وظیفه سنگین تری دارند. 

این مقام مسئول، در خصوص اهداف میانی هم گفت: مبانی علمی و روش‌های دانشگاه‌ها که مورد تأکید رهبر انقلاب هم هست، باید تغییر کند، علومی که در دانشگاه‌ها هست، متأسفانه بر اساس مبانی غربی است، که این مبانی، طی سال‌های زیادی شکل گرفته و تغییر آن هم زمانبر است. 

ظرافت، تشکیل تمدن نوین اسلامی را هدف غایی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، راهی جز وحدت و انسجام حوزه و دانشگاه وجود ندارد، چرا که نیاز‌های جامعه از این دو نهاد به عنوان قوه‌ی مفکره جامعه برآورده می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با بیان اینکه منشأ پیشرفت و بیشترین توقع جامعه از همین دو نهاد است، یکی از مسئولیت‌های دین را برآورده کردن نیاز‌های دنیوی و اخروی انسان دانست و ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه از جامعیت دین اسلام نشأت می‌گیرد که هر دو نیاز مادی و معنوی انسان را تأمین می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر