صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۰ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
گفتگو/ چرا «عربستان» از شورای حقوق بشر اخراج نمی‌شود؟

آمریکا می‌خواهد ایران را در نهادهای فرعی سازمان ملل منزوی کند

کارشناس مسائل حقوق بشر گفت: لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن اقدامی کاملا سیاسی است به این دلیل که آمریکا می‌خواهد ایران را در نهادهای فرعی سازمان ملل منزوی کند.
کد خبر : 821188

امیر بی‌پروا، کارشناس مسائل حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری آنا، در خصوص هدف آمریکا از لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن از سازمان ملل متحد در حالی که خود این کشور کارنامه سیاهی در نقض حقوق زنان دارد، گفت: این اقدام یک اقدام کاملا سیاسی است به این دلیل که آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را در نهاد‌های فرعی سازمان ملل متحد منزوی کند و البته فقط آمریکایی‌ها نیستند و برخی کشور‌های دیگر هم از این اقدام حمایت میکنند.

وی افزود: این موضوع یک اقدام و سیاسی در بین کشور‌ها است به این دلیل که اگر این‌ها راست می‌گویند چرا «عربستان» را از شورای حقوق بشر اخراج نکردند در حالی که خودش ناقض حقوق بشر و حقوق زنان است.

کارشناس مسائل حقوق بشر اضافه کرد: این کشور ناقض حقوق بشر و حقوق زنان بود و در آن زمان دبیرکل وقت ملل متحد مسائل مالی و کمک‌های این کشور را برای عدم اخراج عربستان مطرح کرد.

بی‌پروا با تاکید بر این که لغو ایران از کمیسیون مقام زن هیچ پشتوانه حقوقی ندارد، بیان کرد: همه کشور‌ها حق شرکت در سازمان ملل در موضوعات مختلف را دارند و «اصل مشارکت و همکاری در مجامع بین‌المللی» ایجاب می‌کند که تمامی کشور‌های جهان در نهاد‌های فرعی و اصلی سازمان ملل مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: این موضوع مغایرت با اصل همکاری بین‌المللی در ارتقاء و ترویج حقوق بشر و صلح و امنیت بین‌المللی دارد.

کارشناس مسائل حقوق بشر در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی برای جلوگیری از این اقدام سیاسی و غیر قانونی، اظهار کرد: باید با کشور‌های سازمان ملل رایزنی گسترده انجام شود و در چارچوب برنامه‌ی کشور‌های اسلامی که همان سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد است، آن کشور‌ها را با خودمان همسو کنیم.

بی‌پروا در پایان در مورد تبعات منفی لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن برای سازمان‌های بین‌المللی که به عنوان ابزار دست قدرت‌ها تبدیل شده است، اظهار کرد: با این اقدام وجهه این سازمان‌ها در جامعه بین‌المللی زیر سوال می‌رود چرا که نشان می‌دهد این کشور‌ها تک بعدی و تک قطبی عمل می‌کنند و بازیچه دست قدرت‌های سیاسی دنیا هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر