همایش تبیین سیاستهای رسانهای حوزه فرهنگ و هنر؛
مقدمفر: «حاج قاسم» نماد ارزشهاست
سردار مقدمفر در همایش تبیین سیاستهای رسانهای حوزه فرهنگ و هنر گفت: شهادت حاج قاسم تبدیل به یک مکتب شد، مکبتش عملی بود و باهمان چارچوبها و اصول اسلام یک راه و مدرسه درس آموز شد، باید آن را ترویج کنیم و غافل نشویم، بنابراین «حاج قاسم» نماد ارزشها است.
کد خبر : 821184
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، همایش تبیین سیاستهای رسانهای حوزه فرهنگ و هنر صبح امروز با حضور نورعلی شاهی مدیرروابط عمومی، دکتر سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، میثم نیلی مدیر مسئول رجانیوز، دکتر حمیدرضا مقدم فر رییس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی استانها امروز سه شنبه ، ۲۹ آذر ماه در باغ زیبا برگزار شد.
** مقدمفر: روابط عمومیهای ارشاد باید جنگ رسانه را بشناسند
دکتر حمیدرضا مقدمفر در صحبتهایی عنوان کرد: در حوادث اخیر که بدرستی جنگ مطرح شده، ما دو سهم داشتیم یک جنگ در خیابان که ایجاد ناامنی شد و دوم هم جنگ دررسانه بود که بنظرم دومی مهمتر است. در سوریه هم همینطور شرایط شروع شد یعنی اول جنگ رسانه و بعد در میدان و در ایران هم قرار بود چنین اتفاقی بیافتد و بنظرم بیشترین لطمه را به لحاظ ساختاری وزارت ارشاد خورد و بنظرم اینجا نک پیکان است.
وی در ادامه افزود: روابط عمومیها باید سپر سک مجموعه باشند اگر انگیزه ندارد باید کارش را تغییر دهد انتظار از دوستان در روابط عمومی ارشاد همین سپر بودن است.
مقدمفر اظهار داشت: در جنگ رسانه سرعت، دقت و شناخت مهم است روابط عمومی نیاز به تخصص دارد وگرنه جنگ فریب افکار عمومی و تغییر ادراک است اگر زمان را که از دست بدهیم، دیگر کارمان اثر ندارد. حوزههای مربوط به ارشاد همه دراین زمینه باید خود را بشناسند و واقعا روابط عمومیها باید بدانند چه بگویند و جنگ را باید بشناسند.
وی درباره شهید سلیمانی و شهدای دیگر عنوان کرد: شهید سلیمانی امتیازاتش با توجه به سنتهای الهی بود و حتی شهادتش بیش از حیاتش به قول حضرت آقا موثر بود. ایشان شهادتش تبدیل به یک مکتب شد، مکبتش عملی بود و باهمان چارچوبها و اصول اسلام یک راه و مدرسه درس آموز شد، این را باید ترویج کرد و نباید از آن غفلت کنیم، بنابراین «حاج قاسم» نماد ارزشها است.
** خلجی: تبیین، ماموریت رسانهای ما است
در بخش دیگر نشست دکتر سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت طی سخنانی گفت: دولت نقش مهمی در تولید اطلاعات و گردش پیام دارد الان هم تمرکز دولت بر همین بحث اطلاعات و رسانه ها است. انچه امروز مهمترین وظیفه ما دراین عرصه است تمرکز بر امیدبخشی برای حفظ خود است.
وی در ادامه افزود: ما همه ظرفیت ها را باید هم افزا کنیم در شرایط کنونی که به نظرم جنگ جهانی رسانه ای است. یک طرف مردم و طرف دیگر همه رسانه های دنیا که علیه ما آمدند. بهرحال آرایش رسانه ای هم شکل جدیدی به خود گرفته است در این فضا رسالت ما تبیین است شاید رزمندگان این جبهه باشیم، اینجا باید خطشکنی کنیم و برایش جسارت، اشراف و موقعیت شناسی لازم داریم. درهمین اتفاقات اخیر انچه پیشران بود، رسانه و دلیلش هم روشن است. ماموریت ما تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه است.
دکتر خلجی اظهار داشت: در عصر انسان رسانه رسانه های خرد جایگزین رسانه های بزرگ می شوند، زیست انسان مجازی می شود، انسان محور روایتگری قرار می گیرد، نقش دروازه بانی خبری کمرنگ می شود، عطش افراد برای جریان سازی و روایتگری زیاد می شود و همه اینها به افزایش دامنه تولید روایت های مجهول می انجامد.
خلجی یادآور شد: نتیجه بمباران افکار عمومی با خبرهای منفی این است که حافظه اجتماعی از اخبار منفی تلمبار می شود، تاب اوری اجتماعی کم می شود و در این شرایط هر حادثه ای توان تشدید مسایل منفی را دارد. باید بدانیم در چه شرایطی هستیم و ما بعنوان عناصر حوزه رسانه دروازه بانی کنیم و مهمترین راهش اینکه نقاط امید را برجسته کنیم.
** اسماعیلی: روابط عمومیهای ارشاد باید پیش قدم ایجاد فضای امید در جامعه باشند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش عنوان کرد: اینکه امروز ما در یک جنگ گسترده رسانهای و روایت و حتی تروریسم رسانهای هستیم کامل آن را با وجودمان حس میکنیم. هرشبکه خارجی امروزعلیه ما مثل یک ارتش عمل میکند و این خیلی موثرتر از جنگ نظامی است، که اگر از آنها غفلت کنیم حتی دستاوردشان هم زیاد خواهد بود. تروریسم رسانهای با خدعهای به نام تحریف به شکاف بین جامعه میپردازد تا یک جامعه منسجم ایرانی را نسبت به گذشته خود دچار تردید و شک و نسبت به آینده دچار ناامیدی کند. این برنامه دشمن است.
وی توضیح داد: جامعهای که از آینده خود مایوس باشد آرمانهایش را از دست داده و به سمت اضمحلال می برد. من دو دهه در عرصه افکار عمومی فعال هستم و می گویم که این کار کاملا برنامه ریزی شده چند دههای دشمن است، رهبر بارها از جنگ نرم تا ناتوی فرهنگی و... اشاره و مرتب راه حل دادهاند و به ما دستور بازآرایی رسانهای دادند و هدف دشمن را قبضه افکار عمومی دانستند.
وی با تاکید بر اینکه دشمن فهمید که تشکیل دولت آقای رییسی نقطه امید مردم شده، افزود: همه اینها محل کینه دشمن شد و تلاش کردند دوگانگی ایجاد کنند. حضرت آقا درباره جهاد تبیین فرمودند یعنی بیان موفقیت ها و دستاوردهای بی نظیر نظام اسلامی که نیاز امروز ما است. دویست سال در این مملکت دشمن شعار ما نمیتوانیم را به افکار عمومی حقنه کرده بود و بعد امام خمینی به ما صرف فعل توانستن را یاد دادند که انقلاب پیروز شد.
اسماعیلی اظهار داشت: انقلاب حاصل تغییر نگرش و باور مردم است و این مسئولیت ما در عرصه روابط عمومی ها است شما دراین جایگاه دو شیوه میتوانید کار کنید یک نگاه اداری به کار است که ما را زمینگیر میکند و بیشتر ما را هم درچنگال خود دارد، اما نگاه دیگر جهادی و انقلابی است که در عسرت و کمبود بایک عزم جهادی به این جایگاه به عنوان فرصت نگاه میکند که برای خود کار تولید میکند و برای بقیه کار تعریف می کند. پس یک مدیر جهادی از تهدیدها فرصت تولید می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مگر می شود درگیر چنین جنگی شد و ما جا خالی کنیم و خودمان را از این ماموریت مبرا بدانیم این جفا به خود، مردم و نظام اسلامی است اینکه این فرصت را به نق زدن و توجیه تراشی بپردازد. این فرصت را غنیمت بدانید که برای برپایی این نظام قطرات خون شهدا زمین ریخته است.
وی توضیح داد: دشمن تمام تلاشش را میکند هنرمند را از فعالیت هنری مایوس کند ما همه مدله با هنرمندان کنار می آییم و این طبیعت دشمنی است که یک عده میورزند اگر دشمن به ما لبخند زد باید شک کنیم. پس محکم کارتان را انجام دهید و خود را معطل توجیهات نکنید وکارتان را سبک نشمارید.با جریان انقلاب رابطه تان را محکم کنید. روابط عمومی های ارشاد باید پیشقدم فضای امید، بیان دستاوردها و ایجاد انسجام و همدلی باشند. ما هم مسئولیت پشتیبانی از شما را برعهده داریم.
انتهای پیام/