صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
صادرات محصولات ایرانی؛

۴۸ کشور مشتریان محصولات نانوفناورانه ایران‌ساخت

توسعه بازار فناوری نانو جزء اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی ایران است. گسترش صادرات این محصولات، راه یافتن به بازار‌های خارجی و کشف بازار‌های جدید به تنوع سبد صادراتی کشور و پایداری شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو، کمک می‌کند.
کد خبر : 821154

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، چرا صادرات برای همه کشورها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مهم و حیاتی است؟ چرا یکی از اهداف بلندمدت همه مجموعه‌های فعال در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف به صادرات و ایجاد بازار‌های جهانی ختم می‌شود؟ و در نهایت چرا همه کشور‌ها به دنبال یافتن جایگاهی مناسب و بالا در بازار بین‌المللی هستند؟

به زعم کارشناسان؛ صادرات می‌تواند بهترین شاخص برای به رخ کشیدن تعاملات و تبادلات یک کشور با دنیا و به نوعی قدرت نمایی در بخش تولید و خدمات محسوب شود. در کنار این کارکرد مهم برای صادرات؛ از ارزآوری فروش محصولات و خدمات به دیگر کشور‌ها هم نباید غافل بود. اینکه بقای کشور‌ها در بازار جهانی به میزان تبادلات مالی آن بستگی دارد یک امر واضح و روشن است.

بر همین اساس یکی از پایه‌های اصلی تعریف شده در شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور و قانون جهش تولید دانش بنیان؛ ایجاد فرصت‌های مناسب صادراتی و بازار جهانی برای محصولاتی است که بر پایه دانش و فناوری در کشور تولید شده‌اند و برای ورود به بازار به حمایت‌های دولتی نیاز دارند.

صنعت نانو یکی از حوزه‌های فناورانه‌ای است که در ایران روند رشد و توسعه خود را به خوبی طی کرده و سال‌ها است محصولات تولیدی در این زمینه هم پای بازار جهانی تولید و عرضه می‌شوند؛ به همین دلیل ورود این محصولات باکیفیت ایران ساخت به جهان و دیگر کشور‌ها یک ضرورت و هدف مهم است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آن را دنیال می‌کند.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز برای ورود این محصولات به بازار جهانی به دنبال اجرای برنامه‌هایی است که ذیل کریدور فناوری تا بازار عملیاتی شده و به توسعه بازار محصولات نانو کمک کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد در سال ۱۴۰۰ شرکت‌های فناوری نانو موفق به صادرات محصولات این فناوری به ارزش ۶۲ میلیون دلار شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که پس از سال ۱۳۹۸ حجم صادرات فناوری نانو و محصولات مبتنی بر این فناوری روند صعودی گرفته و صادرات این محصولات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد رشد کرده است.

** ترکیه و عراق مهم‌ترین میزبانان محصولات نانوفناورانه ایران ساخت

شرکت‌های تولیدی فناوری نانو در سال ۱۴۰۰، محصولات خود را به ۴۸ کشور صادر کرده اند. ترکیه و عراق مهم‌ترین میزبانان محصولات نانوفناورانه ایران ساخت هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات به این دو کشور را ثبت کرده اند.

دیگر مشتریان این محصولات هم شامل روسیه، هند، قزاقستان، آمریکا، انگلستان، مغولستان، پاکستان و ... می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر