صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور:

فرونشست‌های ۴۰۹ دشت کشور بحرانی است

رضا شهبازی خاطر نشان کرد: پس از تحقیق درباره ۶۰۹ دشت کشور مشخص شد فرونشست ۴۰۹ دشت در وضعیت بحرانی قرار دارد، یعنی دست‌کم دوسوم دشت‌های کشور دچار فرونشست هستند.
کد خبر : 820954

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات مهندسی این سازمان درباره فرونشست‌های کشور گفت: پس از تحقیق درباره ۶۰۹ دشت کشور مشخص شد فرونشست ۴۰۹ دشت در وضعیت بحرانی قرار دارد: دست‌کم دوسوم دشت‌های کشور دچار فرونشست هستند.

رضا شهبازی با بیان این‌که ۱۳۳ دشت وضعیت خطرناک‌تر و ۳۰ دشت در شرایط بسیار پرخطر و به‌شدت بحرانی هستند، تصریح کرد: اگر بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی کشور به همین صورت پیش برود و شرایط جوی نیز تغییر نکند، بقیه دشت‌های دیگر که ذخیره آب شیرین دارند نیز با این مشکل مواجه خواهند شد.

وی درباره موضوع فرونشست در پایتخت خاطر نشان کرد: طبق مطالعات انجام‌شده سطح درگیری جنوب غرب تهران با پدیده فرونشست طی یک‌دهه گذشته تقرییا ۲ تا ۳ برابر و نرخ فرونشست کم‌تر شده و باید توجه داشت که فرونشست یک پدیده عمومی است و همه در معرض آن هستیم؛ گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر این‌که بیش از دو دهه گذشته درباره خطرات فرونشست‌های زمین هشدار‌های بسیاری داده شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه به این هشدار‌های بسیار حساس و مهم کمتر توجه می‌شود.

شهبازی ادامه داد: پدیده فرونشست در ایران نیز سابقه طولانی دارد و در ایران از دهه ۴۰ و با گسترش چاه‌های عمیق و پمپاژ‌های این پدیده شروع شده و در دو دهه گذشته با فشار بیشتر بر منابع آب‌های زیرزمینی که با یک دوره نسبتا بلندمدت خشکسالی همراه شده بر شدت آن افزوده است.

به گفته وی کلانشهر‌های تهران، اصفهان، کرج، مشهد و دشت‌هایی مانند مرودشت در فارس و رفسنجان در استان کرمان با فرونشست دست به گریبانند. فرونشست گسترده در دشت‌هایی مانند رفسنجان استان کرمان، فسا در استان فارس و مهیار اصفهان، نیشابور خراسان و جنوب تهران، کبودرآهنگ اولین بار به صورت گسترده خود را نشان داد.

این مقام مسئول ادامه داد: اصفهان، تهران و کرمان به اندازه یک سد کرج در سال مخازن آب‌های زیرزمینی خود را از دست می‌دهند که این مورد بیانگر شدت تخریب منابع آب زیرزمینی در کشور است. علاوه بر موضوع افت آب زیرزمینی تخریبی که فرونشست در زیرزمین و در اثر فشردگی لایحه‌های مخزن آبخوان ایجاد می‌کند، در اصفهان به اندازه حجم مخزن سد امیرکبیر آب از دست می‌رود.

شهبازی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن تاثیرات فرونشست روی سازه‌های مستقر در مناطق متاثر از آن است و از آنجا که در زیرزمین اتفاق می‌افتد و به‌طور مستقیم قابل رویت نیست و از روی آثار قابل سنجش است، از آن به‌عنوان پیچیده‌ترین و مرموزترین مخاطره زمین‌شناختی یاد می‌شود.

مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به شرایط بد فرونشست‌ها در اصفهان اشاره کرده و گفت: وضعیت اصفهان حتی از تهران هم بدتر است و وقتی از اصفهان و تهران نام می‌بریم، به معنای آن نیست که سایر دشت‌های کشور با خطر فرونشست روبه‌رو نیستند. اصفهان نخستین کلانشهری است که در آن فرونشست به شهر نفوذ پیدا کرده و متاسفانه در کشور دشتی وجود ندارد که از مخاطرات فرونشست دور مانده باشد، حتی استان‌های شمالی هم درگیر این پدیده شده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر