خوب و بد یک طرح برای معرفی جاذبههای ایران ما
به گزاری خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، ۱۸۰۰ تابلوی شهری اعم از بیلبورد و استرابورد در تهران جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی ایران را معرفی میکند. در تابلوهای کوچک و بزرگی که در خیابانها و بزرگراهها قرار داده شده جاذبههایی از همه جای ایران از بهترین عکاسان ایران به نمایش درآمده تا بتواند به تغییر فضای شهر و زیباییهای آن اضافه کند.
اتفاق خوبی است وقتی رانندهای پشت چراغ قرمز دریاچه شورمست را میبیند شاید تا به حال فکرش را هم نکرده که چنین دریاچهای در ایران وجود دارد، اما این بار که قصد سفر به مازندران را داشت وقتی از سوادکوه رد شد سراغ شورمست را هم میگیرد.
دیگری وقتی از بزرگراه رد میشود به جای تبلیغات همیشگی این بار چشمش به میدان نقش جهان میافتد و به خاطرش خطور میکند که اصفهان هم میتواند گزینهای برای سفرهای زمستانی باشد، چون نه شلوغی عید را دارد نه آنقدر دور است که نتوان رفت. با همین خودرویی که درش سوار شده هم میتواند با یکی دو روز مرخصی خود را به اصفهان برساند.
دیگری که نمایی از تهران را میبینید با خودش میگوید وقتی هوا بهتر شد میشود از میدان آزادی چنین عکسی را ثبت کند. اصلا انگار خیلیها یادشان رفته که ایران چه جاذبههایی دارد پس باید هر ازگاهی به یادشان آورد که ایران داشتههای زیارتی، سیاحتی و تفریحی متعددی دارد که میتوان با آنها هم دل خوش بود.
این هدفی است که از چند روز پیش پویش «ایران ما» دنبال و سازمان زیباسازی شهر تهران نیز آن را اجرا کرده است.
**سرایت کمپین «ایران ما» به شهرهای دیگر گردشگری
اقدامی که وزارت میراث فرهنگی به واسطه تبلیغ جاذبههای گردشگری و تاریخی درنظر دارد تا از آن تقدیر کند. در این باره علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: این کار ارزشمندی است و قرار شده ما از سازمان زیباسازی بابت اجرای طرح تقدیر کنیم. این کار میتواند تنوع داشته باشد و رویدادهای گردشگری که در کشور برگزار میشود نیز در قالب این طرح گنجانده شود.
وی در ادامه بیان کرد: کاری که سازمان زیباسازی برای معرفی جاذبههای سراسر کشور انجام داده پسندیده است. البته با شورای عالی استانها و سازمان شهرداریها نیز پیگیر هستیم تا چنین طرحی که در تهران آغاز شده در کلانشهرها نیز ادامه پیدا کند. این محتوا که در واقع فضای شهری بستری برای معرفی جاذبههای گردشگری و رویدادها باشد؛ میتواند با توجه به اقتضائات هر شهری متفاوت باشد.
**تلاش برای ایجاد حس تعلق به ایرانمان
امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری آنا با ذکر خاطرهای گفت: من هم مانند شهروندان دیگر تابلوها و بیلبوردهای شهر را دیدم که مزین به تصاویری از جاذبههای گردشگری و تاریخی ایران شده اند و در واقع لذت بردم که کشورم چنین مکانهای زیبایی دارد.
وی گفت: در اتوبان همت نیز بیلبوردی از شهر تاریخی یزد نصب شده بود و چند نفر از یزدیهای تهران این تابلو را به یکدیگر نشان میدادند متوجه شدم این اقدام چقدر میتواند در ایجاد حس تعلق به شهرمان موثر باشد آن هم در شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم.
قاسمی بیان کرد: در شرایطی که برخی دستگاهها و رسانههای معاند سعی میکنند حس تعلق به کشورمان را دچار خدشه کنند سازمان زیباسازی این کمپین را به راه انداخته و یک باره شهر بوی ایران گرفته است؛ بنابراین کار قابل تقدیری در ایجاد حس تعلق به کشورمان است.
قاسمی قصد دارد تا این طرح با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران و زیباسازی نیز انجام شود در این باره ادامه داد: در نظر دارم تا در مرحله بعد با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری، این بار زیباییها و جاذبههای تهران را به نمایش بگذاریم، چون عمده ساکنان شهر با بسیاری از این جاذبهها آشنا نیستند. حتی مدنظر داریم تا بتوانیم تصاویری از شهر تهران را در ایام دهه فجر به نمایش بگذاریم.
قاسمی گفت: ما ابزار زیادی برای تغییر شکل اجرای این طرح در دست نداریم بیلبوردها ابزار در اختیار مدیریت شهری است و تصاویر نیز بر مبنای سرعت خودرو در نظر گرفته شده است. عموما تصاویر بزرگ است و برای نگاه راننده در بزرگراه تعبیه شده بنابراین جایی که سرعت کم بود نیز تابلوها کوچکتر هستند و این سلیقه خوب همکاران ما را در طراحی نشان میدهد که توانسته اند با بضاعتی که در اختیار دارند این کار را انجام دهند.
**چند پیشنهاد و نقد به پویش
اما در کنار همه تقدیرها به این طرح، برخی از افراد نیز به آن نقد داشته اند از جمله اینکه چرا در کنار هر عکسی از نام عکاسان برده نشده است.
یا اینکه برخی دیگر گفتند بهتر بود برای تاثیرگذاری فکر دیگری میشد به عنوان مثال علیرضا مساح رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: چنین اقداماتی نیز برای معرفی جاذبهها و داشتههای ایران کار خوبی است. اما میتواند به شکل دیگری اجرا شود و مثلا ختم به بیلبورد و بنر نشود بلکه میتوان به سراغ راههای دیگری نیز برای چنین تبلیغی رفت. به نظرم اگر این کار را با یک فضای هنری و پرفورمنس آرت اجرا کنیم مردم هم لذت بیشتری میبرند.
مساح بیان کرد: اگر قرار است که چیزی را به مردم یادآوری کنیم میتوانیم مثلا در کنار یک اثر تاریخی یا گردشگری فرهنگ آن شهر را معرفی کنیم در این صورت دیگر یک بنر خام نخواهیم داشت و میتوان جذابیت بیشتری هم ایجاد کرد.
محمدحسین یزدانی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران هم در این باره به خبرنگار آنا گفت: تبلیغ جاذبههای گردشگری بر روی تابلوهای شهری میتواند تأثیرگذار باشد، اما به شرطی که این کار در زمان مناسب انجام شود.
یزدانی معتقد است زمانی که مردم در رنج هستند و قیمت دلار و یورو بالا میرود و توان سفر مردم هر روز کم میشود بدون مناسبت، تبلیغ چنین فضاهای گردشگری نمیتواند آنقدر که باید تاثیر داشته باشد به خصوص آنکه نزدیک به ایام عید نیستیم و حتی ماه بهمن نیست که بگوییم برپایی نمایشگاه گردشگری را در پیش داریم؛ بنابراین زمانی این اتفاق میتواند خوب باشد که هم به موقع انجام شود و هم کار جدیدی باشد.
انتهای پیام/