فناوری در صنعت هواپيمايی چه نقشی دارد؟
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاري آنا؛ راندمان سرعت، راحتی و ایمنی سه نمادی هستند که هوانوردی را در زبان مدرن تعریف میکنند. اما، با این وجود، سوانح پرواز در ایمنترین حالت ممكن هنوز مرگبار هستند و هرازگاهی دنیا را تکان میدهند. بنابراین؛ هرچقدر برای توسعه فناوری تلاش شود، بازهم نمیتوان صد در صد از موفقیت آن مطمئن بود. استفاده از فناوری در صنعت هوانوردی طيف گستردهای دارد كه از ساخت قطعات هواپيما تا فرآيند خريد بليط توسط مسافران و رسيدنشان به مقصد را در بر میگيرد. اما، در اين گزارش به مهمترين فناوریهايی كه به كمک اين صنعت آمده اشاره میكنيم.
**فناوریهای ديجيتال در صنعت هوانوردی
اينترنت اشيا: صنعت هوانوردی، مانند بسیاری دیگر از صنعتها، به سمت اينترنت اشيا حرکت میکند. این نه تنها به کاهش ردپای کربنی که بیشتر مورد انتقاد قرار می گیرد کمک میکند، بلکه مزایای ملموس دیگری نیز به همراه دارد. شبکههای مبتنی بر فضای ابری به عنوان زیرساخت برای تعداد بی شماری از دستگاههای مجهز به اینترنت اشیا که در حال نصب در سرتاسر فرودگاهها هستند، خدمت میکنند. اين شبكهها همينطور امکان ردیابی مستقیم مسافر به صورت مستقل و قابليت بهبود امنیت را هم فراهم میکنند.
فرودگاهها خود عملیات پرهزینهای هستند، حتی کوچکترین صرفه جویی در بهره وری ارائه شده بر اینترنت اشیا میتواند هزینههای قابل توجهی را کاهش دهد. اسکن اشیا و بدن، کارت پرواز بدون کاغذ و فرآیند سوار شدن خودکار، همه اینها از طریق پروتکلهای اینترنت اشیا به هم مرتبط شدهاند و توسط هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشینی تجزیه و تحلیل و رمزگشایی میشوند.
دیجیتالی شدن عامل دیگری است که با اتخاذ فرمتهای الکترونیکی برای اسناد کلیدی نظارتی و ردیابی، کار خطوط هوایی را آسان کرده است. مسافران میتوانند از طريق وبسایت شرکتهای هواپیمایی به صورت آنلاین یک صندلی را انتخاب و کارت پرواز خود را ذخیره کنند.
هوش مصنوعی: در حالی که یک بیمارستان ممکن است از الگوریتمهای مبتنی بر یادگیری ماشینی برای ارائه بهبود در مراقبت استفاده کند، فرودگاهها هم باید از همان فناوری برای ارائه بینشهایی در مورد هزینههای خردهفروشی ، فرآیندهای امنیتی، الگوهای سفر، امکانات حمام، پارکینگ، عادات ورود و… استفاده کنند. چنین تجزیه و تحلیل گستردهای تنها میتواند با کمک برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشینی انجام شود. در بعضي فرودگاهها خدمات مشتری توسط رباتها برای هدایت مسافران، جمعآوری چمدانها و مواردی از اين دست انجام میشود. مسافران با لمس صفحه، سرویس مورد نظر خود را انتخاب می کنند و توسط یک ربات به سمت آن هدایت میشوند.
با این حال، این فقط فرودگاهها نیستند كه به اين فناوری نياز دارند. صنعت هوانوردی از بینشهای ارائه شده در شناسایی عیوب در موتورها، افزایش طول عمر قطعات ، کاهش هزینههای تعمیر، طراحی هواپیما و خودکارسازی عملیات کارخانه ها بهره میبرد.
بیشتر بخوانید:
- جنسیت در خلبانی مطرح نیست/ ضرورت به روز رسانی تجهیزات صنعت هوایی ایران
- رؤیای هوانوردی «انتشار صفر»/ تلاش برای ساخت هواپیماهای الکتریکی و هیدروژنی
- دستان پرقدرت مهندسان در دست فناوری/ تلاش خواجه نصیر برای ارتقای علوم
بلاک چین: امنیت سایبری و تجربه مشتری از مبرمترین مسائل در بخش خطوط هوایی است و فناوری بلاک چین میتواند به ایمنی و تقویت هر دو کمک کند. این به عنوان یک روش جدید برای ضبط و رمزگذاری اطلاعات شناخته میشود که هک کردن را بسیار دشوار میکند. در بحث امنیت سایبري،CPDLC (وسيلهای برای ارتباط بين كنترلر و خلبان)، از جمله فناوریهای جدید در کابین خلبان است كه نظارت و ارتباطات ATC را بهبود می بخشد. در نتیجه، احتمال برخورد در هوا به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
قراردادهای هوشمند، که ممکن است بسته به معیارهای مشخص شده خود به خود اجرا شوند، از ديگر از فناوریهای بلاک چین مورد توجه در صنعت هوانوردی هستند. میتوان از آنها برای مدیریت طیف وسیعی از رویههای تکراری مانند صورتحساب بین خطوط هوایی و آژانسهای مسافرتی متعدد، تسویه امتیازات وفاداری یا پاداش، خرید بیمه مسافرتی، پرداخت هزینههای فرودگاهی، ردیابی هواپیما، چمدان و محمولهها، مالیات و سایر هزینهها استفاده کرد.
بیومتریک پیشرفته: یک عنصر حیاتی ديگر در فرودگاههای هوشمند، فناوری بیومتریک است. فرودگاههای VINCI با تبدیل شدن به اولین اپراتور فرودگاهی در جهان از طریق دستیار مسافرتی هوشمندی به نام مونا كه بیومتریک را در کل سفر مسافر از خانه تا هواپیما به کار میگیرد، یک قدم فراتر رفتهاند. مفهوم بیومتریک نقش محوری ایفا میکنند زیرا فرودگاها به دنبال کاهش تعداد تعاملات فیزیکی و ایستهای بازرسی در سفر مسافر هستند.
اين سيستم از زمان ورود مسافران به فرودگاه مبدا تا خروج از فرودگاه مقصد فرآيندي كه بايد طي شود را براي آن ها ايمن ميكند و به آن تسريع میبخشد . به طورمثال صفهای طولانی روبه روی گيتها و بازرسي چمدانها سرعت بيشتری گرفته و از لحاظ امنيتی به شناسايی پاسپورتهای جعلی كمک ميكند. شاید جالبترین پیشرفت در اين زمينه، عرضه فناوری Just Walk Out آمازون در بسیاری از فرودگاهها باشد که نیاز به تعاملات خردهفروشی را به کلی از بین میبرد.
**فناوری در بخش ارتباط با مسافران
Social CRM* يا مدیریت ارتباط با مشتری: رسانههای اجتماعی هم به عنوان يک عنصر مهم در مدیریت ارتباط با مشتری کمک زیادی به اين صنعت كرده اند. شبكههاي مجازی کانال های جدیدی را باز کرده که از طریق آن شرکتها می توانند مشتریان خود را درگیر و وفاداری آنها را تقویت کنند.
فناوری و سرگرمی: در حالی که بسیاری از نوآوریهایی که تاکنون در مورد آنها صحبت شد با هدف افزایش کارایی یا ظرفیت عملیاتی بودند، بسیاری از گرایشهای ترجیحی مشتری با پیشرفتهای فناوری اطلاعات ادامه خواهند داشت. سرگرمی در پرواز یکی از این زمینهها است. مشتریان دیگر تمایلی به رایانههای پیچیده پشتی ندارند که همزمان در صدها صندلی کار كنند بنابراین، خطوط هوایی در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که سیستمهای سرگرمی در پرواز آنها به طور مناسب با انتظارات مصرف کنندگان امروزی مطابقت داشته باشد.
با ورود به سال ۲۰۲۳، سرعت بالای فناوری در حال تغییر هیجان انگیز و در عين حال نگران کننده به نظر میرسد. همانطور که بخش فناوری سریعتر از هر بخش دیگری به جلو میرود، مسائلی مانند امنیت سایبری با سرعت بیشتری چالش برانگیزتر میشوند.
انتهای پیام/4144
انتهای پیام/