صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت:

ایران در تولید مقالات پزشکی و استناد به آن، مقام نخست خاورمیانه را دارد

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در تولید مقالات علمی پزشکی و استناد به آنها در خاورمیانه مقام نخست را دارد، گفت: تولید علم و افزایش استنادپذیری مقالات علمی پزشکی اولویت پژوهشی وزارت بهداشت است.
کد خبر : 82008

به گزارش گروه اجتماعی آنا، پیام کبیری در همایش روسای ادارات و کارشناسان علم سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در شیراز، گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2015 میلادی، آمریکا با 17 درصد بیشترین استناد از داده‌ها و پژوهش‌های علمی دانشمندان علوم پزشکی ایران را داشت.


وی اظهار کرد: کشورهای چین با 11 درصد، انگلیس با پنج درصد، هند با چهار درصد و برزیل با سه درصد در رده‌های بعدی استفاده از داده‌ها و مقالات علمی پزشکی ایران هستند.


رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت همچنین بر لزوم افزایش ارتباطات علمی با سایر کشورها تاکید کرد و گفت: همان‌طور که برجام در عرصه سیاسی و اقتصادی دستاوردهای مثبتی برای کشورمان داشته است امیدواریم در زمینه علمی نیز به برجام علمی برسیم و بتوانیم با تفاهم و تبادل اطلاعات با سایر دانشگاه‌های جهان به جایگاه بهتری در زمینه استناد به داده های علمی دست یابیم.


کبیری گفت: استفاده کشورهای صنعتی و پیشرفته از مقالات علمی پزشکی کشورمان نشانگر آن است که می‌توانیم در موضوع مرجعیت علمی جهان نیز به جایگاه مطلوبی دست یابیم.


وی همچنین بر لزوم دقت نظر در تولید مقالات علمی خوب توسط محققان تاکید کرد و گفت: پژوهشگران علوم پزشکی باید بکوشند که علاوه بر اینکه خوب مقاله می‌نویسند، مقاله خوب هم بنویسند و در مجلات خوب هم منتشر کنند، چاپ یک مقاله خوب در یک مجله نامعتبر ارزش مقاله را از بین می‌برد.


رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، افزود: سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تدوین شده و بر اساس آمارها هر عضو پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه ها در سال به طور متوسط سه مقاله علمی نوشته و در نشریات معتبر منتشر ساخته است، این موضوع نشانگر موقعیت کمی مناسب کشورمان است و در بخش کیفی مقالات نیز گام‌های موثرتری باید برداشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر