صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

خطرناک ترین جاده دنیا/ روایت رانندگان عراقی از همکاری با داعش

خبرگزاری آنا: در این طرف مرز اردن، نیروهای امنیتی همه جا حضور دارند، اما در آن طرف مرز یک دنیای پر آشوب و خطرناک قرار دارد.
کد خبر : 82

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، شاید بتوان آن را خطرناک‌ترین مسیر عبور کامیون‌ها در دنیا دانست؛ راهی طول و دراز که از مرز اردن گذشته و وارد مرکز مناطقی می‌شود که این روز‌ها تحت کنترل داعش است. بعضی روز‌ها تنها چند راننده به خاطر دستمزد بالا راضی می‌شوند انواع کالا‌ها از میوه تا مواد دارویی را به مردمی در عراق برسانند که این روز‌ها تحت ظلم وحشیانه داعش قرار دارند.



مسیر رانندگان کامیون در این راه در واقع پنجره‌ای به سمت یک منطقه خطرناک است که این روز‌ها ترسناک‌تر نیز شده است. بنا به گفته این افراد، پس از تسلط داعش بر مناطقی در شمال و غرب عراق، این بزرگراه به جاده‌ای به سمت جهنم تبدیل شده است. در مسیر به سمت بغداد، رانندگان با جاده‌هایی خلوت رو به رو می‌شوند که تنها می‌توان شاهد حضور اعضای داعش با ماشین‌هایشان بود. این طور که آن‌ها می‌گویند، مسیر به سمت موصل حتی خیلی خطرناک‌تر از این است.



صلاح علی، یک راننده اهل فلوجه نزدیک به 25 سال است که با کامیون در جاده‌های عراق حرکت می‌کند. او دوران صدام، زمان حمله آمریکا و اشغال کشور و همچنین دوره فعالیت نیروهای وابسته به القاعده را تجربه کرده است، اما می‌گوید جاده‌های این کشور به هیچ وجه مثل این روز‌ها خطرناک نبوده است. او در حالی که در نزدیکی مرز اردن ایستاده، می‌گوید: هدف قرار دادن مناطق تحت کنترل داعش توسط جنگنده‌های عراقی نیز باعث نا‌امن شدن جاده شده است.



شهر روواشید تقریبا متروکه است، اما رانندگانی همچون صلاح در مسیر عبور و مرور خود از اینجا به عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند. اینجا شهر کامیون‌ها است و در میدان اصلی آن مغازه‌هایی قرار دارد که پر از لاستیک‌های فرسوده است. تا جایی که چشم کار می‌کند، کوه‌های سیاه و بیابان است. در زمستان بیشتر این منطقه یخ می‌زند.



علی با اشاره یکی از راننده‌ها به پرواز‌ گاه و بیگاه جنگنده‌های ائتلاف در بالای سر آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید این جنگنده‌ها ما را تا حد مرگ می‌ترسانند. 12 روز طول کشیده تا او سبزیجات و میوه را از اردن به بغداد برساند. او از این خوشحال است که هنوز هیچ کدام از دوستانش توسط اعضای داعش ربوده و یا کشته نشده‌اند. یکی از راننده‌ها به نام محمد می‌گوید اگر اعضای داعش در این مسیر به هر راننده‌ای شک کنند، او و ماشینش را به رگبار می‌بندند.



مسیر عبور و مرور کامیون‌ها از اردن به عراق یکی از مسیرهای پردرآمد بوده و بنا به برخی گزارش‌ها، در گذشته این مسیر سالانه حدود یک‌ میلیارد درآمد داشته است. بنا به اعلام اتحادیه صاحبان کامیون در اردن، در زمان صدام حسین روزانه حدود دو هزار کامیون از این مسیر عبور می‌کرد که این میزان پس از حمله نیروهای آمریکایی به 400 کامیون رسید.



محمد خیر داوود، رئیس این اتحادیه می‌گوید پس از تصرف موصل و بخش‌هایی از الانبار به دست داعش در ماه ژوئن، در برخی از روز‌ها تعداد رفت و آمد این کامیون‌ها به 30 مورد رسیده است.



با وخیم‌تر شدن این اوضاع، تقاضای کالاهای اردنی در مناطق غربی عراق بیشتر شده است. وارد کنندگان، تجار و حتی افراد عادی جز آنهایی هستند که به این رانندگان سفارش داروهای پزشکی، سبزیحات و کالاهای ساختمانی را می‌دهند؛ این کالا‌ها بیشتر به شهرهای فلوجه، رمادی و موصل می‌رود که به دلیل حضور گسترده داعش به آن‌ها نیاز شدید دارند. داوود در این زمینه گفت: در حال حاضر، اردن رگ حیات مناطق غربی عراق است. ما به راننده در مورد خطرات این راه هشدار داده‌ایم، اما آن‌ها نمی‌توانند پول فراوان این تجارت را نادیده بگیرند.



رانندگانی که در این مسیر فعالیت دارند، می‌توانند سه برابر در آمد ماهیانه خود را تنها در عرض یک هفته به دست آورند. بنا به اعلام این اتحادیه، شرکت‌های حمل و نقل نیز با ارائه جایزه، سوخت و غذای بیشتر به تشویق رانندگانی می‌پردازند که دوست دارند در این مسیر گام بردارند. این افراد می‌توانند در هر بار حدود دو هزار دلار به دست آورند؛ البته نباید این را فراموش کرد که این رانندگان مسیر چند روزه را در عرض یک یا دو هفته طی می‌کنند.



عبد الکریم احمد، راننده اردنی که به تازگی از سفری 10 روزه بازگشته، به خوبی می‌داند در چه مسیر خطرناکی حرکت می‌کند، اما او نیز به خاطر درآمد بیشتر دوست دارد این کار را ادامه دهد. داوود می‌گوید تا آنجایی که او می‌داند هیچ کدام از اعضای اتحادیه‌اش کشته و یا ربوده نشده‌اند. البته او در مورد رانندگان عراقی که حضور بیشتری در این مسیر دارند، اطلاع دقیقی ندارد. در این طرف مرز اردن، نیروهای امنیتی همه جا حضور دارند، اما در آن طرف مرز یک دنیای پر آشوب و خطرناک قرار دارد.



دولت عراق ایست‌های بازرسی را در نزدیکی مرز اردن ایجاد کرده و محموله‌ها و گذرنامه رانندگان را کنترل می‌کند. پس از طی مسافتی، رانندگان وارد مناطق تحت کنترل داعش می‌شوند. در حدود 110 مایل در خاک عراق و در نزدیکی شهر رطبه، نیروهای داعش از هر راننده بین 200 تا 300 دلار می‌گیرند. محمد عمر، راننده با تجربه اردنی که طی چند وقت اخیر در هر ماه سه بار این مسیر را طی می‌کند، می‌گوید: «تا زمانی که این مبلغ را پرداخت نکنیم، نمی‌توانیم از این مسیر بگذریم. آن‌ها می‌گویند این مبلغ به عنوان مالیات ورود به حکومت داعش اخذ می‌شود».



رانندگان سپس یک مجور با مهر مخصوص داعش را دریافت می‌کنند. آن‌ها برای عبور از دیگر ایست‌ها، لازم است این مجوز و مهر را نشان دهند. برای رسیدن به بغداد، آن‌ها نمی‌توانند مستقیما از رمادی و فلوجه عبور کنند و در عوض باید از راه جنوب به کربلا بروند. کنترل بیشتر ایست‌های بازرسی در این مسیر بر عهده نیروهای دولتی است.



محمد ابوبکر که به تازگی از بغداد رسیده و بار نارنگی‌اش را به عراق برده، در حال شستن کامیونش است. او چهار کامیون دارد و چند ماهی می‌شود که از خانه دور است. او در حالی که آهی از تاسف می‌کشد، می‌گوید: ما تمام این مسیر را پول می‌دهیم و رد می‌شویم. اما در ‌‌نهایت برای افرادی کار می‌کنیم که جان مردم ما را می‌گیرند.



انتهای پیام /




انتهای پیام/

ارسال نظر