صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
در تهران ۲۰ مطرح شد

نفس‌گیری دوباره آلودگی از هفته آینده

رئیس مرکز پیش بینی و مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی کشور گفت: روند تعطیلی قطعا موثر بود. از ابتدای هفته شرایط پایداری از نظر جوی در کشور حاکم بود. باتوجه به تعطیلی مدارس، کاهش تردد و کاهش آلایندگی‌های خودرو‌ها شاخص آلودگی باز هم بالا بود.
کد خبر : 819932

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، ضیائیان در خصوص تداوم آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و تاثیر تعطیلی مدارس به کاهش آلاینده‌ها به تهران ۲۰ گفت:  اگر این تعطیلی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، میزان آلودگی به مراتب بالاتر می‌رفت. به هر حال این آلودگی دو جنبه دارد. یکی جنبه هواشناسی است که شرایط پایدار شکل می‌گیرد و برای انباشت آلودگی مهیا می‌شود. یک جنبه دیگر هم کنترل منابع تولید آلاینده ماننده خودرو‌ها است. بعد از اتخاذ تصمیم برای تعطیلی مدارس، همه مردم شاهد بودند که ما حداقل در ساعت صبح ترافیک کمتری نسبت به روز‌های دیگر داشتیم.

 
این مقام مسئول درباره ضرورت تعطیلی مدارس در هفته جاری خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بیشترین وارونگی در صبح اتفاق می‌افتاد بعد از تعطیلی مدارس میزان آن کنترل و کاهش پیدا کرد. در واقع حمل و نقل دانش آموزان در مقدار تولید آلاینده‌ها موثر بود. اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت شاخصی که در حال حاضر شاهد آن هستیم خیلی بیشتر و هوا برای همه گروه‌های سنی ناسالم می‌شد.

وی افزود: به علاوه تعداد مراجعین بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا می‌کرد. همچنین شرایط برای افراد سالمند و گروه‌های حساس خطرناک می‌شد. این تصمیات مناسب باعث کنترل اوضاع شد. قطع به یقین تعطیلی مراکز یک راه مسکن است و نمی‌تواند دائم باشد. چرا که اغلب روز‌های زمستان که شرایط جوی پایدار باشد وارونگی به وجود می‌آید و این راهکار قطعی و مسلم نیست.

ضیائیان افزود: چهارشنبه ۲۲ آذر یکی از آلوده‌ترین روز‌ها در طی هفته جاری و روز‌های گذشته است. از اواخر شب چهارشنبه انتظار وزش باد و بارش‌های پراکنده در شهر تهران و به دنبال آن کاهش آلودگی را داریم. طی هفته آینده هم به ویژه در روز‌های میانی هفته شاهد افزایش و انباشت آلاینده‌ها خواهیم بود. روز جمعه هفته جاری شرایط برای انباشت آلاینده‌ها از لحاظ جوی مساعد خواهد بود. در روز‌های شنبه و یکشنبه میزان آلودگی کمتر بوده و مجددا از روز دوشنبه شرایط برای انباشت مهیا می‌شود.

رئیس مرکز پیش بینی و مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی کشور در پایان پیرامون این سوال که آیا در این شرایط تعطیلی ادارات هم لازم بود یا خیر، گفت: به نظر من به عنوان یک شهروند و کارشناس تعطیلی مدارس کفایت می‌کرد. چون که ما توانستیم با این تصمیمات، شاخص را تا زیر ۱۵۰ حفظ کنیم. طبق آیین‌نامه شاخص آلودگی بالای ۱۵۰ مضر و بالای ۲۰۰ بشود برای تمام گروه‌های سنی مضر است.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: آلودگی هوا
ارسال نظر