صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پس از پرفروش شدن آثار افراد معروف؛

درخواست نویسنده‌ها: سراغ کتاب‌های ضعیف سلبریتی‌ها نروید

نویسنده‌ها از پدر و مادر‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌خواهند تا امسال کریسمس کتاب‌هایی بخرند که توسط یک فرد سلبریتی نوشته نشده است.
کد خبر : 819733

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، آثار تالیفی شخصیت‌های تلویزیونی و افراد معروف در صدر لیست کتاب‌های پرفروش روز‌های منتهی به کریسمس قرار دارند، اما منتقدان می‌گویند که اثری از آثار نویسندگان حرفه‌ای در لیست کتاب‌های پرفروش دیده نمی‌شود.

نویسنده‌ها از پدر و مادر‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌خواهند تا امسال کریسمس کتاب‌هایی بخرند که توسط یک فرد سلبریتی نوشته نشده است.

با توجه به این که نام‌های بزرگی مانند تام فلچر (خواننده و آهنگساز انگلیسی)، جیمی اولیور (آشپز و مجری تلویزیونی انگلیسی)، جری هورنر (خواننده و ترانه سرای انگلیسی) و پل مک کارتی (خواننده و نوازنده انگلیسی) اخیراً کتاب کودکان منتشر یا معرفی کرده‌اند، این ترس وجود دارد که نویسنده‌ها و تصویرگرانی که از این راه ارتزاق می‌کنند کار و درآمد خود را از دست بدهند.

یک نظرسنجی توسط انجمن صدور گواهینامه برای نویسندگان بریتانیا در هفته گذشته نشان داد که میانگین درآمد یک نویسنده حرفه‌ای در بریتانیا در حال حاضر ۷۰۰۰ پوند در سال (۳۱۵ میلیون تومان) است.

در صدر لیست کتاب‌های پرفروش این ماه، کتاب دیوید ویلیامز، مجری سابق شوی «بریتینز گات تلنت» قرار دارد. تازه‌ترین اثر او «پسر فضایی» در اولین هفته فروش خود توانست ۳۵۰۰۰ نسخه بفروشد، که این تعداد درآمدی به مراتب بیشتر از درآمد یک سال یک نویسنده حرفه‌ای برای او به ارمغان می‌آورد.

این در حالی است که تیراژ کتاب در ایران به دویست الی سیصد نسخه رسیده، که متاسفانه همین تعداد هم اغلب فروش نمی‌رود و روی دست ناشر و پدیدآورنده می‌ماند.

پیرس تودی، نویسنده تحسین شده سه گانه «آخرین وحشی» و «شاید آنجا قلعه‌ای باشد» می‌گوید «وقتی که افراد مشهور تصمیم می‌گیرند که دست به قلم شوند و بودجه‌های تبلیغاتی صرف بازاریابی کتاب‌های آن‌ها می‌شوند زنگ‌های خطر برای نویسندگان حرفه‌ای به صدا درمی‌آیند.»

او افزود: «مشکل اصلی با افراد مشهور حوزه‌های دیگر است که قبلاً از خود هیچ علاقه‌ای به نویسندگی خلاق نشان نداده‌اند و اکنون به بازار کتاب‌های کودک به عنوان یک راه آسان برای گسترش برند و شهرت خود نگاه می‌کنند.»

آنتونی مک گوان، برنده مدال بهترین کتاب کودک بنیاد کارنگی در سال ۲۰۲۰ به خاطر نگارش رمان «شوخی» گفت وقتی امسال کریسمس می‌خواهیم کتاب بخریم باید به یاد کتاب‌هایی بیفتیم که از دوران کودکی در کنار ما بوده‌اند.

او گفت: «کدام کتاب‌ها در قلب شما جاودانه مانده‌اند؟ بعید است که آن کتاب‌ها، کتاب‌هایی باشند که توسط سلبریتی‌ها نوشته شده باشند. این کتاب‌های ماندگار اثر نویسندگانی هستند که در طول سال‌ها به مهارت خود افزوده‌اند، نویسندگانی که استعداد به خاطر داشتن کودکی خودشان را دارند و توانسته آن‌ها خاطرات و تجربیات را به داستان‌های غنی، پیچیده و قدرتمندی تبدیل کنند و به بهترین نحو با خوانندگان جوان ارتباط برقرار کنند.

«بعید است که چنین اتفاقی در کتاب فردی که شهرتش را از راه نشستن روی یک کاناپه در یک برنامه تلویزیونی به دست آورده است، رخ بدهد.»

پیرس تودی می‌گوید: «به جیمی الیور (آشپز) گفتم، جیمی، چرا داری این کار را می‌کنی؟ تو همین حالا هم آشپز موفقی هستی و کار‌های بسیار بزرگی کردی، ولی ما به یک کتاب کودک که تو آن را نوشته باشی نیازی نداریم. منظورم این است که منِ نویسنده قصد ندارم با هنر آشپزی‌ام به کسی صدمه بزنم.»

افراد مشهور نه تنها پول‌های هنگفتی به عنوان پیش پرداخت از ناشر‌ها می‌گیرند، بلکه آن‌ها تمام بودجه‌های بازاریابی این ناشر‌ها را نیز مال خود می‌کنند و چیزی برای کتاب‌های دیگر باقی نمی‌گذارند.

یک بازاریاب کتاب می‌گوید: «فرق زیادی بین فروش کتاب یک سلبریتی و یک نویسنده گمنام وجود دارد. یک سلبریتی دو روز در یک برنامه تلویزیونی شرکت می‌کند و کتابش را تبلیغ می‌کند، اما یک نویسنده گمنام باید تک به تک به مدارس کشور برود تا بتواند چهارتا طرفدار برای خودش دست و پا کند.»

کتابفروشی‌های مستقل تمام تلاششان را می‌کنند تا کتاب‌های نویسنده‌های حرفه‌ای را به افرادی که برای خرید تازه‌ترین کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌آیند بفروشند. یکی از این کتابفروش‌ها می‌گوید: «ما مشتری‌های زیادی داریم اعم از بچه‌ها و والدینشان که برای خرید کتاب اسم‌های بزرگ می‌آیند. اسم این افراد به ایجاد یک نوع اعتماد بین کتاب‌ها و خواننده‌ها کمک می‌کند. اما من کتاب‌های افراد مشهور را در ویترین نمی‌چینم، چون می‌دانم آن‌ها خود به خود فروخته می‌شوند، و در عوض کتاب‌های نویسنده‌های حرفه‌ای را در ویترین می‌گذارم و به مردم معرفی می‌کنم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر