صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

رتبه صدویازدهمی ایران در رعایت حقوق تولیدکنندگان در بین 131 کشور

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: طبق اعلام مؤسسات بین‌المللی، ایران بین ١٣١ کشور رتبه صد و یازدهمین در رابطه با رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری را دارد، که بسیار نگران‌کننده است و باید آسیب شناسی شود.
کد خبر : 81961

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، در ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های دنیای امروز یک بحث اقتصادی به اسم محصولات فرهنگی و فضای مجازی در حال شکل گرفتن است که باید نسبت به آن تامل ویژه کرد.


وی افزود: فضای مجازی بسیار متنوع و اشتغال زا است، بنابراین ما نیاز به حضور بیشتر در این حوزه داریم.


دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به دسترسی آزاد اطلاعات با رعایت قانون کپی رایت تاکید کرد.


فیروز آبادی با اشاره به اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که ذی نفع های فضای مجازی بسیار زیاد هستند و روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود، گفت: پیچیدگی هایی که در حوزه فضای مجازی وجود دارد و هر ساله مدل های اقتصادی جدید را به وجود می آورد نشان می دهد ما به یک قانون معتبر در این حوزه نیاز داریم.


وی تاکید کرد: البته علاوه بر سیاست گذاری، برای قانون معتبر و محکم در این حوزه به یک سازمان تنظیم کننده ای که دائما در حال رصد فضای مجازی باشد نیاز داریم تا بحث قوانین مالکیت فکری را بررسی و لحاظ کند.


به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی اگر بازار مبتنی بر مالکیت فکری به اندازه کافی بزرگ نشده باشد در واقع بازاری شکل نگرفته و آن وقت است که همه به سراغ بازار جهانی می روند که برای ما تعریف و تنظیم نشده است.


فیروزآبادی گفت: متاسفانه هیچ سازمان و وزارتخانه ای متناسب با فعالیت مالکیت فکری شکل نگرفته است تا به کمک حقوق مالکیت فکری و بزرگ شدن این بازار در کشور بیاید.


وی تاکید کرد: وضع و تهیه قانون جامع مبتنی بر روندشناسی و ظرفیت های کشور در حوزه فضای مجازی باید جدی گرفته شود.


فیروز آبادی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک ادبیات جامع درباره حقوق مالکیت ادبی نیاز است ابتدا در دانشگاه ها این موضوع تدریس شود تا بتوانیم حداقل در حوزه دانشگاهی به یک توافق نظر دست پیدا کنیم.


ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت با حضورعلی جنتی و مصطفی پورمحمدی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی کشورو جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حال برگزاری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر