صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
پژوهشگر برتر در گفت‌وگو با آنا:

نقش‌آفرینی ISC در هدایت سیستم‌های پژوهشی افزایش یابد

بهاره بنی‌طالبی تأکید کرد: به‌منظور برون‌رفت و مدیریت بهینه چالش‌های موجود حوزه پژوهش، ضرورت افزایش نقش‌آفرینی ISC در هدایت سیستم‌های پژوهشی احساس می‌شود.
کد خبر : 819538

بهاره بنی‌طالبی پژوهشگر برتر استانی سال ۱۴۰۱ در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که تعداد بالا و تنوع فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در حوزه مقالات علمی پژوهشی، تألیف کتاب تخصصی، داوری مقالات نشریات علمی و طرح‌های برون دانشگاهی، منجر به کسب رتبه نخست پژوهشگر حوزه علوم انسانی دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری شد.

وی توضیح داد که در حوزه ساختار پژوهشی کشور، پرداختن به موضوعات مهمی مانند فناوری و نوآوری، توجه به واحد‌های دانش‌بنیان، در کنار مباحث علم‌سنجی با نشریات و نیز ارزیابی آنها و رتبه‌بندی‌ پژوهشگران و دانشگاه‌ها ازجمله اولویت‌های اساسی حوزه پژوهشی است که تلاش و اهتمام بسیاری به آن‌ها شده و دستاورد‌های گسترده و مهمی را نیز به همراه داشته است.

دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: اما در کنار موارد ذکرشده، چالش‌های حوزه پژوهشی در نظام‌های علمی کم نیستند که می‌توانند تأثیرات نامطلوبی بر رفتار و فرهنگ پژوهشی در مؤسسات، دانشگاه‌ها و بین پژوهشگران به همراه داشته باشد که از آن جمله می‌توان بودجه محدود پژوهشی، انجام پژوهش‌های موازی و وجود سوگیری‌های انتشاراتی و هزینه بالای انتشارات را نام برد.

پژوهشگر برتر استانی سال ۱۴۰۱ در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به منظور برون‌رفت و مدیریت بهینه چالش‌های موجود، ضرورت افزایش اعتبارات پژوهشی متناسب با اولویت‌های این حوزه احساس می‌شود.

بنی‌طالبی تأکید کرد که افزایش نقش‌آفرینی ISC در زمینه هدایت سیستم‌های پژوهشی کشور در کنار به‌کارگیری و ترویج شاخص‌های استنادی علمی ایرانی نیز ازجمله مواردی است که ضرورت و پرداختن بیشتر به آنها احساس می‌شود.

به گزارش آنا، تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور‌های اسلامی در اکتبر ۲۰۰۸ در باکو پایتخت آذربایجان به تأیید رسید و بر این اساس دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی کشور‌های اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند.

سال ۱۳۸۷ شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد این پایگاه به‌صورت یک مؤسسه پژوهشی مستقل، اساسنامه و تشکیلات سازمانی آن را تصویب کرد و اکنون همه کشور‌های اسلامی در پنج منطقه مختلف ازجمله جنوب شرقی آسیا، کشور‌های عربی، کشور‌های اسلامی غیرعربی قاره آفریقا، کشور‌های آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشور‌های اسلامی در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی امکان بهره‌برداری از خدمات ISC را دارند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌عنوان مرکز معتبر بین‌المللی برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان پژوهشی و آموزشی کشور‌های اسلامی از طریق تهیه، پردازش و روزآمدسازی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و منطبق با استاندارد‌های جهانی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور‌های جهان اسلام برای کمک به ارتقای سطح علمی این کشور‌ها فعالیت می‌کند.

چشم‌انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در افق ۱۴۰۴، دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکرد پژوهشی کشور‌های جهان اسلام و برخورداری از جایگاهی معتبر و همتراز با مراکز استنادی و رتبه‌بندی بین‌المللی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر