صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون اجتماعی وزیر بهداشت خبر داد

ورود جدی وزارت بهداشت در آسیب‌های اجتماعی/ضرورت الزام مشاوره پیش از ازدواج

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت در بحث آسیب های اجتماعی ورود جدی دارد و حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد سه اولویت اول در این زمینه هستند.
کد خبر : 81939

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد هادی ایاذی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نشست خبری صبح امروز به ضرورت تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در سال 64 زمانی که قانون تشکیل وزارت بهداشت از سوی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد در ماده 10 آن وزارت بهداشت موظف شد به منظور نظارت بر واحدهای بهداشتی درمانی خیریه و تقویت آنها و به منظور جلب مشارکت مردمی واستفاده از کمک‌های خیران مطالعاتی را انجام داده و ظرف مدت 6 ماه لایحه را تدوین و تقدیم کند. علی‌رغم گذشت 31 سال از تصویب این لایحه معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت ایجاد نشده بود زیرا اعتقاد داشتند دولت سیاست‌های انقباضی دارد بنابراین مسئله خیریه‌ها و خیرین در وزارت بهداشت مورد توجه قرار نگرفت اما امروز با تشکیل این معاونت از خیران و خیریه‌ها حمایت می‌کنیم تا بتوانند فعالیت‌های خود را بهتر و بیشتر توسعه دهند.


وی افزود: همچنین در بند 11 سیاست‌های کلی سلامت نیز شاهدیم که افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی و رسانه‌ها جزء وظایف وزارت بهداشت است. بر همین اساس وزارت بهداشت به موضوع آسیب‌های اجتماعی به صورت خاص و ویژه توجه دارد.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت توجه به آسیب‌های اجتماعی را یکی از دغدغه‌های جدی تمام مسئولان نظام دانست و گفت: وزارت بهداشت در 5 موضوع اصلی از جمله حاشیه‌نشینی، طلاق و اعتیاد به طور مستقیم ایفای نقش می‌کند.


ایاذی ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت را باعث ارتباط گسترده‌تر سازمان‌های مردم نهاد سلامت دانست و گفت: هم‌اکنون 620 سازمان مردم نهاد سلامت با 160 نمایندگی در مراکز استان‌ها فعالیت دارند.


ایاذی ادامه داد: 75 درصد از عوامل تأثیرگذار در سلامت در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر است و تنها 25 درصد از این عوامل در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد به عنوان مثال بروز آلودگی هوا در دست وزارت بهداشت نیست اما وزارت بهداشت باید بیماران ناشی از این پدیده را با مدیریت نظام سلامت درمان کند همچنین بالغ بر 100 هزار مصدوم و مجروح حوادث ترافیکی باید از سوی وزارت بهداشت تحت درمان قرار گیرند.


وی ادامه داد: مشارکت بین بخشی در مدیریت نظام سلامت باید محور عملکرد قرار گیرد زیرا سلامت مردم مگر با چهارچوب مشارکت بین بخشی تأمین نمی‌شود به عنوان مثال پس از همکاری وزارت آموزش و پرورش با وزارت بهداشت 500 هزار نفر به عنون سفیر سلامت در سراسر کشور انتخاب شدند.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: ایجاد کمپین سرطان، کمپین دخانیات و جشنواره زندگی در شهر بدون دخانیات در راستای توجه به موضوع ارتقاء فرهنگ سلامت و استفاده از ظرفیت فرهنگی و هنری کشور شکل گرفت. به زودی سریال پریا با موضوع ایدز حاصل مشارکت وزارت بهداشت و صدا و سیما پخش می‌شود و در نظر داریم در آینده به صورت گسترده موضوع ارتقاء فرهنگ سلامت در کشور را پیگیری کنیم. همچنین با ایجاد فرهنگسازی در بین مردم می‌توانیم از هزینه‌های نظام سلامت در کشور بکاهیم.


ایاذی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در کشور رشد داشته، اعلام کرد: وزارت کشور باید میزان دقیق رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور را اعلام کند اما در سه حوزه یادشده (اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی) به صورت جدی ورود پیدا کرده به طوری که مراکز درمانی وزارت بهداشت با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در صد حل مشکلات حوزه اعتیاد هستند تا هم داروهای مورد نیاز معتادان از سوی وزارت بهداشت تأمین و نظارت بهتری در این زمینه داشته باشند. همچنین پس از دوره درمان نیز این نظارت‌ها ادامه پیدا کند.


وی یادآور شد: بنگاه‌های اقتصادی به صورت قانونی وظیفه‌ای در خصوص توسعه مراکز درمانی ندارند اما زمانی که یک بنگاه‌ اقتصادی در یک منطقه آغاز به کار می‌کند باید تمهیدات بهداشتی و درمانی برای مردم آن منطقه نیز در نظر بگیرند به عنوان مثال پس از توسعه مسکن مهر و ایجاد شهرک‌های مسکونی در حاشیه شهرها مشخص شد که مراکز بهداشتی و درمانی به میزان کافی برای آن پیش‌بینی نشده است که این مسئله مشکلات و آسیب‌های بسیاری در پی خواهد داشت.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: نزدیک به 25 درصد از ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود بنابراین باید مشاوره قبل از ازدواج را الزامی و نهاد متولی این امر نیز مشخص شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی استفاده کنیم زیرا مشاوره قبل از ازدواج به تنهایی کفایت نمی‌کند و این مشاوره‌ها باید در حین و پس از ازدواج نیز ادامه پیدا کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر