صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۱ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱
رئیس دانشگاه آزاد گیلان مطرح کرد؛

درمان شکاف دانشگاه و صنعت با تقویت راه‌های گفت‌وگو

محمد دوستار گفت: برای درمان شکاف بین دانشگاه و صنعت باید راه‌های گفت‌وگوی دانشگاه‌ها با صنعت تقویت شود.
کد خبر : 819320

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از رشت، محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در مراسم تجلیل از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناور شهرستان رشت که در تالار مرکزی این شهرستان برگزار شد با تأکید بر اینکه دانشگاه هم آموزش و هم فرآیند حل مسئله را به دانشجویان آموزش می‌دهد، اظهار کرد: برای درمان شکاف دانشگاه و صنعت باید راه‌های گفت‌وگوی دانشگاه‌ها با صنعت تقویت شود.

وی افزود: فاصله‌ای بین اندیشه‌ورزان و کارورزان وجود دارد که در دانشگاه‌ها و محیط‌های پژوهشی تحقیق می‌کنند و تلاش‌های علمی صورت می‌پذیرد؛ اما در صنعت و محیط کار‌های سازمانی از آنها بهره‌برداری نمی‌شود. در مثلث دولت، صنعت و دانشگاه، ارتباط دولت با صنعت و دانشگاه مناسب و خوب است؛ اما ارتباط دانشگاه و صنعت باید افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه واژه آموزش و پژوهش بسیار با هم متفاوت است، گفت: آموزش فرایند پاسخ دادن به سؤالات بوده، اما پژوهش فرایند حل مسئله است. مسئله می‌تواند نظریه باشد تا بتواند مسائل اجتماعی را برطرف کرده و یا می‌تواند با دید فناوری بوده که بخشی از موانع تولید را برطرف کند. دانشگاه آزاد اسلامی برای سازمان و شرکت خاصی نیرو تربیت نمی‌کند؛ بلکه تربیت نیروی دانشگاه آزاد اسلامی برای عام مردم است.

دوستار عنوان کرد: سازمان‌ها بیماری‌های سازمانی خود مانند ایراد قطعات، بهره‌وری، نیروی انسانی، افزایش ضایعات و ... را به دانشگاه منتقل نمی‌کنند. استاد حاذق نمی‌تواند با طرح و موضوع صنعت ارتباط برقرار کرده تا مشکلات آن حوزه را برطرف کند. هزاران پایان‌نامه توسط استادان نگارش می‌شود و این هم‌افزایی وجود ندارد که در ادارات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. راه‌حل اینکه آموزش به پژوهش و پژوهش به فناوری نزدیک شود این است که چالش‌ها در سازمان‌ها را حل و دانش پنهان را تبدیل به دانش آشکار کنیم.

وی بیان کرد: برای رفع شکاف بین دانشگاه و سازمان‌ها از پژوهشگران، فناوران و دغدغه‌مندان دعوت کنیم تا درباره رفع چالش‌ها فکر کرده، راهکار بدهند و از چالش‌های آینده پیشگیری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر