صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشی دانشگاه تهران مطرح کرد

راهکار کاهش احتمال سرقت ادبی در پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از راهکار کاهش احتمال سرقت ادبی در پایان‌نامه‌ها سخن گفت.
کد خبر : 819263

مهدی فکور معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره نظام موضوعات گفت: نظام موضوعات و ماموریت گرایی دانشگاه‌ها در وزارت علوم چندین بار طرح شده، اما موافق تصویب آن نیستم چراکه معتقدیم نباید تنها بر روی موضوع خاصی تحقیق کنیم. 

وی افزود: دانشگاه تهران روی موضوعات مختلف نفت، پتروشیمی، گاز، صنایع خودروسازی و آلایندگی‌ها در حال انجام تحقیقات علمی است و تمرکز روی یک موضوع مقاله باید کارشناسی شود. 

فکور تصریح کرد: در زمینه نظام موضوعات طرح‌های جامعی را برای استادان در نظر گرفته ایم و باید آن‌ها را احیا کنیم، زمانی که استادی استخدام می‌شود باید طرح تحقیقاتی داشته باشد و روی آن ۵۰ تا ۱۰۰ رساله و پایان نامه انجام داده باشد تا از کنار هم قرار دادن آن‌ها به موضوع و خدمتی در جامعه و صنعت برسد و در حال پیگیری آن هستیم. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: پژوهشکده تحقیقات سیستمی راه اندازی کرده ایم تا از این طریق موضوعات رصد شوند و استادان در انجام تحقیقات علمی راهنمای خوبی باشند. 

** دانشجویان نباید موضوعات تحقیقی را خودشان انتخاب کنند 

وی با بیان اینکه دانشجو نباید موضوع تحقیقاتی را در نظر بگیرد؛ تاکید کرد: این موضوع خطرناک است و احتمال دارد که در این راستا سرقت ادبی صورت گیرد و پایان نامه‌های انجام شده باید مجدد مورد بررسی قرار بگیرند. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: استادان خودشان باید موضوع را در بدو استخدام تعیین کنند و محوریت را انتخاب کرده تا همانند زنجیر به یکدیگر متصل شوند و این موضوع را از استادان خواستار شده ایم و باید مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیریم. 

 ** سهم بودجه پژوهش در برنامه هفتم توسعه مشخص نیست 

فکور درباره سهم بودجه پژوهش آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه گفت: سهم پژوهش دانشگاه‌ها هنوز نهایی نشده و باید درصد آن تعیین شود. پس از نهایی کردن برنامه و ارائه نظرات دستگاه‌های مختلف میزان آن مشخص می‌شود و امیدواریم سهم مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در پایان گفت: درخواست اصلی بنده تسهیل در هزینه کرد مبالغی است که برای پژوهش در نظر گرفته شده است و راجع به کارایی سامانه ساتع صحبت‌های زیادی انجام داده ام؛ چرا که به اندازه لازم کارا نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر