آزادیخواهی و آمریکاستیزی، یکی از شاخصهای اصالت تحرکات دانشجویی است
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا بیانیه تحلیلی را به شرح ذیل منتشر کردند:
بسمه تعالی
وَلا تَهِنوا و لا تَحزَنوا و اَنتُمُ الاَ علَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین. (آیه ۱۳۹ آل عمران)
هرگز سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید
دانشجو موذن جامعه است. اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود. «شهید دکتر بهشتی»
۱۶ آذر ۱۳۳۲ گرچه سرآغاز جنبش دانشجوئی ایران نبود، اما نقطه عطف بارزی در مبارزات دانشجویی ایران به شمار میرود. در جریان مبارزات دانشجویی در مقطع پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، شاهد اوجگیری مخالفت دانشجویان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و نیز حضور نیکسون (معاون رئیس جمهور ایالات متحده) در تهران هستیم. در این روز، با شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران (شهیدان قندچی، بزرگنیا و شریعت رضوی) توسط دژخیمان پهلوی، و زخمی شدن شماری دیگر از دانشجویان، جنبش دانشجویی، مبارزات آزادی خواهی و استبدادستیزی را با استکبار ستیزی توام کرد.
بر این مبنا سزاوار است که یکی از شاخصهای اصالت و ریشه داری تحرکات دانشجویی امروز را همین نسبت و همین دوگانه آزادیخواهی و آمریکا ستیزی برشمرد.
دانشگاه با نثار شهیدانی همچون قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و در مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز پس از انقلاب کبیر اسلامی با تقدیم شهیدانی، چون شهید زین الدین، شهید باقری، شهید متوسلیان و در سالهای اخیر در صف جهاد علمی با تقدیم شهیدانی، چون علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضائینژاد همواره پیشرو مبارزات ملت تاریخ ساز ایران بوده است.
گذشته از آزادی خواهی و آمریکا ستیزی، محور مهم دیگر در ارزیابی تحرکات دانشجویی امروز را بایستی عدالتخواهی دانست. به تناسب پیشرفت کشور در حوزه استقلال و استکبارستیزی از یک سو و نهادینه شدن جایگاه رای ملت در جمهوری اسلامی از سوی دیگر، نیاز به بهبود عدالت اقتصادی - اجتماعی نیز بیش از پیش احساس میگردد. مردم این روزها، بیش از پیش نیازمند بهبود عدالت اجتماعی اند و جنبش دانشجویی مسلمان مستحق پیگیری این مطالبه مردمی است.
با توجه به تعلق ۱۶ آذر به قشر دانشجو، لازم است به آسیب شناسی و طرح پیشنهاداتی در باب مثلث «دانشجو، دانشگاه و جامعه» پرداخته شود.
۱. تعامل صنعت و دانشگاه (در رشتههای علوم پایه، مهندسی، زیستی)
دانشجو بایستی ثمره تحقیقات خود را ببیند و به پیشرفت کشور امیدوار گردد. متاسفانه در حال حاضر از بسیاری نتایج پژوهشهای مقطع دکتری بهرهگیری نمیشود و صرفا جایگاهی صوری در نظام رتبهبندی علمی درون دانشگاهی یافتهاند. راهبرد شناخته شده در این زمینه همانا ارتباط نزدیکتر صنعت و دانشگاه است و در این راستا یکی از راهکارهای مهم، رفع موانع ورود دستاوردهای جدید پژوهشهای علمی به عرصه صنعت است.
۲. استخدام متخصصین فارغالتحصیل دانشگاه
افراد بایستی بر اساس صلاحیتها انتخاب گردند. در استخدام افراد در مشاغل بخش دولتی و خصوصی، مراکز پژوهشی و دانشگاهها، دستگاههای سیاسی و مناصب مدیریتی، ملاک تخصص و صلاحیت را نبایستی فراموش کرد. متاسفانه گاها دیده میشود در این انتصابها ملاک صلاحیت و تخصص لحاظ نمیگردد و در حالی که نخبگان و متخصصین بسیاری برای انجام آن کار وجود دارند، فرصت کمتری به افراد با تخصص و صلاحیت داده میشود.
۳. اصلاح فرایند استعدادیابی تحصیلی
متاسفانه به دلیل عدم رعایت عدالت اقتصادی خصوصا در حوزه حقوق و دستمزد، شاهدیم که بسیاری دانش آموزان علیرغم علاقه به شاخه علمی خاصی، به دلیل کمبود درآمد شغلی رشته مذکور، در مقطع دانشگاه به سوی رشته درآمدزاتر میروند. لازم است بر اساس نیازهای جامعه، پیشرفت علم و تکنولوژی و سیاستگذاری قرن آتی کشور، نظام استعدادیابی در نهاد آموزش و پرورش کشور بازتعریف شود و از طریق ورود علاقمندان متعهد به رشته مورد علاقه خود و ادامه تحقیقات و کار در آن حوزه، پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه صورت گیرد.
۴. چالش سربازی فارغ التحصیلان دانشگاه
لازم است تدبیری اخذ شود تا دانشجویان و فارغالتحصیلان در فرایندی علمی - پژوهشی دوره سربازی خود را بگذرانند و به این واسطه فرایند تحصیل و پژوهش آنان دچار اختلال نگردد.
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی مسلمان ایران که پیش از این با تقدیم شهدایی، چون شهید رمضانخانی، شهید لواسانی و شهید صمدزاده به انقلاب اسلامی ادای دین کرده بود، بار دیگر با آرمانهای انقلاب کبیر اسلامی و ملت تاریخ ساز ایران اسلامی تجدید بیعت میکند و در این راستا تمام توان خود را بذل خواهد کرد؛ انشاءالله
انتهای پیام/