صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

تشریح آخرین جزئیات حادثه خودکشی در بیمارستان میلاد

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد آخرین وضعیت خودکشی در بیمارستان میلاد، تخلف پزشکی در بیمارستان دولتی اراک، دریافت زیرمیزی پزشکان و کیفیت ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی توضیح داد.
کد خبر : 81859

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری صبح امروز با اشاره به حوادث اخیر در بیمارستان میلاد و قصور پزشکی در بیمارستان دولتی اراک اظهار کرد: در مورد اتفاقاتی که رخ می‌دهد به صورت کامل تا جایی که به حریم شخصی بیمار آسیب نرسد، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی می‌کنیم. روز گذشته وزیر بهداشت در مورد پیگیری این دو حادثه دستور جدی صادر کرد، اما باید بدانیم که خطای پزشکی در تمام دنیا به وقوع می‌پیوندد و کشور ما نیز از آن مصون نیست. بنابراین همکاران درمانی و پزشکان باید توجه داشته باشند که با توجه به تعداد زیاد رسانه‌های مجازی، امروز در یک اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم مسائل را از رسانه‌ها و مردم پنهان نگاه داریم.


وی افزود: در بیمارستان اراک قصور و اشتباه پزشکی رخ داده بود که مسئولان دانشگاهی با این مسئله برخورد کرده و به صورت موقت پزشک را از ادامه کار منع کردند، همچنین پزشک متخلف به مراجع رسیدگی قضایی معرفی شده است. وزارت بهداشت نیز به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه اقدام کرده است.


حریرچی یادآور شد: بیمارستان میلاد یک بیمارستان کارگری تحت نظارت سازمان تامین‌اجتماعی است و تمام خدمات درمانی در آنجا به صورت رایگان صورت می‌گیرد و همچنین برای افراد نیازمند به مشاوره خدمات مددکاری به صورت رایگان انجام می‌شود. وقوع حادثه خودکشی یک هموطن در بیمارستان میلاد یک حادثه ناگوار بود، اما قضاوت درباره اصل ماجرا و سوابق بیمار باید از سوی مراجع قضایی صورت گیرد.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه قصور پزشکی در همه دنیا صورت می‌گیرد، اما میزان و درصد این اشتباهات متفاوت است و بیمارستان‌ها نمی‌توانند بر کوچکترین موضوعات و اشتباهات صورت گرفته در بیمارستان نظارت کنند، به عنوان مثال چندی پیش فیلمی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که بیماری در سرویس بهداشتی بیمارستان در حال مصرف موادمخدر بود، این در حالی است که بیمارستان نمی‌تواند در سرویس بهداشتی نیز دوربین مداربسته نصب کند.


دریافت زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده


سخنگوی وزارت بهداشت دریافت حتی یک مورد پرداخت غیرقانونی و زیرمیزی را نیز زیاد دانست و گفت: متاسفانه شائبه‌هایی ایجاد شده مبنی‌بر اینکه نحوه رسیدگی و برخورد وزارت بهداشت و همچنین سرعت مجازات پزشکان متخلف کاهش پیدا کرده است، در حالی‌که در جلسه اخیر وزیر بهداشت همچنان با شدت و حدت گذشته بر این مسئله تاکید کرده و دستور پیگیری و مجازات پزشکان متخلف را اعلام کردند.


وی از نحوه همکاری سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکان ابراز رضایت کرد و گفت: دریافت زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده و همچنین در بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها به صفر نزدیک و در شهر تهران نیز موارد نادری را شاهد هستیم. به عنوان نمونه در یکی از شهرستان‌ها پزشک برای دریافت زیرمیزی شماره حساب مادرش را به بیمار داده بود و بیمار وجه را به حساب مادر پزشک واریز کرد که خوشبختانه مورد شناسایی و پیگرد قانونی قرار گرفت.


حریرچی یادآور شد: معیار ما در مورد زیرمیزی عدم‌شکایت بیمار و خانواده‌هایشان نیست، زیرا پزشکان متخلف که زیرمیزی دریافت می‌کنند می‌دانند که بیمار و همراه را در چه شرایطی قرار دهند تا شکایت نکند.


وی از رسانه‌ها خواست در راستای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد عدم‌پرداخت زیرمیزی به پزشکان با وزارت بهداشت همکاری کنند تا مردم بدانند هرگونه پرداخت و دریافتی برای خدمات بستری، خارج از صورتحساب بیمارستان غیرقانونی است.


حریرچی تاکید کرد: خوشبختانه تعداد شکایت در مورد زیرمیزی نسبت به گذشته به صفر کاهش پیدا کرده است، البته باید بدانیم که گاهی بیمار یکبار از خدمات بستری و اورژانسی استفاده می‌کند و فرصتی برای مشورت ندارد و حتی افراد در تمام عمر یکبار سکته مغزی می‌کنند، بنابراین اطلاعات زیادی در مورد نحوه خدمات‌رسانی در بیمارستان‌ها ندارند. بنابراین وظیفه رسانه‌ است که مردم را نسبت به حقوق خود در این زمینه آشنا کند.


فرهنگ غلط مردم در مورد کیفیت خدمات بیمارستان دولتی


حریرچی در مورد ارائه و کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه فرهنگ غلطی بین مردم رواج یافته که تصور می‌کنند کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان خصوصی بهتر از بیمارستان دولتی است، زیرا مردم به کت و کروات نگهبان، هتلینگ بیمارستان و غذا توجه می‌کنند که این اشتباه است. باید بدانیم که کیفیت خدمات بیمارستان دولتی و آموزشی یا با بیمارستان خصوصی هم‌سطح است و یا از آن بالاتر است.



انتهای پیام/

ارسال نظر