صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۱ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
خسروپناه:

کشور ما از ضعف حکمرانی فرهنگی رنج می برد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کشور ما از ضعف حکمرانی فرهنگی رنج می برد.
کد خبر : 818508

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، نشست تخصصی علوم انسانی و چالش های پیش رو صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. 

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست درباره نسبت علوم انسانی و حکمرانی فرهنگی اظهار کرد: علوم انسانی غیر از علوم طبیعی و مهندسی است و درباره انسان بحث می کند، علوم انسانی شامل علوم رفتاری و ادبی و فلسفی منطقی است. 

وی افزود: کارکردهای علوم رفتاری توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است. این امر روشهای خاص خود را می خواهد، پارادایم انتقادی در صدد تغییر انسان است، امروز برای تغییر از تکنولوژی اجتماعی استفاده می شود، یکی از این تکنولوژی ها تکنولوژی حکمرانی است، حکمرانی برای تغییر انسان اهمیت ویژه دارد. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: حکمرانی یکی از شئون علوم رفتاری و اجتماعی است، حکمرانی غیر از حکومت و حکومت داری است، حکمرانی فقط سیاستگذاری نیست، حکمرانی شامل سیاستگذاری، تنظیم گری و خدمات عمومی و بین المللی است، یعنی فرآیندی است که از سیاستگذاری شروع می شود و به خدمات ختم می شود. 

وی با اشاره به موضوع فرهنگ گفت: فرهنگ شامل دانش، بینش، انگیزش، نگرش، منش و کنش اجتماعی انسان است، جامعه شناسی فرهنگ از فرهنگ سخن می گوید، فرهنگ طیف وسیعی دارد. 

خسروپناه ادامه داد: حکمرانی فرهنگ، سیاستگذاری، تنظیم گری و خدمات عمومی و بین المللی در ساحت فرهنگ است، حکمرانی، پدافند غیرعامل، حکمرانی مسکن، حکمرانی خودرو جزئی از این رویکرد است، حکمرانی فرهنگی یعنی سیاستگذاری، تنظیم گری و خدمات عمومی و بین المللی در ساحت های مختلف اجتماعی با رویکرد فرهنگی است مثلا حکمرانی امنیت با رویکرد فرهنگی نمونه ای از آن است. 

وی با اشاره به خرده فرهنگ های ایرانی و خرده فرهنگ های اسلامی در ایران گفت: باید برای حکمرانی در ایران به خرده فرهنگها توجه کرد. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره گستره عوامل فرهنگ ساز اظهار کرد: گستره عوامل فرهنگی شامل موضوعات هنری، ادبی، ورزشی و رسانه ای به ویژه سریال های خانگی و ساختارهای خانواده، تعلیم و تربیت، آموزش عالی، اداری ، حکومتی است. 

خسروپناه با طرح پرسش اصلی بیان کرد: آیا سیاستگذاری، تنظیم گری و خدمات عمومی در ساحت فرهنگ ممکن است؟ به عبارت دیگر آیا فرهنگ، حکمرانی پذیر است؟ آیا حکمرانی با رویکرد فرهنگی ممکن است؟ پاسخ هر دو سوال مثبت است. 

وی درباره سهام داران حکمرانی فرهنگ گفت: دولت، نخبگان، عموم مردم و رسانه ها سهام داران حکمرانی فرهنگ هستند. متاسفانه دولت جمهوری اسلامی ایران حکمرانی فرهنگی ندارد و کشور ما از ضعف حکمرانی فرهنگی رنج می برد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست هایی نوشته می شود اما بعدا کمیسیون های مجلس قوانین دیگری تصویب می کنند، بنابراین ما حکمرانی نداریم.

خسروپناه اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که رسانه ها به عنوان اولین سهام دار حکمرانی فرهنگی شناخته می شوند. در اغتشاشات اخیر، در یکی از دانشگاه ها فحش بدی دادند، گفتند موسیقی رپ فلانی را خیلی گوش دادیم. منشأ اش حکمرانی رسانه ای است، می گویند نمیدانم چرا این حرف را زدیم و گریه می کنند و پشیمان هستند.

وی درباره نقش اساتید استادان علوم انسانی در حکمرانی فرهنگی و فرهنگ گفت: توصیف دقیق از فرهنگ ایرانی - اسلامی، توصیف دقیق از خرده فرهنگ های ایران اسلامی، توصیف دقیق از ضد فرهنگ های دنیای معاصر و مشارکت استادان علوم انسانی در سیاستگذاری و تنظیم گری امور اجتماعی و فرهنگی جهت تغییر وضع موجود به وضع مطلوب جز وظایف استادان است. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تبدیل خرده فرهنگ به ضد فرهنگ یک خطای بزرگ است، فرهنگ بسیار پیچیده است، استادان سهامداران اصلی فرهنگ هستند ولی رسانه اثرگذار است، با ساختار فعلی رشته ها و دانشکده ها بعید میدانم استادان نقش اساسی داشته باشند. متاسفانه با این ساختار، دانشکده ها توان تحول را ندارند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر