صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۵۱ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

رویکرد سه‌گانه مأموریت‌محور دانشگاه‌ها برای کمک به اکوسیستم نوآوری

دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر سیستم‌های نرم‌افزاری عنوان کرد: دانشگاه‌ها با سه رویکرد مأموریت‌محور برای کمک به اکوسیستم نوآوری مواجه هستند که موجب آشتی صنعت و جامعه می‌شود.
کد خبر : 818313

منیره حسینی صیاد‌نورد دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر سیستم‌های نرم‌افزاری همزمان با هفته پژوهش و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در بندرانزلی اظهار کرد: در دنیای امروز نقش علم و فناوری بسیار پر‌رنگ بوده و سطح توسعه علم و فناوری در رتبه‌بندی کشورها بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ، علم راه را برای پیشرفت‌های مختلف جوامع هموار کرده و فناوری در حقیقت کاربرد علم و یا به‌عبارتی به کارگیری پیشرفت‌های علمی بوده که جوامع بشری به آن دست یافته‌اند، ادامه داد: دانشگاه‌ها به‌عنوان راهبران نوآوری از طریق تولید دانش و انتقال فناوری، منشأ توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شوند و مکانیسم‌های متعددی وجود دارد که دانشگاه‌ها از طریق آن‌ها با رویکردی مأموریت‌محور به اکوسیستم نوآوری کمک می‌کنند.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی افزود: در این رویکرد نخستین مأموریت، تأمین سرمایه انسانی متخصص و ماهر از طریق آموزش است، مأموریت دوم دستیابی به دانش علمی و فنی از طریق تحقیقات آکادمیک و سومین مأموریت نیز انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت و جامعه است.

حسینی صیادنورد با ابراز تأسف از اینکه در کشور شکاف عمیقی میان تولید علم و کاربردی شدن دانش و تجاری‌سازی وجود دارد، افزود: در سال‌های اخیر تلاش شده این شکاف از طریق تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و توسعه علم و فناوری در حوزه دانش‌بنیان حذف شود. 

دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر سیستم‌های نرم‌افزاری تبیین کرد: در گذار از تحقیقات کاربردیِ صرف به تحقیقات کاربردی تقاضا‌محور، نوآوری و کارآفرینی و ایجاد بسترهای لازم برای تجاری‌سازی دانش، لازم است دانشگاه‌ها رسالت خود را بار دیگر تعریف کرده و همکاری با صنعت به‌عنوان بخش مهمی از نقش دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات گنجانده شود. 

**همکاری دانشگاه‌ها با متخصصان مهارت‌های شبکه‌سازی برای جذب شرکای صنعتی

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید متخصصانی با مهارت‌های شبکه‌سازی و مدیریتی را برای جذب شرکای صنعتی درگیر کند که با داشتن پیشینه همکاری با صنعت، تمایل بیشتری برای عبور از مرزها و برقراری ارتباط با افرادی فراتر از حوزه تخصصی خود داشته باشند.

حسینی صیادنورد توضیح داد: نیاز به دانشگاه‌های فناور و توانایی حل مسائل برای پاسخ‌گویی به چالش‌های جامعه و صنعت، لزوم کاربردی‌شدن پایان‌نامه‌ها و تبادل دانش را بیش از پیش آشکار می‌سازد و یکی از ارکان اساسی در ایجاد کسب‌ و‌ کارهای دانش‌بنیان، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضا‌محور است. 

وی با تأکید بر اینکه برای تحقق این امر تعریف پایان‌نامه‌ها باید مبتنی بر نتایج حاصل از نیاز‌سنجی باشد، گفت: دانشگاهی که بتواند نیازهای صنعت و جامعه را برطرف کند، در اشتغال دانشجویان نیز مؤثر خواهد بود. 

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی مطرح کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در بسته کاری ارتقای قابلیت پاسخ‌گویی و حل مسئله از محور راهبردی دانشگاه سرآمد و پاسخگو، به طور جامع به ارتباط دانشگاه و صنعت پرداخته و اقدامات و راه‌کنش‌های متعددی در این راستا ارائه شده است.

حسینی صیادنورد افزود: در دانشگاه انزلی نیز اهداف کوتاه‌مدت به شرح تأسیس و توسعه مرکز تحقیقات با توجه به ظرفیت‌های آزمایشگاهی و مشارکت در راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته استانی، تعریف طرح‌های پژوهشی با همکاری سازمان‌هایی مانند اداره بنادر و دریانوردی گیلان و منطقه آزاد انزلی، جهت‌دهی صحیح پایان‌نامه‌های دانشجویی به سوی مسئله‌محوری و توسعه دانش کاربردی، تبیین فرهنگ تحقیقات مشترک از طریق بازدیدهای علمی و برقراری ارتباط بیشتر استادان و دانشجویان با سازمان‌های موجود و مرتبط با رشته تحصیلی، تعریف پایان‌نامه‌ها با موضوعات میان‌رشته‌ای در راستای گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقد‌ شده، حمایت از هسته‌ها و واحدهای فناورِ مستقر در مرکز رشد و کمک به تبدیل شدن آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت و تخصص اعضای هیئت‌علمی، عملیاتی ساختن طرح پویش در راستای اعتلای سطح مهارت دانشجویان و ساماندهی انجمن‌های علمی به عنوان هسته‌های تخصصی در توسعه دانش‌های نوین تدوین شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت استادان توانمند و دانشجویان پر‌تلاش در برنامه‌های پژوهش و فناوری، گامی مؤثر در توسعه و پیشرفت علمی کشور برداشته شود.

گفتگو از حمیدرضا ساسانیان

انتهای پیام/

ارسال نظر