موانع و عوامل توسعه پژوهش در کشور کدامند؟
نسرین کرمی کبیر مدیر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در همدان اظهار کرد که پژوهش کار خلّاقانه و سیستماتیکی است که برای افزایش ذخایر دانش انجام میشود و در حقیقت پژوهش یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلّاقانه و سازمانیافته برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیدهها، رخدادها و رفتارهاست.
وی افزود: استفاده و توسعه پژوهش در هر جامعهای نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی (پژوهشمدار) در آن جامعه است و منظور از رویکرد پژوهشی نگاهی مبتنی بر پژوهش در مقایسه با مسائل گوناگون است.
مدیر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: در این نوع نگاه پیش از هر تصمیم مهم به یافتههای پژوهشهای قبلی که به موضوع تصمیمگیری ارتباط دارد، توجه میشود، بنابراین رویکرد پژوهشی به قشر یا گروه خاصی محدود نشده و زمانی سرچشمه اثر خواهد بود که در سطوح و امور گوناگون جامعه تسری یافته باشد.
باید موانع پژوهش را رفع کرده و از پرداختن به برونداد مقالهمحور دست بکشیم؛ چراکه پژوهش مسئلهمحوری نیاز امروز کشور است و اینگونه امیدوار به دانشگاهی پژوهشمدار خواهیم بود.
کرمی کبیر تبیین کرد: اگرچه در ایران در علوم مختلف پژوهشهای بسیاری صورت گرفته؛ اما رویکرد پژوهشی در کشور مغفول مانده است.
وی متذکر شد: مهمترین موانع پژوهش، نقص درعوامل توسعه آن است و عوامل توسعه پژوهش را میتوان به سه بخش عوامل سختافزاری، عوامل نرمافزاری و نیروی انسانی تقسیم کرد.
مدیر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اضافه کرد: منظور از عوامل سختافزاری امکانات فیزیکی و زیرساختهای بنیادی از قبیل دستگاهها، آزمایشگاههای پیشرفته و امکانات شبکهای و رایانهای است که امکان انجام پژوهش در حوزههای مختلف را برای پژوهشگران فراهم میکند.
کرمی کبیر گفت: امکانات نرمافزاری جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران است که از طریق مجلهها و منابع علمی دیگر بهصورت چاپی یا الکترونیکی صورت میپذیرد و در نهایت، بخش سوم این مجموعه نیروی انسانی و پژوهشگرانی است که با دانش و تلاش خود میتوانند امکانات سختافزاری و نرمافزاری را به خدمت گرفته و طرحهای پژوهشی گوناگون را تدوین و اجراکنند.
عضو هیئت علمی گروه ریاضی توضیح داد: توسعه پژوهش در هر کشور مبتنی بر گسترش رویکرد پژوهشمدار در آموزش آن کشور است که از سطح آموزش ابتدایی آغاز شده و تا پایان تحصیلات دانشگاهی استمرار مییابد.
مدیر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در پاسخ به این سؤال که چرا پژوهش در علوم انسانی مهجور مانده است؟ گفت: پژوهش در علوم انسانی در کشور ما کاربسته نیست و رویکرد پژوهشمدار ندارد و تبادل اطلاعات بین رشتهای در ایران بسیار ضعیف است.
دکتری آنالیز عددی ریاضی عنوان کرد: باید موانع پژوهش را رفع کرده و از پرداختن به برونداد مقالهمحور دست بکشیم؛ چراکه پژوهش مسئلهمحوری نیاز امروز کشور است و اینگونه امیدوار به دانشگاهی پژوهشمدار خواهیم بود.
وی تشریح کرد: برای اجرای رویکرد پژوهشی باید ساختارها و قوانین موجود بهگونهای تدوین شوند که انجام امور فقط از طریق رویکرد پژوهشی به نتیجه برسد.
انتهای پیام/