صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژوهش در ترازوی سنجش/ ۶؛

پژوهش با گذر از دانشگاه‌های قدیمی به جدید اهمیت پیدا کرده است

سرپرست مدیریت پژوهشی دانشگاه خوارزمی درباره اهمیت مقوله پژوهش در جامعه و لزوم توجه دانشگاه‌ها به این امر توضیح داد.
کد خبر : 818025

حمید سرخیل سرپرست مدیریت پژوهشی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره اهمیت پژوهش گفت: پژوهش به معنای عام بررسی و جست و جوی سختکوشانه است و در مفهوم خاص شامل تحقیق و تجربه جامع با هدف کشف واقعیت‌های نو، ایجاد تغییر درست در این واقعیت ها، تجدید نظر در نتیجه گیری‌ها و نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده می‌شود. 

وی افزود: در چرخه علم آموزی و پژوهش به ترتیب شاهد مقوله آموزش، پژوهش و دستیابی به فناوری از مرحله پژوهش هستیم و در مرحله بعدی با توسعه فناوری به دنبال نوآوری بوده و در انتهای این زنجیره به دنبال تجاری سازی فناوری‌های نوآور و تولید ثروت هستیم. 

** رسالت اصلی دانشگاه توجه به آموزش است 

سرخیل با بیان اینکه رسالت اصلی دانشگاه بحث آموزش است، تاکید کرد: با گذر از دانشگاه‌های نسل‌های قدیم به جدید مقوله پژوهش، توسعه فناوری و نوآوری و تجاری سازی اهمیت چشمگیری پیدا کرده است و ناگزیر دانشگاه‌ها در کنار وظایف آموزشی که وظیفه اصلی شان است به سمت توسعه این امور هم پرداخته اند. 

** دانشگاه‌ها موتور پژوهشی کشور را روشن نگهداشته اند

سرپرست مدیریت پژوهشی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های پژوهشی با توجه به همه کاستی‌ها و کمبود‌های موجود در حال فعالیت هستند و به نوعی موتور پژوهشی کشور را به عنوان یکی از مراکز پژوهشی کشور روشن نگهداشته اند و مسیر پژوهش با پیشرانه‌ای که بر اساس توانمندی‌های اعضای هیئت علمی، کادر دانشگاه‌ها و کارکنان و دانشجویان خلاق وجود دارد رو به رشد و تعالی است. 

سرخیل افزود: معمولا مراکز تولید علم و فناوری در کشور دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، موسسات پژوهشی، سازمان‌های خصوصی، صنعتی، تولیدی و خدماتی، حوزه‌های علمیه و شرکت‌های دانش بنیان هستند که پژوهش هم در آن‌ها صورت می‌گیرد. 

** روان‌تر شدن مسیر پژوهش با تامین منابع مالی دانشگاه‌ها 

سرپرست مدیریت پژوهشی دانشگاه خوارزمی با اشاره به عوامل تاثیرگذار پژوهش در کشور گفت: بحث تامین منابع مالی برای تکمیل زنجیره پژوهش امری لازم است و در دنیا منابع مالی پژوهش از ۴ سیستم دولت ها، سازمان‌ها و موسات بین المللی، افراد و خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و دولتی که خریدار خدمات پژوهشی هستند، دارایی‌ها و موقوف‌ها و سرمایه گذاری‌های موسسات آموزشی تامین می‌شوند و این موارد در حال حاضر به دانشگاه‌های کشور کمک کننده هستند تا مسیر پژوهش همواره روان‌تر شود. 

سرخیل بیان کرد: دانشگاه‌های ایرانی از نظر تامین منابع پژوهشی با مشکلاتی مواجه هستند که یکی از دلایل این است که عمده نگاه تامین منابع مالی دولت است و زمانی که اعتبار زیادی داشته باشند کمک کننده خواهند بود، در غیر اینصورت محدویت‌هایی را در ارائه خدمات مالی به دانشگاه‌ها برای هزینه کرد منابع پژوهشی خواهند داشت؛ بنابراین نگاه به ۳ عوامل دیگر کمک کننده تامین منابع مالی دانشگاه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر