صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۵ - ۱۱ آذر ۱۴۰۱
توسط فناوران دانشگاهی محقق شد؛

تکنیکی سودآور برای جلوگیری از خروج ارز و خرید «مولاژهای» خارجی

فناور و عضو هیئت علمی دانشگاه از دستیابی فناوران به روش «پلاستینیشن»به‌عنوان تکنیکی بسیار سودآور خبر داد که قادر است از خروج ارز برای خرید مولاژهای خارجی جلوگیری کند.
کد خبر : 817689

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ هسته‌ای فناور متشکل از اعضا و دانشجویان پژوهشگر؛ آذین صالحه، آیدا اشرفی، احمدرضا واحد، زهرا ابراهیمی، سروش قاسمی، کسری مختارپور و سعید موسوی (رشته دکتری حرفه‌ای دامپزشکی) به روشی با عنوان «پلاستینیشن» دست یافتند که قادر است از خروج آب و چربی از بافت و نفوذ دادن پلیمر پلاستیکی به درون سلول‌ها از انواع فساد بافتی جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و عضو این هسته فناور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در این‌باره اظهار کرد: «پلاستینیشن» روشی است که در آن تلاش داریم با خروج آب و چربی از بافت و نفوذ دادن پلیمر پلاستیکی به درون سلول‌ها از انواع فساد بافتی جلوگیری کنیم.

پیام رازقی طهرانی اضافه کرد: «پلاستینیشن» روشی بی‌نظیر برای نگهداری بافت‌هاست و اندام‌هایی که به این روش پلاستینه می‌شوند، خشک، عاری از بو و انعطاف‌پذیر هستند و با مشاهده سلول‌های مختلف آن‌ها زیر میکروسکوپ، ملاحظه می‌کنیم که تقریباً ویژگی‌ها و خصوصیت‌های بافت زنده را دارند.

وی متذکر شد: حفظ شکل و حجم بافت، ماندگاری مادام‌العمر و نگهداری آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش فناورانه است، به عبارتی دیگر پلاستینه کردن روشی است که در آناتومی برای حفظ بخش‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن بافت‌ها قابل لمس و فاقد بو شده، متلاشی نمی‌شود و حتی می‌توانند اغلب خواص نمونه اصلی را نیز حفظ کنند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد توضیح داد: استفاده از این روش همراه با سایر روش‌ها‌ مانند CT_scan و MRI در حوزه‌ آموزش و پژوهش بسیار کاربردی است.

سرپرست هسته فناور «آناپلاستینست» مستقر در مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تبیین کرد: امروزه «پلاستینیشن» به‌عنوان تکنیکی بسیار سودآور قادر است از خروج ارز برای خرید مولاژهای خارجی جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: با توجه به قیمت بالای مولاژ و کیفیت بهتر‌ نمونه‌های پلاستینه شده، این نمونه‌‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای مولاژ و نمونه‌های نگهداری شده در فرمالین باشند.

عضو هیئت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تشریح کرد: از دیگر کاربردهای این روش کمک به تاکسیدرمی جانوران و تبدیل آن‌ها به مدل‌هایی طبیعی برای آموزش دانشجویان‌ دامپزشکی و علوم پایه است.

رازقی طهرانی عنوان کرد: مخاطبان این روش، استادان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و علوم دامپزشکی، مراکز تحقیقاتی، جراحان، دانشجویان پزشکی و دامپزشکی و رشته‌های علوم پایه، دانش‌آموزان علوم تجربی به صورت عمومی، مخاطبان عام، فروشندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر