صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۲ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اولین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی؛

ظرفیت متخصصان آموزش عالی گسترش یافته است 

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: ظرفیت متخصصان آموزش عالی ایران گسترش یافته و باید به شکل های متفاوت از آنها بهره بگیریم. 
کد خبر : 817637

به گزارش خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا، علی باقر طاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران در اولین گردهمایی آینده آموزش عالی ایران که هم اکنون در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال برگزاری است گفت: سابقه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون آموزش عالی و مرجع آمار رسمی حدود ۴۳ سال است. 

وی افزود: ظرفیت متخصصان حوزه آموزش عالی در کشور گسترش یافته و به شکل یکسان از آنها بهره نمی گیریم و باید آنها را ارزیابی کنیم و به شکل های متفاوت استفاده کنیم. 

طاهری نیا تصریح کرد: اساسنامه ای برای شبکه متخصصان تعریف شده و فرایند آن طی شده است و در آن میزهای پژوهشی وجود دارند و فرایند مسئله محور، مدت دار و بین رشته ای در آن طی می شود. 

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران ادامه داد: بحث واحد سنجش نگرش دانشگاهیان به عنوان ظرفیت جدید عنوان می شود تا در مسائل مختلف نظر اعضای هیئت علمی، کارکنان دانشگاه و دانشجویان را جویا شویم. در این زمينه یک مورد با محوریت احصای نیازهای هیئت علمی در کشور را بررسی کردیم.  

طاهری نیا تاکید کرد: باید روی کلمه آینده آموزش عالی تمرکز کنیم، آینده مقدر همانند حوزه متاورس خارج از محاسبات علمی به عنوان تحول جهانی همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. 

** جامعه دانشگاهی آینده نگر است 

وی افزود: ما به عنوان سیاستگذار و جامعه دانشگاهی آینده نگران هستیم و نمی دانیم آینده چه می شود و برای آن چه می شود چه راهکاری باید ارائه دهیم؟ آیا آینده ای که از آن صحبت می کنیم می تواند مدرسه و دانشگاه را حذف کند؟ ذات آینده پژوهی بین رشته ای است.

** رتبه اقتصاد ایران در بین ۱۶۷ کشور ۱۴۵ است 

در ادامه مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی گفت: با جادو و جنبل و خیالات آینده درست نمی شود ، بلکه آینده نیاز به تحلیل دارد. آینده آموزش عالی یک جانبه نمی شود و باید جمعی باشد. حدود ۱۴ میلیون تحصیل کرده آموزش عالی داریم و باید بدانیم که این تعداد در کنار جمعیت کل کشور و جمعیت جهان را برای بررسی آینده آموزش عالی ایران در نظر بگیریم. 

وی افزود: کیفیت اقتصاد ایران رتبه ۱۴۵  در بین ۱۶۷ کشور جهان است و علم آسیب پذیرترین وضعیت برای شرایط کسب و کار است و نگاه برخی ها به علم مصرفی است‌.

فراستخواه تصریح کرد: دانشگاه و وزارت علوم در کشور تا چه میزان اختیار برای مسئولیت پذیری در کشور دارند و تا چه اندازه به اعضای هیئت علمی دانشگاه ها توجه می شود؟ نقش بزرگی برای دانشگاه قائل هستیم. جامعه ایران از نخبه گرایی و نخبگان سنتی و جدید حرکت می کند و جامعه میخواهد نخبه پرور باشد اما نمی خواهد نخبه سالار باشد. 

وی افزود: دانشگاه و آموزش عالی  در ایران می ماند و به زندگی خود ادامه می دهد. 

** وضعیت اقتصادی به شدت روی آموزش عالی تاثیر گذاشته است 

در ادامه علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه آموزش مجازی وزارت علوم گفت: ۵ عنوان موثر بر آینده آموزش عالی بحث تحولات فناورانه، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در آینده آموزش عالی ایران مطرح است و در آینده بسیار نزدیک در چشمانمان لنز می گذاریم و این موضوع بخشی از فناوری است. 

صفوی تصریح کرد: از نظر اقتصادی باید ديد که شرایط کشورهای اقتصادی بزرگ دنیا چه می شود؟ گفتنی است که وضعیت اقتصادی به شدت روی آموزش عالی اثر گذاشته است. 

رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم تاکید کرد: بعد دوم مهارت های مورد نیاز برای استادان و دانش آموختگان است که این موارد در کجای صحنه هستند؟ آموزش عالی ایران از نظر مشارکت در حل مسائل مشکلات کلان جهان در کجا قرار دارد؟

در ادامه مهران عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: آینده آموزش عالی در ایران بسیار تاریک خواهد بود و واقعا جوابگوی نیازهای جامعه نیستیم و در حوزه خلیج فارس دانشگاه هایی شکل گرفته که در ۱۰ سال آینده امکان رقابت با آنها را نخواهیم داشت. 

وی افزود: از نظر بین اللملی دانشجویان ایرانی هم در جهان نمی توانند نقش خوبی ایفا کنند. بودجه دولتی، شهریه ها و گرنت ها نه تنها پژوهش را راحت می کند بلکه یادگیری را هم تسهیل می بخشد.

مهران گفت: دانشگاه های معتبر در حکمرانی خوب، صحبت از دید استراتژیک، نوآوری، خود مختاری، استقلال و آزادی آکادمیک می شود، حالا با وجود دموکراتیک بد در آموزش عالی ایران می توانیم آینده خوشبینانه ای داشته باشیم؟ در حال حاضر حاکمیتمان در آموزش عالی پادگانی است.

** رتبه بکارگیری دانش در ایران ۱۱۷ است 

در ادامه علیرضا اسدی عضو هیئت علمی گروه آینده نگاری پژوهشگاه نیرو گفت: بین رتبه تولید دانش و بکارگیری دانش همبستگی مستقیم وجود دارد و رتبه تولید دانش ایران ۱۴ و رتبه بکارگیری دانش ۱۱۷ است. یک شکست نهادی اتفاق افتاده و در جایگاهی قرار داریم هدررفت منابع داریم.

** با شیوع آلودگی هوا به جای حل مسئله، تعطیلی را پیش میکشیم 

در ادامه زهرا گویا عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: نگاه پادگانی به دانشگاه وجود دارد، اما دانشگاه پادگان نمی شود و اساس تعامل بین اللملی گفت و گو و رعایت اصول دموکراتیک و احترام است؛ چرا که جهان بر اصل قانون استوار است. در حال حاضر با بهانه هوشمندی آلودگی هوا بجای تلاش برای حل مسئله دانشگاه ها و مدارس تعطیل می شوند که این نوع نگاه به آموزش عالی نگاه فرسایشی به تربیت انسان هایی است که برای بقا شغل می خواهند. باید برای رفع معضل، دانشگاه ایدئولوژیک تشکیل دهیم.

** دانشگاه باید از چنبره دولت خارج شود و رقابتی عمل کند 

در ادامه محمد جواد صالحی عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دانشگاه باید از چنبره دولت خارج شود و رقابتی پیش رود و مهارت دانشجویان را باید ارتقا دهیم چراکه دانشجو مرکز است. 

وی افزود: دور شدن از استقلال دانشگاهی تنش و فشاری است که بر ما وارد شده است و دستوری اجرا کردن و کنترل دانشگاه از دیگر معضلات ماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر