صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱
در گفت‌و‌گوی تفصیلی با آنا عنوان شد؛

«کافه کارآفرینی» پنجره‌ای رو به افق خوداشتغالی و جهت‌دهی به اندیشه دانشجویان

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد گیلان «کافه کارآفرینی» را فضایی دوستانه برای قرارگرفتن دانشجو در پنجره‌ای رو به افق برای آشنایی با شغل مورد علاقه شخص عنوان کرد.
کد خبر : 817208

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان سال ۱۳۹۹ با توجه به ابلاغ دکتر طهرانچی، رئیس شورای عالی دانشگاه‌های کشور و پیگیری محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان راه‌اندازی شد و در بدو راه‌اندازی در استان گیلان هشت دانشکده مهارت به فعالیت اقدام کردند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پیشگام این هشت واحد دانشگاهی بوده است.

یکی از اهداف دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال‌های گذشته راه‌اندازی مدرسه عالی مهارت بوده تا تحصیل‌کردگان مقطع دیپلم بتوانند در حوزه‌های مورد علاقه فنی و مهارتی ادامه تحصیل دهند.

دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در حال تربیت افراد زُبده در رشته‌های مهارتی است و مدت آموزش نیز ممکن است از یک هفته تا سه سال به طول بینجامد.

خبرنگار آنا در راستای بررسی جزئیات فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت‌و‌گویی را با امیرحسین بازیار رئیس این دانشکده ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:

**دانشکده مهارت و کارآفرینی افراد زُبده به جامعه معرفی می‌کند

آنا: درباره دانشکده مهارت و کارآفرینی و هدف از راه‌اندازی آن بگویید.

بازیار: با توجه به برعهده گرفتن نقش کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین که آن هم مبتنی بر فصل ششم دانشگاه برای تحقق بندهای اول و دوم سیاست‌های کلی اشتغال شامل ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور است، دانشگاه آزاد در این زمینه پیشقدم شده و به راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در کشور اقدام کرد.

دانشکده مهارت و کارآفرینی سال ۱۳۹۹ با عنایت به توجه به ابلاغ دکتر طهرانچی، رئیس شورای عالی دانشگاه‌های کشور و پیگیری مستمر محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت راه‌اندازی شد که در بدو راه‌اندازی در استان گیلان هشت دانشکده مهارت اقدام به فعالیت کردند که دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت پیشگام این هشت واحد بود.

آنا: دوره‌ها در دانشکده مهارت و کارآفرینی به چه صورت برگزار می‌شود؟

بازیار: دانشکده مهارت و کارآفرینی مانند سایر دانشکده‌ها مأموریت خود را که همان آموزش است، دنبال می‌کند.

بر این اساس، ذیل دانشکده مهارت و کارآفرینی چند حوزه تعریف شده که یکی از حوزه‌ها مدرسه‌ عالی مهارت است و در این مدرسه هدف و مخاطب ما همه افراد صاحب دیپلم بوده که می‌توانند برای ادامه مسیر مهارتی خود در آن ثبت‌ نام کنند.

در مدرسه عالی مهارت، زُبده کردن فرد در یک رشته خاص هدف است؛ البته زمان دوره‌ها متفاوت بوده و با توجه به نیاز و نوع رشته می‌تواند از یک هفته تا یک یا دو و حتی سه سال به طول بینجامد. در کنار مدرسه عالی مهارت، برگزاری دوره‌های مهارتی را داریم که شامل دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

آنا: در حوزه کسب و کار چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

بازیار: سؤال خوبی پرسیدید. در مدرسه عالی مهارت صرفاً دنبال آموزش یک مهارت نیستیم؛ بلکه هدف، راه‌اندازی کسب و کار است، یعنی دوره‌دیده‌ها توان و جسارت کارآفرینی داشته باشند.

آنا: در اذهان اینگونه متصور است که کارآموزی و کارورزی تفاوتی با کارآفرینی ندارند، آیا واقعاً اینگونه است؟

بازیار: افرادی که در حوزه آموزش مشغول هستند، قطعاً به این مسئله واقفند که وقتی در یک رشته خاص تحصیل می‌کنید برای اینکه بتوانید آشنایی عملیاتی درباره آن رشته پیدا کنید باید ساعاتی را در قامت کارآموزی و کارورزی بگذرانید تا اشراف کاملی به محیط کاری آینده خود داشته باشید.

مسلماً کارآموزی و کارورزی فضا و مدلی را برای هنرآموز و دانشجو مهیا می‌کند تا بتواند با بُعد عملیاتی رشته‌ای که تحصیل کرده آشنا شود.

در ادامه با تکمیل کارآموزی و بالارفتن سطح مهارت می‌توانید افراد را جذب و یک مجموعه راه‌اندازی کنید و مهارت‌های آموخته شده را به دیگران انتقال دهید و مهارت علمی شما به سرمایه مالی تبدیل خواهد شد.

آنا: درباره مشاوره خدمات کارآفرینی بیشتر توضیح دهید.

بازیار: از جمله توفیقات خاص مجموعه دانشکده مهارت و کارآفرینی راه‌اندازی مرکز (TMC) یا مرکز مهارت شغلی دانشجویان و در کنار آن دریافت مجوز مرکز مشاوره اداره کار و کافه کار است که این مجوز برای دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد رشت اخذ شده و مرکز مهارت شغلی در واقع اعطای گواهینامه بین‌المللی است که در کنار دوره آموزشی دانشگاه آزاد با امضای سازمان فنی و حرفه‌ای کل کشور فرد را به‌عنوان متخصص و ماهر معرفی می‌کند و این مدرک در همه جای دنیا معتبر است.

مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی چندوجهی است؛ اعم از مشاوره اقتصادی مالی فنی، اجتماعی، فرهنگی و ... و اصول کار هم اینگونه است که با توجه به ظرفیت اعضای علمی دانشگاه در حوزه‌های مختلف مانند حسابداری و روانشناسی، مرکز مشاوره ایجاد کنیم.

بعد از ایجاد این حوزه‌ها سازمان‌هایی مانند پارک علم و فناوری و حوزه‌های دیگر هستند که حاضرند ایده‌ را تبدیل به طرح عملیاتی کنند؛ بنابراین نیاز به مشاوره دارند و این توان را داریم تا در حوزه‌های کارآفرینی و شغلی مشاوره دهیم.

آنا: مرکز کافه کارآفرینی چیست؟

بازیار: حوزه دوم فعالیت، کافه کارآفرینی است. با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها، دانشجویان مختلف در مکانی مانند کافه در کنار هم جمع می‌شوند و با استادان کارآفرینی درباره نقاط قوت و ضعف، آسیب‌ها و فرصت‌ها بحث و تبادل‌نظر دارند و با توجه به خروجی این کافه‌ها، می‌توان یک حوزه کارآفرینی طراحی کرد و از ایده به عملیات رسید.

در این کافه می‌توان از فعالان حوزه صنعت دعوت کرد و از تجربیات آنها بهره برد. در حقیقت کافه کار فضایی دوستانه برای قرارگرفتن دانشجو در یک پنجره رو به افق برای آشنایی با جامعه اشتغالی موردعلاقه‌ شخص است.

آنا: گذراندن این دوره‌ها چه مزایایی دارد؟

بازیار: وقتی دانشجویان در سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی وارد دانشگاه می‌شوند، اغلب دارای شغل و پیشه نیستند و قطعاً راه‌اندازی مکان‌هایی مانند دانشکده مهارت و کافه کارآفرینی، امکانی را مهیا می‌کند که دانشجو بتواند نسبت به آینده شغلی خود یک پختگی و دسترسی کاملی داشته و از این طریق تصمیم جامع‌تر و کامل‌تری نسبت به آینده خود بگیرد.

آنا: هدف از تشکیل و برگزاری این دوره‌ها چیست؟

بازیار: از بدو راه‌اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی این توفیق را داشته‌ایم که بتوانیم مرکز TMc را در این دانشکده راه‌اندازی کنیم که از آن به‌عنوان مرکز مهارت شغلی دانشجویان نام برده می‌شود.

علاقه‌مندانی که در این دوره شرکت و در آزمون پایانی پذیرفته می‌شوند، مدرک بین‌المللی معتبری دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند در حوزه اشتغال مشغول بوده و حتی کارآفرینی کنند. این مدرک قابل ترجمه بوده و در تمام دنیا اعتبار دارد و مجوز آن نیز در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان داده شده است.

در کنار این مراکز درخواست مجوز دو مدرسه عالی مهارت با عنوان «مانا تجارت الکترونیک» و «مدرسه عالی مهارت دوخت» را از سازمان مرکزی اخذ کرده‌ایم و این نوید را می‌دهیم که در آینده نزدیک تعداد مدارس را از ۲ به ۵ عدد ارتقا دهیم و با توجه به آمایش سرزمینی استان گیلان در حوزه‌های کشاورزی، توریسم و جهانگردی این مدارس را ارتقا خواهیم داد.

دوره‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را نیز برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی برگزار می‌کنیم و در ایامی که از راه‌اندازی مرکز گذشته، توانسته‌ایم خدمات نوینی برای دستگاه‌ها و سازمان‌های متقاضی این حوزه ایجاد کنیم.

مجوز دو حوزه مرکز مشاوره و کافه کار را هم از وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی کسب کرده‌ایم و این دو مجوز در حوزه «پردازش ایده به طرح و عملیات» و «جهت‌دهی به فکر دانشجویان و جوانان به سمت بازار اشتغال» اثرگذار خواهد بود.

آنا: آیا شرکت در این دوره‌ها برای عموم آزاد است؟

بازیار: در مدرسه مهارت TMC، فقط دانشجویان در حال تحصیل می‌توانند ثبت‌ نام کرده و بعد از گذراندن دوره و آزمون جامع (که مشترک بین دانشگاه و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌‌شود) به آنها مدرک معتبر داده می‌شود که مدرکی جهانی، بین‌المللی و دارای اعتبار بسیار بالایی است.

یکی دیگر از دوره‌ها مدرسه عالی مهارت است که پیش‌نیاز برای ثبت‌ نام این دوره داشتن مدرک دیپلم است و متقاضی بعد از گذراندن دوره و موفقیت در آزمون مدرک خود را دریافت خواهد کرد.

**از آموزش‌های علمی در سازمان‌های فنی و حرفه‌ای تا معرفی استاد دانشگاه

آنا: درباره دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت چطور؟

بازیار: مدارکی که برای برای دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داده می‌شود متناسب با درخواست سازمانی است که آنها را معرفی کرده و در این دوره‌ها مخاطب شرایط خاصی ندارد و حتی یک استادکار فاقد سواد هم می‌تواند با شرکت در دوره‌ موفق به دریافت مدرک معتبر آن شود.

مرکز مشاوره مخصوص افرادی است که صاحب ایده هستند، از دانشجو تا غیردانشجو با هر شرایطی می‌توانند به مراکز مشاوره ما در دانشگاه آزاد مراجعه کنند تا پردازش طرح آنها انجام شود.

همکاران در کافه کار هم مخاطب دانشجویانی هستند که در محیطی شبیه کافه قرار گرفته و به آنالیز مشاغل مختلف و موقعیت‌ها می‌پردازند.

آنا: مربیان این دوره‌ها از استادان دانشگاه هستند؟

بازیار: بله، می‌توانند از استادان دانشگاه هم باشند. در ضمن براساس تفاهم‌نامه بین دانشگاه و سازمان فنی و حرفه‌ای، علاوه بر اینکه ما از مدرک سازمان فنی حرفه‌ای در قالب TMC استفاده می‌کنیم، استادان دانشگاه را هم به‌عنوان مربی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کرده‌ایم و این در حقیقت پلی ارتباطی و دوطرفه برای بهره بردن از مدرسان مجموعه‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از استادان علمی دانشگاه است.

آنا: اخذ مجوز فقط برای رشت است یا در استان گیلان کاربردی است؟

بازیار: اخذ مجوز برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت صورت گرفته و با این نام است؛ اما اگر در مواردی نیاز باشد بخواهیم به دانشکده‌ها در سطح استان کمک کنیم، می‌توانیم با رایزنی در حوزه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت یا مدارس عالی مهارتی یا مراکز مشاوره - بعد از کسب مجوز- به آنها خدمات لازم را ارائه کنیم.

آنا: آیا مجوز برای دوره‌های دیگر هم صادر خواهد شد؟ با مثال بگویید در چه راستایی؟

بازیار: در برگزاری دوره‌ها مختار هستیم؛ اما درباره مجوزهای بیرون از دانشگاه از هر چیز که بتواند به اعتلای نام دانشگاه بیفزاید استقبال می‌کنیم، مانند مجوز TMC که نزدیک چهار ماه و نیم طول کشید یا مجوز کافه کار که سه ماه و نیم زمان برد.

هر چیزی که در حوزه ارتقای مهارتی و فنی افراد لازم باشد نیز برای دانشگاه تهیه شود تا جوانان و آینده‌سازان بتوانند در حوزه مهارت و کارآفرینی بهره لازم و کافی را ببرند، استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر