فیلمهای اعتصابات کامیونداران ساختگی است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، در دو روز اخیر برخی رسانههای معاند اقدام به پخش فیلمها و گزارشهایی از ادعای اعتصاب سراسری کامیون داران و توقف حمل بار کرده اند.
پیش از این نیز یک بار در مهر ماه سال ۱۳۹۷ تعدادی از کامیونداران در پی بی توجهی دولت وقت به خواستههای صنفی کامیون داران دست به اعتصاب سراسری زده بودند که با برطرف شدن برخی مشکلات آنها و ابلاغ مصوبه تعیین کرایه حمل بر اساس تن ـ کیلومتر، اعتصاب مذکور پایان یافت.
در همین ارتباط، فیروز خدایی، رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران در گفتگو با خبرنگار آنا درباره صحت ادعای اعتصابات کامیون داران گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در پایانههای بار نداریم و توزیع بار به طور کامل انجام میشود؛ کامیون داران نیز در حال حمل بار خصوصا کالاهای اساسی هستند.
وی ادامه داد: فیلمهایی که در شبکههای اجتماعی به عنوان اعتصابات کامیون داران و توقف حمل بار منتشر شده، صحت ندارد و عمدتا ساختگی است. چند گزارش یا فیلم نیز از حمله به کامیون داران و شکست شدن شیشه خودروهای سنگین در برخی استانهای غربی منتشر شده بود که هنوز صحت و سُقم آنها از سوی نهادهای ذی ربط تأیید نشده است.
این فعال صنفی با بیان اینکه رانندگان اعتراضات صنفی دارند، افزود: این اعتراضها منجر به توقف حمل بار بهویژه کالاهای اساسی از بنادر به سایر استانها نشده است و رانندگان همواره تأکید دارند که نباید این اعتراضات به اعتصاب عمومی و توقف حمل بار منجر شود.
**مشکل اصلی کامیون داران، کمبود سوخت است
وی تأکید کرد: یکی از اصلیترین مشکلات رانندگان در حال حاضر کمبود سوخت است و که سراسری بوده و در همه استانها جریان دارد. مشکل اصلی سوخت به شرکت ملی پخش فروآوردههای نفتی برمی گردد. بارها از مسئولان شرکت ملی پخش خواسته ایم تا در روند توزیع سوخت تجدید نظر کنند.
به گفته خدایی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کارتهای سوخت دریافت گازوئیل آزاد با لیتری ۶۰۰ تومان را در اختیار جایگاههای سوخت گذاشته است، اما برخی جایگاه داران یا متصدیهای جایگاههای سوخت حاضر نیستند گازوئیل ۶۰۰ تومانی به کامیون داران بدهند و با هر قیمتی که بخواهند، گازوئیل آزاد میفروشند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر قیمت گازوئیل در ترکیه لیتری ۴۵ هزار تومان است و کامیونهای ترکیهای به ایران آمده و گازوئیل آزاد را با قیمت لیتری ۵ هزار تومان از جایگاه داران میخرند. بنابراین رانندگان ایرانی باید برای دریافت سوخت آزاد ۶۰۰ تومانی از این جایگاه به جایگاه سوخت بعدی بروند.
رئیس کانون سراسری کامیون داران افزود: از دیگر مشکلات رانندگان گرانی لوازم یدکی و لاستیک و روغن موتور است؛ لاستیک از جفتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان سال گذشته به جفتی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است.
**مصوبه اجرا نمی شود؟
وی ادامه داد: در حالی تورم هزینههای کامیون داران به ۲۰۰ درصد سال گذشته رسیده که کرایه حمل تنها سالی یک بار و ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس مصوبه تن-کیلومتر هر سه ماه یک بار باید در شاخصهای کرایه حمل کالا تجدید نظر شود.
خدایی توضیح داد: ما از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درخواست کرده ایم که کرایه حمل بر اساس شاخصهای اعلامی تورم بانک مرکزی تغییر کند.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ماه قبل به تدریج سهمیه پایه سوخت کامیون داران ماهی ۱۰ درصد کاهش یافته و نهایتا به صفر رسیده بود گفت: با پیگیریهای سازمان راهداری از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، قرار شد بار دیگر سهمیه پایه سوخت به کارتهای رانندگان برگردد که دیروز کارت سوخت رانندگان با سهمیه پایه، بار دیگر شارژ شد. سهمیه پایه بر اساس نوع کامیون و میزان عملکرد (پیمایش) تعیین میشود.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل افزود: یکی دیگر از مشکلات کامیون داران تسویه نشدن مطالبات بیمه تکمیلی آنها از سوی شرکت بیمه البرز است. بعضا بین ۳ تا ۶ ماه است که مجموعا ۲۰ هزار پرونده هزینههای بیمه تکمیلی درمان کامیون داران از سوی بیمه البرز تسویه نشده است؛ این شرکت بیمه گر رقم دقیق مجموع مطالبات رانندگان را اعلام نمیکند.
رئیس کانون سراسری کامیون داران درباره دیگر مشکلات رانندگان با اشاره به متفاوت بودن نرخ کرایه حمل مندرج در بارنامههای صادره با ارقام دریافتی از سوی رانندگان تصریح کرد: وقتی کامیون یک و نیم تا ۲ میلیارد تومانی سال گذشته، امسال به ۷ میلیارد تومان رسیده، هیچ رانندهای حاضر نیست با چنین سرمایه گذاری ای، نسبت به حمل کالا با کرایههای سال گذشته اقدام کند.
انتهای پیام/