صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

هنوز مردم ثمرات پژوهش را آنچنان که باید نمی‌بینند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه درگیر مشکلات را می بینیم سوال بزرگی پیش می آید که این همه پژوهشگر و دانشگاه چرا چرا و چرا؟ هنوز مردم ما ثمرات پژوهش را آنچنان که باید نمی بینند. 
کد خبر : 816747

به گزارش خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آئین تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر که در واحد علوم تحقیقات در برگزار شد، گفت: آنچه که از اساتید برتر در هفته پژوهش دیدیم مایه مباهات است، اما وقتی به جامعه نگاه می کنیم و جامعه درگیر مشکلات را می بینیم سوال بزرگی پیش می آید که این همه پژوهشگر و دانشگاه چرا چرا و چرا؟ هنوز مردم ما ثمرات پژوهش را آنچنان که باید نمی بینند. 

وی افزود: نکته این است که دانشگاه سازمان آموزشی قوام داری است و فردی در دوره ۴ ساله یا ۵ ساله وارد می شود و همه استادان نقش خود را ایفا می کنند تا دانشجویی دانش آموخته شود. 

طهرانچی تصریح کرد: سازمان آموزشی کاملا در هم تنیده است، اما موضوع مهم این است که دانشگاه یک سازمان پژوهشی و یک سازمان فناور بشود. تاکنون بیش از ۳۰ هزار پروپوزال پیشنهادی پژوهشی ارائه شده است و این بدین معناست که دانشگاه آزاد طعم سازمان پژوهش و سازمان فناور را درک می کند. 

** نیازمند تحول هستیم 

وی گفت: نیازمند تحول هستیم راه توسعه راهی است که منحصر به ملت هاست و هر ملتی برای پیشرفت باید متکی به خود باشد و راه پیشرفت کپی شدنی نیست، منتهی چارچوب هایی برای موفقیت این مسیر وجود دارد. اینکه  دیده ایم ملت شاید نسبت به گذشته رغبتی به دانش ندارند و در این زمينه امام علی (ع) می گوید: آنچه مردم را به تحصیل دانش بی رغبت کرده این است که می بینند کمتر عالمی است که به علمش عمل کند. پس اگر عالمی به علمش عمل نکرد دیگران عالمش نمی شوند. 

دکتر طهرانچی گفت: علم و دانشگاه در چیستی، چرایی و چگونگی بسیار پیچیده است و ارکان های مهمی دارند و ساده انگاری و ساده زیستی نباید کنیم و قبل از گزاره های علمی، سنت، قواعد و حاکمیت است‌. در دانشگاه آزاد اسلامی مدلی داریم که دانشگاه را تربیت کننده قوه عاقله می دانیم و خوب است جامعه بداند که سرمایه دانشگاه بسیار غنی تر از این است که بخواهند در آن اغتشاش کنند. دانشگاه بسیار غنی و محکم است و در گذشته علم و فرهنگ را مختص دانشگاه می دانستند، اما امروزه علم و فرهنگ و فناوری ۳ رکن دانشگاه است و جامعه از ما اقتصاد، اجتماع و نوآوری می بيند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی با جامعه صحبت می کنیم باید بگوییم چگونه دستاورد هفته پژوهش در اقتصاد، مفاهیم اجتماعی و نوآوری در جامعه موثر است و اگر در سطح بین المللی صحبت کنیم اگر فقط تعداد مقالات را به رخ بکشیم فریب بزرگی خورده ایم و موفق نیستیم و باید از مرجعیت آفرینی، رهبریت جهانی، الهام بخشی و تمدن سازی سخن بگوییم.

** دانشگاه باید برای ارائه محصول به میدان واقع بیاید 

دکتر طهرانچی بیان کرد: وقتی علم در دانشگاه دوران گلخانه ای خود را می گذراند باید به میدان واقع بیاید تا محصول و دانش حل مسئله را دهد و شبکه دانش درست کرده و در عرصه اجتماعی رفتار سازی کند. 

** دانشگاه در همه جای دنیا نقش محوری دارد 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اينکه دانشگاه مولد است، تاکید کرد: دانشگاه باید رفتارسازی کند و بتواند با جهان گفتمان سازی کند و باید حرف جهان را بشوند و سبک زندگی ساز باشد. در گذشته به ۳ رکن تربیت نیروی انسانی، نظام آموزشی مهارتی و مدیریت دانش توجه کرده ایم چیزی که امروزه به آن نظام پژوهش می گوییم. اما دانشگاه در کشور و قرنی که متولد شده ایم دو رکن دیگری دارد که رکن تعالی فردی، اجتماعی و فضای عمومی است و در همه جای دنیا دانشگاه نقش محوری دارد.  

** رکن دانشگاه ساختن است 

دکتر طهرانچی گفت: از دانشگاه جامعه ساخته می شود نه بالعکس و دانشگاه می سازد؛ چرا که رکن دانشگاه ساختن است. نظام تربیتی دانشگاه نظامی است که باید در آن تامل کرد و در خیلی جاها کاستی های فراوان داریم و بایستی در هفته پژوهش نظام تربیتی را نقد کنیم. 

** دانشگاه باید نظام نوآوری داشته باشد 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رکن چهارم نظام، حل مسئله است؛ امروز اگر جوان را در دنیای نوآور با قدرت حل مسئله خلقش نکردیم در زندگی شخصی خود پس از به وجود آمدن مشکل هم نمی تواند حل مسئله کند. حل مسئله یک روش است و قدرت حل مسئله یک روش مندی دارد. 

** استفاده از خزانه دولت ضعف دانشگاه های دولتی است 

دکتر طهرانچی بیان کرد: دانشگاه باید نظام نوآوری و نظام حل مسئله داشته باشد. ضعف دانشگاه های دولتی این است که پشتشان به دولت گرم است و اساسا صندلی خالی به آنها مفهوم نمی دهد و استاد ثمر کار خود را نمی بیند، اما دانشگاه آزاد اسلامی که به برکت انقلاب اسلامی تاسیس شده با هزینه های ۲۰ تا تک تومانی به چنین عظمت رسیده است، اما دانشگاه باید بتواند خود را خوب اداره کند. 

** مطالبه جامعه از ما اشتغال است 

دکتر طهرانچی بیان کرد: مطالبه جامعه از ما اشتغال، اقتصاد، رفاه، امنیت و سلامت است. استاد شدن به چه درد جامعه می خورد؟ همه جای دنیا این را پاسخ می دهند. برنامه دانشمند پژوهش، مسئله محور و تحقیق است و مقصر دانشمند نیست بلکه نگاه او به حرکت خودش است و مقصر سیاست گذاران هستند و آن‌ها باید مدلی میان دانشمند و هماهنگ سازی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست گذاران در همه جای دنیا باید هماهنگ عمل کنند، پس سیاست گذار است که باید سوالات خاص از دانشمند برای پیشرفت کشور مطرح کند این حرکت امروزه در اسناد بالادستی همه کشورهاست، هدف ديگر دانش منافع اقتصادی و اجتماعی است. 

وی بیان کرد: نگاه عمیق و حکمت بنیان دین ما چیست؟ آیه شریفه ای می گوید من خدا عنصر آهن را خلق کردم که در آن قدرت ها و نیروها و کنش و واکنش هایی قرار دادم که علم را کشف کنید.

** اگر کشوری ثروتمند شود استاد دانشگاهش هم ثروتمند می شود 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جهت فناوری هم پولدار شدن فناور نیست، تجاری سازی علم را داریم که جهت مردم هستند اگر کشور ثروتمند باشد استاد دانشگاه هم ثروتمند می شود. دانشمندان بسیار مهم هستند و هیچ حکومتی پایدار نیست مگر اینکه جهت گیری علم درست باشد و منافع در حکمرانی علمی و نظام مردم سالاری دینی اصل است. 

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سند ۵ ساله و ۵ چرخش تحولی دارد که از سال گذشته شروع کرده و چرخش دوم آن مربوط به چرخش تحول آفرین از عرضه محوری در مقاله‌گرایی و غیر هدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضا محوری پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی تربیتی و محلی است. 

دکتر طهرانچی تاکید کرد: نمی شود که انسان به کشورش توجه نداشته باشد اما به علم جهانی ورود کند و علم جهانی زمانی می تواند موثر باشد که جریان ملی دانش را در کشور شکل داشته باشیم. تحولات فناوری و اجتماعانه بسیار سریع است. اگر بخواهیم در مفاهیم گذشته گراییمان بمانیم نمی توانیم پاسخ کف جامعه را دهیم.

وی گفت: پژوهشگران نسلی هستند که ما را به جامعه نزدیک می کنند و باید آنها را ببینیم که این مسیر ۴ بسته ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله دانشگاه، توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین اللملی و پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین را دارد. 

دکتر طهرانچی در پایان گفت: تمدن غرب با همه قدرتش در فناوری، فقر محتوایی را نشان می دهد. هفته گذشته رئیس اتحادیه آمریکا قانون مشروعیت ساختن ازدواج همجنس گرایان را امضا کرد، داستانی که در دین ما به عنوان مسیر بد مطرح است، بشر به فقر محتوایی از سوی زمامداران قرن هدایت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر