بزرگترین دانشگاه شرق گیلان در سی و پنجمین بهار علمی
مجید عاشوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بهمناسبت فرارسیدن سالروز راهاندازی این دانشگاه (۷ آذر ۱۳۶۷) در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا اظهار کرد: فکر اولیه راهاندازی دانشگاه از «دکتر میرمظفر معصومی» از استادان برجسته دانشکده علوم دانشگاه تهران بود و بهعنوان نخستین رئیس دانشگاه نیز منصوب شد.
وی اضافه کرد: به دلیل سابقه مرکزیت لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان خدماترسانی علوم دانشگاهی شرق گیلان را عهدهدار شد، به همین دلیل در آغاز فعالیت آموزشی، برنامه آن به صورت تماموقت مورد تدوین قرار گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان عنوان کرد: فعالیت دانشگاه که ابتدا دانشگاه آزاد اسلامی شرق گیلان نامگذاری شده بود، مهر ۱۳۶۷ با جذب ۱۲۰ دانشجو در رشتههای کارشناسی ریاضیات کاربردی، کارشناسی مهندسی شیلات و کارشناسی میکروبیولوژی آغاز شد.
عاشوری تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بزرگترین واحد دانشگاهی شرق استان گیلان است که در فضایی بزرگ شامل چند دانشکده بنا شده و رشتههایی که در این دانشگاه فعالیت آموزشی دارند، شامل ۱۹ رشته در مقطع دکتری تخصصی، ۸۵ رشته در مقطع کارشناسیارشد، بیش از ۱۲۰ عنوان رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی که شرایط و زمینههای لازم را برای ادامه تحصیل علاقهمندان در تمام مقاطع تحصیلی مهیا کرده است.
وی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان تشریح کرد: این دانشگاه ۲۱۰ عضو هیئت علمی تماموقت و ۱۵۷ کارمند دارد که در رشتهها و بخشهای مختلف دانشگاهی مشغول خدمت هستند و به بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ دانشجو خدمات آموزشی و اداری ارائه میدهند.
عاشوری با تبیین شاخص عملکردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان عنوان کرد: شاخصهای عملکرد این دانشگاه در سه حوزه پژوهشی، نوآوری و اجتماعی، برنامهریزیهای کوتاه و بلندمدت پایهریزی شده و تلاش میشود براساس اهدافی که در نظر گرفته شده این دانشگاه بهعنوان دانشگاه پیشرو در این سه محور معرفی شود.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان درباره جایگاه علمی واحد لاهیجان به آنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در آخرین نظام رتبهبندی جهانی سایمگو در سال ۲۰۲۲ رتبه نخست استان گیلان و رتبه سوم کشوری را بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده است.
**شاخص نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بیان کرد: براساس پایگاه رتبهبندی سایمگو برای تمام دانشگاههای معتبر جهان در شاخص پژوهش واحد لاهیجان در سال ۲۰۱۳ رتبه ۴۹۸ را داشت و اکنون با توان بالایی که کادر هیئت علمی دارد و ارائه مقالات پژوهشی در سالهای گذشته رتبه این دانشگاه به ۴۱۰ در سال ۲۰۲۲ ارتقا یافت.
عاشوری به شاخص نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بهلحاظ شاخص نوآوری رتبه ۴۳۸ را در سال ۲۰۱۳ داشت که در سال ۲۰۲۲ حائز رتبه ۴۰۰ شد و در شاخص اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشت و رتبه ۲۴۹ را در سال ۲۰۲۲ اخذ کرده است.
وی درباره برنامههای آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان افزود: برنامه پنج ساله راهبردی و عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان سند تحول و تعالی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شد که شامل بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، اداری، عمرانی و فرهنگی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان افزود: در بخش فرهنگی اموری مانند تقویت فضائل اخلاقی، باورهای دینی و التزام به مسئولیتهای اجتماعی، ارتقای روحیه انقلابی و تعلق به آرمانهای انقلاب و هویت ایرانی اسلامی، نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب و خانوادهمحوری، رواج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تعمیق روحیه انقلابی و فعالیتهای جدید در فرهنگ سازمانی آن تأکید شده است.
عاشوری خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش سعی شده با افزایش ظرفیتهای علمی استادان و امکانات دانشگاهی، دانشجویانی پرورش داده شود که بتوانند با مهارت و تخصصی که میآموزند به رفع مشکلات کشور کمک کنند.
وی درباره مباحث آموزشی و پژوهشی مورد نیاز جامعه گفت: حوزه آموزشی در نظر دارد با راهاندازی رشتههای مهارتمحوری، فضای کسب و کار آینده را رونق بخشد و دغدغههای اشتغال فارغالتحصیلان را کم کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان مطرح کرد: در حوزه پژوهشی علاوه بر جدیت در پیگیری ارتقای علمی و پژوهشی استادان تلاش میکنیم با ارائه راهکارهای جدید و اعطای امتیازات ویژه به استادان و پژوهشگران برتر مقالات استخراجی آنان را به سمت و سوی کاربردیکردن سوق دهیم تا اثرات خروجی مقالات اعضای هیئت علمی و دانشجویان در جامعه خود را نشان دهد.
عاشوری تبیین کرد: مرکز گیاهان دارویی دیلمستان ازجمله مراکز مهم و تازهتأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان واحد است که انتظار میرود در آینده نزدیک اثرات راهاندازی آن در حوزههای مختلف دارویی، اقتصادی و اشتغالزایی مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: دانشگاه بعد از مرحله تثبیت به مرحله دانشگاه حلمسئله تبدیل شده و قصد دارد مشکلات موجود در جامعه را شناسایی و در راستای رفع آنها بکوشد.
انتهای پیام/