صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک متخصص زلزله‌شناسی:

زلزله لار اولین زلزله ثبت شده در ایران است/آغاز زلزله‌‌نگاری در ایران از سال 1339

یک متخصص زلزله شناسی، عنوان کرد: 51 سال از تاریخ پیش نویس اولین آئین نامه زلزله در ایران می‌‌گذرد، در واقع ما کشوری هستیم که سابقه علمی زیادی در مساله زلزله شناسی و مهندسی زلزله داریم.
کد خبر : 81623

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر مهدی زارع، متخصص زلزله شناسی در برنامه «گفت‌و‌گوی علمی رادیویی» با بیان اینکه کشور آسیب پذیری در مقابله با زلزله هستیم، گفت: هیچ چیز جز واقعیت به ما کمک نمی‌کند یعنی باید با روش علمی ببینیم وضعیت مان چگونه است و بر اساس دستاوردهایی که در دنیا وجود دارد و فناوری‌هایی که در داخل کشور در دسترس است، با واقعیت‌ها کنار بیاییم.


وی افزود: در سال 1339 ثبت زلزله و یا زلزله نگاری در ایران آغاز شده است که زلزله لار اولین زلزله‌ای بود که ثبت شد و رکورد زلزله در داخل کشور را از آن داریم و بعد از زلزله بوئین زهرا ادبیات و گزارشات مفصلی درباره زلزله وجود دارد.


زارع یادآور شد: در مقایسه با کشورهای مشابه اولین کشوری هستیم که در این خصوص آئین نامه داریم. پیش نویس اولین آئین نامه زلزله در ایران را در سال 1343، مهندس معینی فر نوشتند یعنی 51 سال از تاریخ آن می‌گذرد. در واقع ما کشوری هستیم که سابقه علمی زیادی در مساله زلزله شناسی و مهندسی زلزله داریم.


زلزله در ایران به زلزله‌ تلفاتی معروف است


در ادامه، مرتضی بسطامی، متخصص زلزله شناسی در خصوص وضعیت و آمار تعداد ساختمان‌ها در ایران، گفت: حدود 18 میلیون واحد تجاری، صنعتی در کل کشور با احتساب واحدهای روستایی داریم که از این تعداد حدود 70 درصد شهرهای ما در پهنه‌های خطر بسیار زیاد، کمی بیش از 20 درصد در پهنه خطر متوسط و کمتر از 7 درصد در مناطق با خطر کم هستند.


وی افزود: بعضی از این ساختمان‌ها قدمتی چند صد ساله دارند. تغییر ماهیت خانه‌ها و ایمن شدن آنها مسیر طولانی است که نمی‌توان انتظار داشت در طول چند سال این گام ها را برداریم. درصد قابل توجهی از ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده و روستاها وجود دارد و طبیعتا هیچ کدام از آنها ایمنی ندارند.


مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران از شهر «بم» به عنوان نمونه بارز یکی از شهرهای قدیمی یاد کرد و گفت: در این شهر شاهد تلفات بالایی بودیم همانند رودبار و برخی دیگر از نقاط. متاسفانه زلزله در ایران به عنوان زلزله‌های تلفاتی معروف شده است.


بسطامی با بیان اینکه ایرانی‌ها برای زلزله آماده نیستند و کار در این حوزه را نیز دیر آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: توجه به خانه و مستحکم بودن ساختمان برای زلزله یکی از مباحث مهم و بدیهی در این حوزه است که مورد توجه نیست. زلزله رودبار و منجیل باعث شروع این بحث شد. دو سال قبل از این زلزله، آئین نامه‌ای برای مستحکم سازی وجود داشت که اصلا جدی گرفته نمی‌شد ولی این زلزله این تلنگر را زد تا جدی گرفته شود.


وی با تاکید براینکه برای آماده سازی در برابر زلزله باید همه عوامل فعالیت داشته باشند، گفت: همه عوامل این بخش از سازنده مصالح تا کسی که نظارت و طراحی و اجرا می‌کند و همچنین شهرداری‌ها باید حضور داشته باشند.


انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله
ارسال نظر