صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اما و اگر‌های افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی/ دانشگاه‌ها نتوانستند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند

در حالی افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی برای سال اول اجرایی شده که هنوز دانشگاه‌ها نتوانستند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.
کد خبر : 816090

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا - پروین طالبیان؛ افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی  با وجود مخالفت وزارت بهداشت در تیرماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، بر اساس این مصوبه دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱ باید به میزان ۱۰ درصد ظرفیت دندانپزشکی را افزایش دهند، حال که حدود دو ماه از آغاز سال تحصیلی جاری گذشته  دانشگاه‌ها میگویند که توان کافی برای آموزش به این دانشجویان مازاد را ندارند چرا که امکانات کشور در حوزه دندانپزشکی برای دانشجویان ظرفیت سابقه هم با کمبود مواجه است است.

**کمبود هیئت علمی دندانپزشکی

افشین حراجی رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شرایط دانشگاه‌ها برای افزایش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی نامناسب می داند و به خبرنگار آنا می گوید: قطعا قانون را اجرا خواهیم کرد، ولی باید ببینیم که قانون خوبی است یا نه؟ در زیرساخت آموزشی و اعضای هیئت علمی مشکل داریم. تعداد زیادی از دانشکده‌ها به اندازه کافی هیئت علمی ندارند و اکثر اعضای هیئت علمی ۳ تا ۴ سال است که عضو هیئت علمی شده‌اند و کم سابقه هستند، این افراد از تجربه کافی برای تدریس در رشته دندانپزشکی برخوردار نیستند چراکه برخورداری از تجربه کافی در این رشته بسیار مهم است.

وی ادامه می دهد: عنوان می‌شود که دو سال اول آموزش دروس علوم پایه است در حالی که مشکل جذب هیئت علمی به این سرعت برطرف نمی‌شود.

**تیر خلاص به پیکره آموزش دندانپزشکی

پیش از این مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی عنوان کرد: همانطور که در طی یکسال مسئولیتم بارها و بارها اعلام کردم که شرایط آموزش دندانپزشکی کشور با توجه به مشکلات زیرساختی و از همه مهمتر کمبود هیأت علمی باتجربه و ماندگار آسیب بسیار زیادی دیده است و مساله افزایش ظرفیت تیر خلاصی به پیکره آموزش دندانپزشکی کشور بود. بی شک در آینده با این رویه نه تنها سلامت دهان و دندان ارتقا نخواهد یافت بلکه در معرض خطرات جدی خواهد بود.

**چنان شد که نباید!

به گفته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، این موضوع از معدود مواردی بود که به جز وزارت بهداشت، تمامی انجمن‌های علمی، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون بهداشت و تمامی نخبگان و کارشناسان حوزه سلامت آن را اشتباه می‌دانستند ولی چنان شد که نباید!

**توزیع نامناسب دندانپزشک

یکی از دلایل این مصوبه کمبود سرانه دندانپزشک است در حالی که حراجی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در این زمینه معتقد است که در سرانه پزشکی مشکل نداریم سرانه توزیع مشکل دارد. به گفته وی، در شهری مانند تهران مطب دندانپزشکی زیاد است، اما در شهر‌های کوچک تعداد دندانپزشک کم است دلیلش هم توزیع نامناسب است.

**تنفس برای اجرایی شدن قانون

با این حال بر اساس این مصوبه در سال ۱۴۰۱ ، ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۲، ۲۰ درصد و در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ، ۳۰ درصد افزایش ظرفیت دندانپزشکی به تصویب رسید. حراجی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران پیشنهاد می دهد که باید برای اجرای قانون زمان ۵ ساله در نظر می‌گرفتند تا زیرساخت‌های لازم تامین شود. وی ابراز امیدواری می کند که این ظرفیت فعلا ثابت بماند و ظرفیت امسال تمدید شود و حداقل افزایش پلکانی اجرایی نشود تا دانشگاه‌ها فرصت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر